Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 12:02:07
Lenz Standard+ V2 doet gek door Hasenwald
Vandaag om 11:57:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Noordpool
Vandaag om 11:54:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:51:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:30:03
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
  

Auteur Topic: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief  (gelezen 1720 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Gepost op: 27 September 2024, 16:56:36 »
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk
<a href="https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2024, 19:26:40 »
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt  ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2024, 21:33:06 »
Daar heb je helemaal gelijk in  :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo
<a href="https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6113
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 09:31:49 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26404
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 09:36:20 »
Mee eens Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2024, 11:37:23 »
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?

Mooie treinen heb je, prachtig, (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2024, 11:56:43 »
Dank je,

Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2024, 12:02:25 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2024, 13:21:00 »
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?

Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian2-10-10-2415ton778kN?kW
C&O en VirginianAllegheny (2-6-6-6)544ton489kN5593kW
Union PacificBig Boy (4-8-8-4)548ton602kN4690kW
Western PacificM-137 (2-8-8-2)487ton610kN?kW
Norfolk & WesternY class (2-8-8-2)449ton738kN4176kW
PRRQ2 (4-4-6-4)456ton515kN5956kW
DM&IRYellowstone (2-8-8-4)566ton623kN4661kW

Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).

Groet Meino

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6286
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2024, 14:54:15 »
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2024, 15:10:57 »
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails