Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 19:11:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door timtrein
Vandaag om 19:10:15
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 19:07:24
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
  

Auteur Topic: Conrad Lichtsluis  (gelezen 6181 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2008, 17:10:14 »
Als (bijna) niemand de lichtsluis van Conrad gebruikt in combinatie met Koploper kan dat twee oorzaken hebben. De lichtsluis zelf of het gebruik van dynamische blokken in Koploper.

Onlangs kwam dit terzijde aan de orde in een ander draadje. Daar gaf Paul Haagsma aan zelf het niet te doen.
Zie reactie van Paul Haagsma.

Paul voegt er later aan toe, zelf het rijgedrag niet acceptabel te vinden.
Zie hier

Geen direct antwoord op jouw vraag Nico, maar wel een overweging ....

Sander

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2008, 17:15:03 »
Ik heb destijds 2 van diezelfde kitjes gekocht, 1 heb ik gebouwd ben er allerminst over te spreken.
Vanuit de zender is het licht gemoduleerd, de ontvanger is weer niet gemoduleerd...  
mede hierdoor is het geval erg gevoelig voor externe bronnen als lampen e.d.
Mijn ervaring is dus slecht.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2008, 21:34:58 »
Hallo Nico,

Zelf gebruik ik geen Koploper en ook geen lichtsluizen, maar als ik de schakeling van Funky Rail bekijk ziet het er betrouwbaar uit.
Het enige essentiele verschil zit hem in de aansturing van de IR led, die van conrad wordt met pulsen gestuurd en die van Funky Rail niet.

Willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2008, 21:49:59 »
Een lichtsluis wordt juist betrouwbaarder als hij wel pulserend werkt. De bedoeling daarvan is om de invloed van omgevingslicht uit te sluiten.
Maar dan moet niet alleen de zender pulseren, de ontvanger moet op deze puls gesynchroniseerd worden. D.w.z. als de zender aan staat, dan moet de ontvanger licht zien, staat de zender uit, dan mag de ontvanger geen licht zien, in ieder geval minder. De fout bij de Conrad lichtsluis is door Marijn al genoemd: de zender pulseert wel, maar de ontvanger controleert hier niet op.  Dus reageeert hij ook vrolijk op omgevingslicht, en dan heeft dat pulseren helemaal geen zin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 15:55:17 »
Misschien niet helemaal passend in de diswcussie over de Conrad lichtsluis,maar toch het volgende.

Mijn schaduwstation heb ik met lichtsluizen gemaakt aan begin en eind van elk spoor.

Als volgt:

een IR-diode in een reflector straalt op een IR ontvanger. Deze ontvanger is deel van een 'ouderwetse'verschilversterker. (twee transistoren en wat weerstanden)

De verschilversterker kent zo twee toestanden: de ene transistor is in geleiding en laat een groene led branden, zo gekozen dat de IR straal niet wordt onderbroken; als de IR straalonderbroken wordt gaat de andere transistor in geleiding en laat een rode led branden.

Zo krijg je twee signaalniveaus en moet het modelijk zijn om met eebvoudige (ook financiƫle) op veel willekeurige plekken het schaduwstation te bewaken.

Als er belangstelling is kan ik er een uitgebreidere beschrijving aan wagen. Heeft echter ook gestaan in een Railhobby in 1995.

Modelspoorgroet,

Wil

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 16:07:36 »
Reactie op reactie.

Inmiddels heb ik ontdekt dat er wat haken en ogen zitten aan mijn aangegeven toepassing.
Gekeken bij Funky Rail en daar ga ik toch mee bezig voor mogelijke andere toepassingen. Mijn schaduwstation is niet meer te veranderen. De automatisering is ook nog niet zover dat ik ervaring kan geven.
Tot zover.

Wil