Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinenbeurzen door hervé
Vandaag om 16:21:11
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 16:10:59
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 143952 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #465 Gepost op: 05 October 2021, 10:37:58 »
Niet per se voor Amsterdam maar als je daar wegleert: is rijden met instructie/rondleiding over spoor 3 voldoende voor 2,3 en 4 of moeten die echt apart bereden worden? Dat je bij een traject heen en weer rijdt is logisch, maar voor een emplacement of opstelterrein alle sporen afgaan lijkt me onnodig. (ik las eens over machinist(en) die niet naar de Dijksgracht wilden omdat ze daar geen bekendheid hadden, ze reden wel naar Utrecht en Amersfoort)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #466 Gepost op: 05 October 2021, 10:43:45 »
Emplacementen zijn wel los afgetekend, dus de Dijksgracht stond kwa wegbekendheid op zichzelf en stond los van bv de hoofdbaan sporen eromheen en Asd CS.

Maar regulier kwam daar niet zoveel, dus zat dat niet standaard in het pakket om daar weggeleerd te hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #467 Gepost op: 05 October 2021, 11:00:05 »
@Rick

Dijksgracht mocht ik niet komen, heb er geen wegbekendheid opgedaan. Er naartoe rijden is bedient gebied, dat is geen probleem, maar verder mocht het niet. Lelystadse mcn kwamen daar dus niet, i.t.t Amsterdamse mcn die wel naar Lelystad Opstel mogen. Tot het S-bord, daar worden de treinen overgenomen. Voor Watergraafsmeer geldt, alle C-sporen horen bij de meeste mcn die Wgm in het werkpakket hebben tot hun wegbekendheid. Kom je vanaf Wp of Dmnz, dan rijdt men op tot het S-bord, neemt contact op met de Treindienstleider NCBG en voert dan de opdracht uit.(oprijden tot eerste overpad ter hoogte van de tankplaats.) Voor Zaanstraat geldt het zelfde. Je komt daar binnen voor het S-bord en je belt de Treindienstleider NCGB op. Die zegt dan wat er gaat gebeuren.

Over spoor 3 rijden en of dat ook genoeg is voor 2 en 4. Ja, dat is voldoende. Je hebt goed zicht op alle 3 de sporen. Voor emplacementen zoals Amsterdam, Utrecht, Zwolle enz enz geldt eigenlijk het zelfde. Neem de tijd, kijk goed rond en noteer de bijzonderheden, al dan niet verkregen van een machinist waar je mee mee bent geweest, Wegleren doe je het beste door met sprinters mee te gaan. Goed voor de rempunten, en eventuele andere bijzonderheden.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #468 Gepost op: 05 October 2021, 11:09:52 »
Kijk, dat is duidelijk.  :)

Dat doet me trouwens denken aan de  Cargo-machinist die  aan  mijn vader vroeg welk wissel hij moest hebben om vanaf de Coenhaven bij Awhv zelf uit te komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7707
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #469 Gepost op: 23 December 2021, 13:28:30 »
Machinisten,

Een vraag over rijp/ijs aan de bovenleiding:

Maakt(e) het verschil om onder die omstandigheden "op de bok" van elektrisch geschakeld materieel (weerstanden), zoals Plan V en Plan Y, of op die van elektronisch geregeld materieel (choppers) te zitten?

Ik kan me persoonlijk voorstellen dat laatstgenoemde door diverse beveiligingen gevoeliger zijn voor (korte) onderbrekingen van de rijstroom.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #470 Gepost op: 15 August 2025, 22:07:12 »
Machinisten of verkeersleiders,
Het volgende sein ná de "uitrijseinen" in Lelystad richting Almere heeft een bordje dat aangeeft dat het een permissief sein betreft. Het staat echter constant op rood, behalve dan als de trein er langs rijdt.  :)
Waarom is dit?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak