Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Thom
Vandaag om 20:50:57
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 140689 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #465 Gepost op: 05 October 2021, 10:37:58 »
Niet per se voor Amsterdam maar als je daar wegleert: is rijden met instructie/rondleiding over spoor 3 voldoende voor 2,3 en 4 of moeten die echt apart bereden worden? Dat je bij een traject heen en weer rijdt is logisch, maar voor een emplacement of opstelterrein alle sporen afgaan lijkt me onnodig. (ik las eens over machinist(en) die niet naar de Dijksgracht wilden omdat ze daar geen bekendheid hadden, ze reden wel naar Utrecht en Amersfoort)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4062
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #466 Gepost op: 05 October 2021, 10:43:45 »
Emplacementen zijn wel los afgetekend, dus de Dijksgracht stond kwa wegbekendheid op zichzelf en stond los van bv de hoofdbaan sporen eromheen en Asd CS.

Maar regulier kwam daar niet zoveel, dus zat dat niet standaard in het pakket om daar weggeleerd te hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #467 Gepost op: 05 October 2021, 11:00:05 »
@Rick

Dijksgracht mocht ik niet komen, heb er geen wegbekendheid opgedaan. Er naartoe rijden is bedient gebied, dat is geen probleem, maar verder mocht het niet. Lelystadse mcn kwamen daar dus niet, i.t.t Amsterdamse mcn die wel naar Lelystad Opstel mogen. Tot het S-bord, daar worden de treinen overgenomen. Voor Watergraafsmeer geldt, alle C-sporen horen bij de meeste mcn die Wgm in het werkpakket hebben tot hun wegbekendheid. Kom je vanaf Wp of Dmnz, dan rijdt men op tot het S-bord, neemt contact op met de Treindienstleider NCBG en voert dan de opdracht uit.(oprijden tot eerste overpad ter hoogte van de tankplaats.) Voor Zaanstraat geldt het zelfde. Je komt daar binnen voor het S-bord en je belt de Treindienstleider NCGB op. Die zegt dan wat er gaat gebeuren.

Over spoor 3 rijden en of dat ook genoeg is voor 2 en 4. Ja, dat is voldoende. Je hebt goed zicht op alle 3 de sporen. Voor emplacementen zoals Amsterdam, Utrecht, Zwolle enz enz geldt eigenlijk het zelfde. Neem de tijd, kijk goed rond en noteer de bijzonderheden, al dan niet verkregen van een machinist waar je mee mee bent geweest, Wegleren doe je het beste door met sprinters mee te gaan. Goed voor de rempunten, en eventuele andere bijzonderheden.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #468 Gepost op: 05 October 2021, 11:09:52 »
Kijk, dat is duidelijk.  :)

Dat doet me trouwens denken aan de  Cargo-machinist die  aan  mijn vader vroeg welk wissel hij moest hebben om vanaf de Coenhaven bij Awhv zelf uit te komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #469 Gepost op: 23 December 2021, 13:28:30 »
Machinisten,

Een vraag over rijp/ijs aan de bovenleiding:

Maakt(e) het verschil om onder die omstandigheden "op de bok" van elektrisch geschakeld materieel (weerstanden), zoals Plan V en Plan Y, of op die van elektronisch geregeld materieel (choppers) te zitten?

Ik kan me persoonlijk voorstellen dat laatstgenoemde door diverse beveiligingen gevoeliger zijn voor (korte) onderbrekingen van de rijstroom.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #470 Gepost op: 15 August 2025, 22:07:12 »
Machinisten of verkeersleiders,
Het volgende sein ná de "uitrijseinen" in Lelystad richting Almere heeft een bordje dat aangeeft dat het een permissief sein betreft. Het staat echter constant op rood, behalve dan als de trein er langs rijdt.  :)
Waarom is dit?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak