Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:24:23
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door orientexpress
Vandaag om 22:23:01
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
Vandaag om 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:06:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 22:05:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
trix vraagje door wob
Vandaag om 21:27:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 21:11:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 21:06:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 69327 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11350
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #465 Gepost op: 25 August 2025, 11:35:36 »
@Cees...

De MP is nu wel herkenbaar maar nog lang niet klaar.

-Steunen voor de rekken rijweerstanden en andere fragiele onderdelen worden momenteel gegoten (Imaterialise)
-Ramen moeten er nog in (de 4 ronde hoekramen zijn inmiddels gebogen)
-Raamrubbers (in messing 0,2mm) laten etsen, zwart spuiten en monteren.
-Handgrepen monteren
-Inrichting bestuurderscabine aflakken.
-Vloer bestuurderscabine construeren
-Inrichting sorteer en werkruimte nog 3D tekenen.
-Decals maken
-Lampjes aanleggen (bufferbalk en werkruimten). Vooralsnog op batterij voor het vitrinemodel (niet rijvaardig met die plastic motoren)
-Onze computer bestanden (alle Blender en STL bestanden tijdens het ontwerpen) ordenen
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (Chitubox)
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (STL) om te kunnen uploaden (als we zelf niet willen/kunnen printen)
-Hebben we het al over de electrische aandrijving gehad?
en last but not least..... nog zeker twee exemplaren bouwen want dit was pas het testmodel/handmonster dat in de vitrine gaat.

Dus nog zeker een half tot een heel jaar werk en hobbyplezier

Maar hoe dan ook, ondertussen veel geleerd over 3D tekenen, werken in kunststof ipv messing maar vooral er veel plezier aan gehad..

Nog even terugkomen op de titel van dit draadje.... iets met een ovaalramer ;D
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.


68592
« Laatst bewerkt op: 25 August 2025, 11:50:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11350
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2025, 13:54:12 »
Aan de binnenkant zal "penseelwerk" gedaan moeten worden. De basis van de 3D print kan wel eerst grijs/creme worden gespoten.





Het meterpaneel...nog even nadenken, maar ik denk aan een een decal.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2025, 14:36:25 »
Citaat
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.
vandaar dat deze er nu is.......

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11350
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #468 Gepost op: Vandaag om 09:08:45 »
De inrichting van de bestuurderscabine past perfect in de kap, maar we waren even vergeten hoe die vast moest worden gezet. Ook samen met de bodemplaat. Dat werd een avondje freubelen maar er is een oplossing gevonden en gemaakt.
Nu de inrichting demontabel is en blijft wordt het aanbrengen en onderhouden van de verlichting mogelijk.

Uiteindelijk gekozen voor een oplossing waarbij dankbaar gebruik gemaakt is van de deur in de achterwand. Daar zit nu een L-vormige strip 1,0mm dik met een tapje M1,4 opgeplakt. Likje verf er straks over en je ziet er niks meer van.(Valejo 71.050 Model Air)


Aan de voorkant van de kap zijn stukjes stryreen geplakt als aanslag/steun.


De cabine-inrichting valt er zo precies in en kan ook niet meer bewegen.
Ik heb er 2 strippen styreen 5x5 ingeplakt om doordrukken van het boutje M1,4x10 tegen te gaan. Dat moet in het definitieve ontwerp nog even worden aangepast.
Dat ronde ding heb ik er opgeplakt als handvat want hoe haal je de cabine-inrichitng telkens weer omhoog?


Bodemplaat er op en met een M1,4x10 vastzetten.


Draaistel er over en klaar.


68927
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:25:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11350
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #469 Gepost op: Vandaag om 12:05:16 »
De onderkant is nu gesloten.
Twee metalen steunen onder de kap voorkomen dat ik de lak van de koppen beschadig. Die maken nu contact met de messing regengoot. Die kan het hebben. ;D



69037

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #470 Gepost op: Vandaag om 12:46:55 »
 👍🏻👍🏻👍🏻

En een schitterend en interessant bouwgroep project! Petje af!!

Groet,
René

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #471 Gepost op: Vandaag om 12:47:46 »
vandaar dat deze er nu is.......



👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11350
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #472 Gepost op: Vandaag om 22:06:32 »
Alle binnenwanden zijn, zoals 1:1, licht-grijs van kleur. Gekwast met Valejo 71.050.
De regengoot heeft wat "verfschade". Dat werk ik later wel weer bij.
Helemaal links onder bij de bufferbalk.. daar hangt een schroefkoppeling. Aan de andere zijde ook.


De foto wat uitvergroot....ik zie cabine-inrichting én stalen (0,6mm) handgrepen langs de deur.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:17:35 door FritsT »