Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
JeanR
Vandaag
om 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
1200blauw
Vandaag
om 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
Vandaag
om 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
GerardvV
Vandaag
om 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
Vandaag
om 22:26:57
lange adressen met esu decoders.
door
NS2408
Vandaag
om 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Joz
Vandaag
om 21:45:24
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:57:00
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
Vandaag
om 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
Vandaag
om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
Vandaag
om 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
Vandaag
om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
Vandaag
om 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
Vandaag
om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:17
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 13:52:03
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:04:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Puntstuk polariseren?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Puntstuk polariseren? (gelezen 1002 keer)
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Puntstuk polariseren?
«
Gepost op:
15 December 2023, 15:52:16 »
Nadat ik wat Youtube-filmpjes over onze hobby heb zitten kijken krijg ik van het algoritme allemaal dingen over "electrofrogs" en "insulfrogs" opgediend.
Bij veel online winkels wordt dit gewoon vertaald als "kikker" maar "frog" is in het Nederlands het puntstuk van een wissel. Bij DC of DCC-operatie komen op die plek de twee sporen met een verschillende polariteit bij elkaar, dus dan moet er wat gebeuren om kortsluiting te voorkomen.
De simpele methode is om dat puntstuk gewoon van plastic te maken. Bij mijn Minitrix-wissels is dat plastic puntstuk 15 mm. Dus over die anderhalve centimeter kunnen de wielen geen stroom oppikken. Dus: wat is de afstand tussen de twee assen van een draaistel? Bij grootspoor meestal rond de 2,5 meter voor treinen en wellicht iets minder voor metro's of trams. Op schaal N is dat 15,6 mm. Kom ik dus precies goed mee weg.
Maar... Hoe zit dat met daadwerkelijke locs? Mijn Fleischmann NS 1848 is zo'n 18 mm dus zou een draaistel in principe nooit zonder stroom komen te zitten. Maar mijn Fleischmann BR 111 diesel heeft een radstand van zo'n 12,5 mm. Daar zou een enkel draaistel dus wel in de problemen kunnen komen.
In praktijk valt de BR 111 inderdaad wel eens stil op een wissel als je er erg langzaam overheen gaat. In principe zou dit niet moeten want het andere draaistel pikt ook stroom op. Maar met de combinatie van de rubberen bandjes om twee van de acht wielen en niet 100% naadloos aansluiten van de spoorsegmenten is het allemaal toch niet perfect. En wellicht dat de uitsparing in de spoorstaaf voor de wisseltong bij wissels ook niet helpt.
Praktisch gezien valt dit allemaal reuze mee. Op dit moment ligt het spoor nog los op tafel dus als ik dat te zijner tijd netjes vastmaak aan een ondergrond zal dat zeker schelen en met een klein beetje redelijke snelheid gaat het 99% van de tijd sowieso goed.
Maar toch uiteindelijk mijn vraag: heeft het zin om te gaan voor geëlectificeerde puntstukken zodat ieder draaistel eigenlijk altijd stroom kan oppikken?
Wel meer gedoe, en nadeel ook dat je niet moet proberen wissels open te rijden want dan heb je gelijk kortsluiting...
Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.
Bij N-schaal is dat natuurlijk allemaal wat lastiger omdat alles zo klein is en een millimeter ofzo ruimte tussen rails met verschillende polariteit gelijk het equivalent van 2,4 meter grootspoor aan geïsoleerd spoor oplevert. Bij H0 en groter heb je hier meer speelruimte.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re: Puntstuk polariseren?
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2023, 16:07:04 »
Citaat van: iljitsch op 15 December 2023, 15:52:16
Ik gebruik DCC maar opinies over DC zijn ook welkom.
Het gaat niet om DCC of DC, maar om 2-rail. Welke spanningsoort of digitalprotocol je gebruikt maakt niks uit.
Of je de puntstukken wilt polariseren, dat hangt er helemaal vanaf hoeveel moeite je er in wil steken.
Bij een wissel dat vanaf de fabriek een plastic puntstuk heeft wordt het een hele uitdaging, zeker in schaal N.
Zelf vind ik polariseren een noodzaak, vanwege de mogelijke problemen die je beschrijft.
Ik bouw mijn eigen wissels en die polariseer ik altijd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Mark D.
Offline
Berichten: 1225
Re: Puntstuk polariseren?
«
Reactie #2 Gepost op:
15 December 2023, 21:03:20 »
ik vind een zwart plastic puntstuk niet mooi.
en omdat ik toch niks te doen heb probeer ik puntstukken te polariseren. na drie pogingen is het vaak wel goed.
Gelogd
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re: Puntstuk polariseren?
«
Reactie #3 Gepost op:
15 December 2023, 23:00:05 »
Mark, vervang je kunststof puntstukken dan door geleidende puntstukken?
Kun je laten zien hoe je dat doet?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Mark D.
Offline
Berichten: 1225
Re: Puntstuk polariseren?
«
Reactie #4 Gepost op:
17 December 2023, 13:48:46 »
Ik vind een kunststof puntstuk niet mooi. Ik heb daarom shinohara wissels, ook ivm rail hoogte en dwarsliggers. Enige dat ik bij die wissels doe, is wisseltongen los van elkaar maken. Dit ivm mogelijke sluiting via achterkant van de wielen.
en mocht ik ooit een hartstuk maken, dan een met verhoogd puntstuk, om de strijkregel te laten vervallen. Zie je weleens op amerikaans rangeer terrein.
hier ben ik nog bezig met steentjes strooien.
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 13:51:13 door Mark D.
»
Gelogd
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re: Puntstuk polariseren?
«
Reactie #5 Gepost op:
17 December 2023, 14:28:27 »
Op die fiets. ik kreeg uit je vorige bericht de indruk dat je plastic puntstukken vervangt door metaal. Maar dat is niet zo, je vermijdt die plastic dingen gewoon.
Over dat trucje met verhoogd puntstuk heb ik wel eens gelezen. Daardoor zakken de wagens vanzelf naar de buitenkant van het wissel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Puntstuk polariseren?