Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36  (gelezen 4098 keer)

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
Re: Inbouwen StayAlive controller in Lenz V36
« Reactie #30 Gepost op: 15 December 2023, 18:07:45 »
Je krijgt er alleen wel 3 keer zoveel capaciteit voor terug, bij een zeer goede inwendige weerstand van 450 milli-Ohm ;)

Menno,
als ik op de hoogste decoderstap meer dan 20 cm kan overbruggen is de capaciteit niet een probleem. Met 3 kleinere goldcaps ben je wat flexibeler om alles in een relatief kleine ruimte kwijt te raken.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Online Online
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 15 December 2023, 21:18:09 »
Henk,

dat is alleen voor de Gold decoders en niet geschikt voor de decoder die in de V36 zit en heeft ook een hoog prijsplaatje.
Bij de Köff is er wel iets vanuit de fabricage ingebouwd. Ik heb alleen niet de behoefte om mijn Köff open te maken en uit te zoeken wat er dan voor gebruikt is.

Zelf had ik ook zo iets in gedachte, maar zolang m'n (3rail-)Köf het goed blijft doen laat ik 'm ook liever dicht.
De groeten van Rob

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 17 December 2023, 23:44:08 »
Beste allemaal

Geïnspireerd door de bouwbeschrijving van Koos, heb ook ik mijn Lenz V36 uit elkaar geschroefd om er een "StayAlive" controller in te bouwen. Ik meende ooit gelezen te hebben dat er in de V36 hiervoor geen ruimte zou zijn, maar Koos heeft het tegenovergestelde bewezen. De V36 heb ik jaren geleden gekocht, en was enthousiast over de automatische koppeling. Te vaak bleef de loc echter staan, omdat de stroomopname niet altijd gegarandeerd was.

Alhoewel ik veel Zimo decoders heb, heb ik geen "StayAlive" controllers van Zimo. Wel heb ik een aantal andere printjes met vergelijkbare functionaliteit. Op het Duitse Stummiforum heeft Matthias Schumacher (schumo99) een aantal jaren geleden beschreven hoe je Supercapladers voor "Goldcaps" zelf kan bouwen. https://www.stummiforum.de/t171549f21-RE-SuperCapLader-im-Eigenbau-Goldcaps-als-Pufferspeicher.html

Initieel kon je bij hem printjes en onderdelen bestellen, die je vervolgens zelf in elkaar moest solderen. Met die kleine SMD componenten was dat een behoorlijk priegelwerkje, zeker omdat de printjes dubbelzijdig van componenten voorzien moeten worden. Sinds verleden jaar organiseert Matthias af en toe echter een gemeenschappelijke bestelling, waarbij (bijna) alle componenten al op de print zitten. Makkelijk en goedkoop!

Op basis van de schakeling van Matthias heb ook ik een aantal printjes ontworpen en in China laten fabriceren (inclusief component assemblage).  In het verleden heb ik hierover al eens iets in dit forum geschreven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101271.msg3222279641#msg3222279641). Hieronder een foto van de door mij ontwikkelde print.

Helaas is mijn print net een halve millimeter te breed voor de plaats die Koos heeft uitgezocht: onder de decoder op het metalen frame.

Vervolgens heb ik gekeken of de printjes die ik via Matthias heb, zouden kunnen passen. Deze printjes zijn aan beide zijden van componenten voorzien, en daarom wat dikker dan de Zimo controller die Koos heeft gebruikt. Daarom passen ook de printjes van Matthias niet op de door Koos gekozen plaats. Gelukkig bleek onder het dak van de V36 cabine wel voldoende ruimte te zijn voor zowel printplaat als ook supercondensator. Van de verschillende printjes die Matthias heeft ontwikkeld, heb ik gekozen voor de nieuwste schakeling, waarmee de supercondensator (goldcap) zeer snel geladen kan worden. Hieronder een foto van de door mij ingebouwde print.

Als capaciteit van de supercondensatoren heb ik 0,22F gekozen; deze condensatoren kunnen gebruikt worden tot 5,4V. Ze zijn bij goede elektronica leveranciers, zoals Mouser, te koop, maar ook bij Ali in China. Als eerste heb ik de supercondensator op de aansluitingen van de print gesoldeerd. Daarna heb ik met een zwarte Edding stift het geheel een beetje zwart geschilderd, zodat de elektronica van buitenaf nauwelijks zichtbaar zou worden.

Nadat print en condensator met elkaar verboden waren, heb ik ze met dubbelzijdige tape onder het dak van de cabine vastgeplakt. In tegenstelling tot de voorbouw van de V36, is de cabine van kunststof en kan van het metalen voorstuk afgehaald worden. Aan beide binnenkanten van de cabine zitten twee kleine nokjes, die precies in twee kleine gaatjes van het metalen voorstuk vallen.

Tenslotte heb ik de beide draadjes van de supercaplader op precies plaatsen aangesloten als Koos heeft gedaan. Als "bewijs" ;D hierbij een foto.

Als ik de oplossing van Koos vergelijk met de door mij gekozen oplossing, dan is Koos' oplossing "eleganter", omdat er geen draden tussen het onderstel en de kap nodig zijn. Bij mij is dat helaas wel het geval. Een voordeel van de door mij gekozen oplossing is echter dat de condensatoren de vrije doorkijk door de cabine niet in de weg zitten. Vanaf de buitenkant is bij mij niets te zien van de electronica / condensatoren.

Ik hoop dat ook mijn beschrijving weer anderen inspireert om nog meer V36 locomotieven van Lenz aan te passen. Hierbij wil ik nogmaal Koos bedanken voor de inspiratie en goede ideeën.

Groet, Aiko 

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2023, 10:12:59 »
Hallo Aiko,

Graag gedaan, mooi dat het op iets andere manier door jouw ook gelukt is.
Je ziet het ondanks dat de fabrikant adviseert om niet zelf open te maken met een beetje eigen initiatief er echt wel iets kan.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 19 December 2023, 20:26:51 »
Koos hartstikke bedankt voor de tips.

Ik heb mijn Lenz V36 ook van condensatoren voorzien. In mijn geval 8 stuks 220 μF tantaal condensatoren.
Tezamen is dat 1760 μF.

5 stuks aan de rechter kant:

3 stuks links (in dat plakband verstopt).

Naast de machinist heb ik nog een stekkertje geplaats, zodat er onder het dak eventueel nog meer condensatoren geplaatst kunnen worden.

Met deze 1760 μF heeft de lok natuurlijk geen uitloop, maar blijft zo goed als niet meer stilstaan, ook niet bij kruipsnelheid.
(Een Lenz Köf II kan dat nog veel beter, die blijft nooit staan)
« Laatst bewerkt op: 19 December 2023, 21:32:44 door Jint Nijman »

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Online Online
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 20 December 2023, 20:36:01 »
Koos hartstikke bedankt voor de tips.

Ik heb mijn Lenz V36 ook van condensatoren voorzien. In mijn geval 8 stuks 220 μF tantaal condensatoren.
Tezamen is dat 1760 μF.

5 stuks aan de rechter kant:

3 stuks links (in dat plakband verstopt).

Naast de machinist heb ik nog een stekkertje geplaats, zodat er onder het dak eventueel nog meer condensatoren geplaatst kunnen worden.

Met deze 1760 μF heeft de lok natuurlijk geen uitloop, maar blijft zo goed als niet meer stilstaan, ook niet bij kruipsnelheid.
(Een Lenz Köf II kan dat nog veel beter, die blijft nooit staan)

Mooi om te zien hoe dit is gedaan.
Eerlijk gezegd ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit bij de Köf II door Lenz is gerealiseerd.
want die rijdt gewoon door
De groeten van Rob

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #36 Gepost op: 20 December 2023, 23:24:55 »
ESU heeft decoders waar al een powerpack op zit geloof ik. Ik gok dat Lenz hetzelfde heeft voor hele kleine modellen. Dat scheelt enorm in de benodigde ruimte en bedrading. Als je daarnaast maar 1 goldcap nodig hebt in plaats van 2 of 3, scheelt dat natuurlijk enorm.

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 December 2023, 00:43:59 »
Nog even een waarschuwing:

Met deze tantaal kondensatoren moet je wel oppassen. Die kunnen "exploderen", ze zijn voor maximaal 16 Volt gemaakt.
De eerder getoonde oplossingen met GoldCaps zijn duidelijk te preferen!!

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 December 2023, 08:55:30 »
ESU heeft decoders waar al een powerpack op zit geloof ik. Ik gok dat Lenz hetzelfde heeft voor hele kleine modellen. Dat scheelt enorm in de benodigde ruimte en bedrading. Als je daarnaast maar 1 goldcap nodig hebt in plaats van 2 of 3, scheelt dat natuurlijk enorm.

ESU heeft een decoder voor grote schalen met goldcaps erop gemonteerd, maar geen decoders geschikt voor H0 waarop al een powerpackop zit Menno. Wel zijn decoders van ESU en Lenz vaak geschikt voor het powerpack dat beide fabrikanten los verkopen. Je hoeft niet naar de aansluitingen te zoeken, daarvoor hebben de decoders aparte soldeereilandjes. Het powerpack van TrainOMatic is ook geschikt voor deze decoders en een stuk goedkoper.

Het voordeel van de aanpak van Zimo is dat die geschikt is voor alle decoders. Verder zijn de electronica en de goldcaps apart en dat kan het soms gemakkelijker maken ruimte te vinden. Anderzijds levert het meer bedrading op en is het totale volume inderdaad groter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #39 Gepost op: 21 December 2023, 16:17:22 »
Nog even een waarschuwing:

Met deze tantaal kondensatoren moet je wel oppassen. Die kunnen "exploderen", ze zijn voor maximaal 16 Volt gemaakt.
De eerder getoonde oplossingen met GoldCaps zijn duidelijk te preferen!!
Goldcaps ploffen net zo hard uit elkaar bij overspanning. Tantaal-elco's hebben alleen de nare eigenschap daarbij ook steekvlammen te kunnen produceren, terwijl een uit elkaar ploffende goldcap over het algemeen geen vuurtje start na het ploffen (en het daarna ook gebeurt is met eventuele gevolgschade).
ESU heeft een decoder voor grote schalen met goldcaps erop gemonteerd, maar geen decoders geschikt voor H0 waarop al een powerpackop zit Menno. Wel zijn decoders van ESU en Lenz vaak geschikt voor het powerpack dat beide fabrikanten los verkopen.
Ah, zat ik daar even verkeerd. Ik dacht dat er ook een H0 variant was.
Het voordeel van de aanpak van Zimo is dat die geschikt is voor alle decoders. Verder zijn de electronica en de goldcaps apart en dat kan het soms gemakkelijker maken ruimte te vinden. Anderzijds levert het meer bedrading op en is het totale volume inderdaad groter.
Och, de powerpacks van de gevestigde namen als Zimo en TrainOMatic trek ik gewoon uit elkaar als dat moet ;)
Krimpkous verwijderen, al aanwezige goldcap lossolderen en vervangen door een Kyocera AVX exemplaar (20% dunner uit m'n hoofd bij gelijkblijvende werkspanning en capaciteit).
Anders was dit niet mogelijk. De aansluitdraden van de goldcap steken aan de andere kant van het powerpackprintje door naar het printje met headers en LEDs (aan de andere kant) en zijn daar op vastgesoldeerd als mechanische bevestiging aan twee flinke kopervlakken.

Je kan die TrainOMatic powerpacks overigens ook krijgen met zo'n Kyocera AVX goldcap voorgemonteerd (dat is de N-variant), maar dan heb je de lange aansluitdraden niet die ik wel nodig had. Daarom heb ik die los gekocht en zelf gemonteerd.

Maar als je dat soort zaken griezelig vind, kan ik me voorstellen dat je het bij de gevestigde oplossingen houdt en zeker niet gaat sleutelen aan bestaande bouwstenen.

walter.delmee

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 December 2023, 15:05:43 »
Beste forumleden,

Geïnspireerd door dit draadje, ben ik aan de slag gegaan met een stay-alive buffercondensator van Laisdcc (Ali Express).
Werkt dus ook uitstekend. En dit voor een lage prijs t.o.v. bv esu buffercondensator.

Heb deze condensator ook met succes in combinatie met ESU gebruikt. Ik ben er tevreden over.