Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: Weerstandslak reinigend?  (gelezen 10390 keer)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #45 Gepost op: 21 May 2008, 08:57:31 »
Interessant topic Rob!

Het deed mij ineens denken aan een artikel wat ik ooit eens gelezen heb (wanneer? waarin? geen idee!) van iemand die voor het bestrijding van vervuiling op z'n wielen z'n rijstroomvoeding had aangepast. Op de bestaande spanning had hij een 'hoogspanning' (hoe hoog? geen idee!) gesuperponeerd met een zeer beperkt vermogen.
Het verhaal hierbij was: Als er normaal contact is tussen (stroomgeleidende) wielen zakt deze hoogspanning helemaal in elkaar. Maar als er een korte onderbreking was (door een vuiltje op de wielen) dan liep de spanning tussen wiel en rail door de 'hoogspanning' hoger op en 'brandde' het vuiltje weg (of voorkwam dat het zich ging hechten aan het contactvlak).

Dit verhaal sluit aan bij de symptomen die Rob noemt. Bij wielen die in een stroomkring zitten (gerealiseerd via motor, verlichting, weerstand of weerstandlak doet dan niet ter zake) ontstaat er een potentiaalverschil tussen rails en loopvlak zodra het contact (door een vuiltje) wegvalt. Bij wielen niet in een stroomkring ontstaat dit potentiaalverschil niet. Als dit potentiaalverschil maar hoog genoeg is (wat kennelijk bij digitaal rijden het geval is t.o.v. gewoon analoog), lijkt dit een positief effect te hebben op het tegengaan van bevuiling van de contactvlakken.
Het verschil met de 'schakelaars van Louis' zit 'm in twee zaken: 1) de afstand tussen de contactvlakken rail-wiel is bij een vuiltje veel kleiner dan de afstand in een schakelaar in geopende toestand en b) een wiel heeft tijdens contact met de rails door de beweging deels een 'zelfreinigende' werking, terwijl in een schakelaar de contactvlakken tijdens contact niet/nauwelijks bewegen.

Ik realiseer me dat ik hiermee waarschijnlijk geen echte verklaring heb gegeven voor de symptomen, maar het heeft me wel voldoende nieuwsgierig gemaakt om ook de wielen van mijn treinen eens nader te bestuderen op genoemde symptomen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandslak reinigend?
« Reactie #46 Gepost op: 21 May 2008, 09:09:57 »
Hans,

dat hoogspanningsding waar jij het over hebt is de Relco. Die wordt in serie gezet met de rijregelaar en zorgt bij een onderbreking door vuil inderdaad voor een doorslag.
Je zet het woord 'hoogspanning' tussen aanhalingstekens, maar het is echte hoogspanning, ongeveer 10.000 volt. Dus niet echt vergelijkbaar met de 20 volt die normaal uit een digitaal systeem komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.