Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 11:25:48
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door saskia
Vandaag om 10:43:16
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 10:24:23
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:59:16
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Module vliegveld Jan van Mourik door Marc tramt
Vandaag om 09:37:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Een Rotterdams gebouw door SvenW
Vandaag om 09:22:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15

Auteur Topic: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008  (gelezen 6686 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #75 Gepost op: 01 September 2023, 17:27:20 »
De nummering klopt niet, ik zie de derde 4018 genummerd met 17 - 25 en dat moet zijn 17 - 24. Voorts moet de vierde 4018 beginnen met 25 - 32. Zoals de laatste 4018 nu is (26 - 33) zal de YD moeten beginnen op 34 lijkt me en niet op 33 want dan heb je eenzelfde adres op 2 decoders. Check dat nog eens Paul.

Gr, Ben.

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 01 September 2023, 18:07:22 »
Sorry, excuus...ik heb mij verschreven. De nummering is zoals jij zegt (in het 'echt') Staat dus fout op de tekening.

Groet, Pk

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 01 September 2023, 18:23:19 »
Nu gaan we de fout in, dit is het correcte schema (durf het bijna niet meer te laten zien. Vermoeide week achter de rug. Even laten rusten misschien)

Groet, Pk

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 01 September 2023, 18:35:01 »
waarom neem je die yamorc niet af van je hoofdspoor ?
Greetings,salutations,groetjes,

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 September 2023, 18:40:34 »
Heren, ik ga vanavond alles nog eens HELEMAAL langs lopen. De aansluitingen (wel of niet hoofdspoor), instellingen YD8008 (inclusief) de programmering settings 100ms, etc. Maar dan ook echt grondig. Kan even duren, even uit de lucht totdat ik daadwerkelijk alles heb gecontroleerd! Maar EUREKA zal er komen...
Wordt vervolgd. Nu eerst even eten met het gezin, als gebruikelijke afsluiting van de week.
Wordt vervolgd!
Groet, Pk

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #80 Gepost op: 01 September 2023, 19:40:50 »
Tip,

Probeer het eerst door alleen de YD8008 aan je centrale te hangen en niet de rest van je baan. Dus alles loskoppelen bij de centrale. En alleen de YD8008 erop aansluiten.

En gebruik spoelen die 100% getest en in orde zijn.

Dan sluit je de YD8008 direct uit van de oorzaak.

Test hem eerst via de YD8008 config en daarna via de centrale. Vervolgens in iTrain.

Als nu alles gewoon werkt dan zit het in de installatie.
Sluit de booster ook niet uit van de oorzaak.

Succes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 01 September 2023, 20:08:39 »
de vraag is voor de booster : hoe is die gekoppeld aan de ecos ?
Greetings,salutations,groetjes,

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 02 September 2023, 12:52:55 »
Eureka….bijna  :)

Laat ik er maar een mooi stukje proza van maken….m.b.t. de ervaringen van gisteravond/vannacht. Ben uiteraard tot in de kleine uurtjes bezig geweest op de zaken op orde te krijgen. Het ‘lek’ moest boven komen, mede gezien ook alle goede adviezen en meelezende belangstellenden. Waarvoor dank, uiteraard!
Eigenlijk heb ik alles eerst gedemonteerd, maar dan ook werkelijk alles. Niet alleen de bedrading, de aansluitingen, de instellingen van de YD8008, maar ook de 8 wissels. En bij het verdere testen heb ik die zelfs onderling uitgewisseld.
Het lijkt mij de enige mogelijkheid om tot een rechtvaardige conclusie te komen. Als je bijna twee weken bezig. Om een aanvankelijk makkelijke opstelling c.q. aansluiting om te zien draaien tot een stukje ‘ergernis’. Enige oplossing: het probleem van de grond af aan aanpakken.
De hele discussie met betrekking tot de combinatie Märklin K-wissels en de YD8008, gaat naar mijn idee verder dan een uitspraak of conclusie.

1)   Allereerst heb ik toch nog een goedwerkende DR4018 aangesloten op de wissels 33-40, voordat ik de hele zaak uit elkaar haalde. De conclusie was: dit werkt.
2)   Daarna de YD8008 nog één keer als plaatsvervanger van de DR4018. Conclusie: probleempjes…
3)   Mijn gedachte ging toch ook uit naar de combinatie met de ECOS2. Zou het probleem hierin kunnen schuilen? Ik kan mij heel goed voorstellen dat apparaten van hetzelfde merk uitstekend met elkaar kunnen praten, en bij door ontwikkeling naar ‘huis’ vreemde apparatuur misschien hier en daar een steekje zouden kunnen laten vallen. Bewijzen kan ik het niet, want ik was niet in het bezit van een YD7100. Ik ben super tevreden over ECOS  in combinatie met diverse andere schakelapparatuur en treinen van ESU. Zelfs in het meest extreme geval zou ik de zaak dus niet omgooien/inwisselen, uiteraard ook vanwege de bijgaande kosten.
4)   Zoals gezegd, de hele boel ‘gesloopt’, correcte draaddiktes gebruikt -waaronder 0.50mm2-, een keer opnieuw aangesloten draaduiteinden ‘getipt’ met het soldeerapparaat, MS-instellingen via een laptop opnieuw ingezet, ECOS signalen geloosd en opnieuw ingebracht, firmware gecontroleerd, wisselinstellingen ook in iTrain geschoond en opnieuw ingesteld, Booster losgekoppeld, et cetera et cetera. Het was natuurlijk wat werk, maar ik had het er graag voor over om duidelijkheid te scheppen.
5)   Ook diverse variaties uitgeprobeerd met de aanvoer van stroom, al dan niet via de ECOS, of de Viesmann trafo (en wel of niet direct aangesloten zonder dat er andere apparatuur in combinatie enige stroomtoevoer toebedeeld kregen)
6)   Ook onderling de oudere en de nieuwe K-wissels uitgewisseld van plek, dus zeg maar van aansluiting op de YD8008.
7)   Zal best nog wel dingen vergeten zijn, maar naar mijn beleving al het mogelijke gedaan om te kijken of het nu wel of niet ging werken.
8)   Uiteindelijk heb ik bij mijn medeweten niet zo 1,2,3 iets veranderd, enkel en alleen de zaken opnieuw en grondig aangesloten. Wel de stroomvoorziening van de YD8008 apart op de trafo laten binnenkomen via een verdeelblokje)

Uiteindelijk…EUREKA …bijna dan  :D
Want inderdaad de schakelingen van zes van de acht wissels gaan vooralsnog zoals zij zouden moeten schakelen. En door alle wisselingen die ik uiteindelijk heb uitgevoerd, ben ik er toch nog steeds helaas niet 100% achter waarom de functies niet optimaal werkten. Waarschijnlijk toch een combinatie van factoren. Kan haast niet anders.
Het feit is dat ik op zich nu zes van de wissels kan schakelen. De overige twee zijn een driewegwissel (moet ik nu nog correct instellen) én een wissel waarbij ik zelf een draadje per abuis lostrok van het spoeltje, ergo: moet nog gesoldeerd worden. De conclusie is uiteindelijk dat het wel werkt, maar en dit is nu mijn levenservaring  gezien alle discussie die er binnen dit voor forum is geweest, denk ik toch dat het handig is om bij de handleiding extra de volgende zaken te vermelden of aan te geven. (Het leest misschien een beetje ‘kinderachtig’, maar het is gebaseerd op mijn ervaringen en je kan zaken maar tevens voor zijn.
Met andere woorden voor wat het waard is…. En uiteraard wil ik niemand tekortdoen, wat iedereen zet zijn beste beentje voor!

1)   Het product YD8008, zal in geval van het combineren met Märklin K-wissels, aangeschaft moeten worden met de volgende producten YD6902ES-EXT – YD9100 en een mini USB kabel.
(Dit om zelf de, te adviseren instellingen te kunnen veranderen: 30ms naar 100ms.
(Of dus, zoals in mijn geval, zelf te kunnen experimenteren met de waarden gezien het feit dat niet iedereen de laatste nieuwe K-wissels en bijbehorende spoeltjes gebruikt en uiteraard de adviezen in een forum kan opvolgen.
2)   Dit leidt natuurlijk wel tot de gedachte dat -al met al- het gebruik in combinatie met het Märklin product, het ongetwijfeld een goed schakelkastje zal zijn, maar het op deze manier een relatief dure investering is.
3)   Ook het gebruik van een laptop/Windows applicatie is een must. In mijn geval moest ik die ergens op de kop tikken, gezien het feit dat ik enkel en alleen al jaren met Appleproducten werk. Ik hier waarschijnlijk iets te makkelijk over gedacht.

Naschrift  (y)
Ik hoop niet dat het bovenstaande gelezen wordt als ‘spijkers op laag water zoeken’. Uiteindelijk heb ik toch de voldoening dat zes wissels nu werken en ik die overige twee ongetwijfeld ook aan de praat krijg. Wat de uiteindelijke omissie was, geen idee. Het zal wel een combinatie van factoren zijn geweest. Maar misschien nog belangrijker, ik heb weer wat geleerd.
Het is een blijft een hobby, maar ook een mooie vrijetijdsbesteding die in mijn geval de stress van het werk weghaalt. En daar is het mij voornamelijk om te doen.
Nogmaals dank voor alle adviezen! En veel leesplezier in alle bekende en onbekende fora!

(?) Wie weet vervang ik de oude kastjes t.z.t. nog wel. Zou zomaar kunnen, want zij functioneren uiteindelijk wel en zijn uiteindelijk een innovatief product in vergelijking met de oude DR4018 kastjes.

And last, but certainly not least: de rest van het weekend lekker sporten en mij met de familie bezig houden om begrijpelijke redenen!
Groet, Pk

Ben

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 02 September 2023, 14:16:22 »
Dan zal het laatste ook wel lukken. (y)

Over je 3-weg wissel: kijk nog even wat Johan daarover schreef in een eerder topic van je.

Als je goed aansluit en je schakelt van afbuigend links naar afbuigend rechts (of omgekeerd) wordt het wissel eerst recht geschakeld en dan pas afbuigend. De vreemde stand 2x afbuigend zal niet voorkomen. Er wordt altijd over recht geschakeld.

Twee aandrijvingen betekent ook 2 decoder uitgangen op je wisseldecoder.

Gr, Ben.

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 02 September 2023, 21:57:35 »
Well noted  :)
Groet, Pk