Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Multimaus en wissels  (gelezen 4894 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 September 2008, 15:25:14 »
@ Karst,

Ik snap het even niet, bedoel je dat programmeeropdrachten naar je lok worden overgenomen door de Switchpilot?
De multimuis heeft toch aparte adressen voor de wissels?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 September 2008, 16:59:00 »
Hoi Ed,

Om dit beter te kunnen begrijpen, eerst een stukje historie:

Bij het verschijnen van de NMRA-DCC systemen ( gebaseer op Lenz )
Is er onderscheid gemaakt tussen de z.g. Operations-mode en de Service-mode.

Operations-mode wordt gebruikt voor het normale bedrijf:
Loks en wissels ( accesoires ) luisteren netjes naar hun eigen adres en voeren alleen die opdrachten uit, die voor hen bestemd zijn.

Service -mode is/was bedoeld om decoders te configureren ( 'programmeren' wordt dat ook wel genoemd ). De eerste systemen hadden hiervoor een aparte aansluiting, het zo genoemde 'programmeerspoor'.
De reden hiervoor is simpel: alle Service-mode opdrachten moeten door alle decoders worden geaccepteerd, ongeacht hun adres... ( Hoe zou je b.v. anders het adres van een decoder die je niet kent kunnen uitlezen ? )
Afgesproken is toen, dat Service-mode opdrachten alleen aan het programmeerspoor worden geleverd, omdat je anders bij elke programmering al je locs en wissel zou moeten weghalen van de baan ;)

Nu wil het geval, dat bij de 'low-end' systemen als de Roco MAUS-familie, de UhlenBrock Daisy, de PIKO digi 1 er geen programmeerspoor aansluiting aanwezig is.
Met als gevolg, dat wanneer je gaat 'programmeren' ( effectief dus Service-mode opdrachten de baan opsturen ) ALLE decoders die op dat moment met je centrale verbonden zijn naar die programmeer opdrachten zullen luisteren:o

Dit verschijnsel treedt dus onmiddelijk op bij de multiMAUS in CV-programmeer modus  :P

Dus, als een wisseldecoder geschikt is voor CV programmering, zal hij mee programmeren met elke lok die wordt geprogrammeer, tenzij je de decoder op dat moment loskoppelt van de centrale  :o

Nu is de ESU dus zo'n decoder, hetgeen hem, zonder extra voorzieningen, on-/minder geschikt maakt voor b.v. de Roco MAUS-familie.


Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Heb je nog vragen, stel ze gerust :)

Grtzz,

Karst

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #17 Gepost op: 12 September 2008, 17:47:58 »
Hoi Karst,

Welke decoders zijn dan wel geschikt voor de Multimuis, ik vond de switchpilot juist zo mooi omdat ik mijn wissels met geheugendraad aandrijving, hier mee kan bedienen. (externe voedingmet gelijkstroom en de mogelijkheid een permanent signaal uit te sturen.) En bovendien vond ik prijs ook niet verkeerd.

Gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 17:54:06 door Ed K.. Reden: iets vergeten »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #18 Gepost op: 12 September 2008, 18:41:22 »
Aha,

Dat verandert de zaak wel enigzins...

Daar is de ESU idd er mooi geschikt voor en de prijs prestatie verhouding is lang niet slecht.

Maar dan sluit je waarschijnlijk toch de seinen wissels niet direct op de baanspanning aan.
Je zou dan kunnen denken aan een dunne 'dingleiding' speciaal voor de wisseldecoders, welke je met een dubbelpolige schakelaar voedt, direct vanaf de centrale. Ga je programmeren, schakel je gewoon die ringleiding af. Dan is er geen centje pijn meer :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 19:12:06 door Karst Drenth »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #19 Gepost op: 12 September 2008, 19:05:56 »
Dat is inderdaad een elegante oplossing, bedankt voor het idee.
En ik neem aan dat je wissels bedoelt i.p.v. seinen?
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #20 Gepost op: 12 September 2008, 19:11:27 »
Graag gedaan ;)

En idd, zit ik nu even 'in de seinen'  ;D Moest idd wissels zijn. Overigens als je seinen wilt gaan plaatsen kan dat naturlijk ook op die manier  :P

Grtzz,

Karst

P.S. Misschien is het een idee om ook je baan afschakelbaar te maken met zo'n schakelaar en dan ook een stukje spoor te hebben, rechtstreeks op de centrale aangesloten,  waarop je programmeren kunt. Hoef je ook niet al je treinen van de baan te halen ...