Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief  (gelezen 1513 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Gepost op: 27 September 2024, 16:56:36 »
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk
<a href="https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2024, 19:26:40 »
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt  ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2024, 21:33:06 »
Daar heb je helemaal gelijk in  :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo
<a href="https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5794
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 09:31:49 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25991
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 09:36:20 »
Mee eens Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2024, 11:37:23 »
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?

Mooie treinen heb je, prachtig, (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2024, 11:56:43 »
Dank je,

Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2024, 12:02:25 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2024, 13:21:00 »
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?

Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian2-10-10-2415ton778kN?kW
C&O en VirginianAllegheny (2-6-6-6)544ton489kN5593kW
Union PacificBig Boy (4-8-8-4)548ton602kN4690kW
Western PacificM-137 (2-8-8-2)487ton610kN?kW
Norfolk & WesternY class (2-8-8-2)449ton738kN4176kW
PRRQ2 (4-4-6-4)456ton515kN5956kW
DM&IRYellowstone (2-8-8-4)566ton623kN4661kW

Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).

Groet Meino

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2024, 14:54:15 »
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2024, 15:10:57 »
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails