Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
Hans Gvz
Vandaag
om 22:28:23
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Hlv53
Vandaag
om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:14:20
Rail away
door
borotof
Vandaag
om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
Vandaag
om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rick
Vandaag
om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
Vandaag
om 20:17:45
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
Vandaag
om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:01:43
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Eric v C
Vandaag
om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte
door
daan2353
Vandaag
om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
Vandaag
om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:04:18
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:15:34
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:29:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Gewicht voor wagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gewicht voor wagons (gelezen 1098 keer)
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Gewicht voor wagons
«
Gepost op:
09 January 2024, 14:57:10 »
Ik kwam een verhaal tegen over het verzwaren van te lichte wagons. Dat klinkt interessant, want mijn ervaring is dat de lichtste wagons het snelst ontsporen.
De Amerikaanse NMRA heeft
de volgende aanbevelingen
:
H0: 28 gram + 0,55 gram per millimeter lengte
N: 14 gram + 0,165 gram per millimeter lengte
De Europese NEM heeft
deze aanbevelingen
als minimum:
H0: 0,4 gram per millimeter over buffers
N: 0,17 gram per millimeter over buffers
En dan + 30% als maximum.
Mijn vier N wagons (NMRA, NEM, NEM + 30%):
160 mm = 40 g (40 g, 27 g, 35 g)
105 mm = 25 g (31 g, 18 g, 23 g)
80 mm = 15 g (27 g, 14 g, 18 g)
80 mm = 11 g (27 g, 14 g, 18 g)
Wel interessant dat de langste wagon precies goed is volgens de Amerikanen en de rest (flink) te licht, maar volgens de Europese standaard zijn de twee langste te zwaar en één van de korte te licht...
Zelf zat ik te denken dat voor ontsporen de asdruk de meest relevante factor is, die respectievelijk 10, 6, 7,5 en 5,5 gram is voor deze wagons (de lange vier assen, die van 80 mm twee assen).
Maar blijkbaar maakt lengte ook nogal verschil, en natuurlijk korte wagons hebben twee assen en langere vier.
Wat zijn jullie gedachten, en zijn er modeltreiners die inderdaad wat extra gewicht aan hun wagons toevoegen?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27011
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2024, 15:59:34 »
Ik heb vroeger wel gewicht toegevoegd aan wagens, maar de laatste tijd niet meer. De meeste wagens voldoen al redelijk aan de gewichtsnormen. Daarbij komt dat niet het absolute gewicht het belangrijkst is, maar meer de gelijkmatige verdeling van het gewicht over de wagens.
Bij het samenstellen van een trein let ik er wel op dat de lichtste wagens achteraan hangen.
Dat de lengte ook van invloed is komt volgens mij door de krappe bogen op modelspoorbanen. Daardoor staan er dwarskrachten op de koppelingen en die zijn groter bij langere wagens.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12556
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2024, 16:13:48 »
Kwam je ze hier soms tegen?
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2024, 16:16:47 »
Nee, wat ik gezien had was een verhaal op Youtube.
Maar cool dat hier bijna 50 jaar geleden al over nagedacht werd, en de uitkomsten waren redelijk vergelijkbaar.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27011
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2024, 16:28:54 »
Van die 50 jaar kun je rustig 60 maken, en misschien wel 70.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hmmglaser
Offline
Berichten: 465
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2024, 17:16:26 »
Verzwaren is ook niet altijd de oplossing zorg dat wagens goed en soepel lopen dat zal zelfs de lichtste niet snel ontsporen!
Verzwaren heeft als nadeel hogere slijtage aspotten.
Ik heb sinds dat ik goed naar de loop van wagens en rails ben gaan kijken geen ontsporingen meer gehad!
Ben zelf een 3rail C-rails rijder.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 17:19:15 door hmmglaser
»
Gelogd
Mvg Mark
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Gewicht voor wagons
«
Reactie #6 Gepost op:
09 January 2024, 17:21:50 »
Ik heb nu een maand een baantje en wekelijks iets uitgebouwd. Nadeel was wel dat kabels onder het spoor door moesten en dat helpt bepaald niet voor soepel rijden... Nu bezig het spoor aan een kurk-onderlaag vast te schroeven en dat helpt, maar aandacht voor goed spoor blijft belangrijk. Die lichte wagons ontsporen het makkelijkst, maar ook locs van 100+ gram hebben problemen als het spoor niet goed is.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Gewicht voor wagons