Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:06:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 21:51:05
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20

Auteur Topic: Verbinden Z21 aan tablet gaat ineens niet meer.  (gelezen 1453 keer)

bmwpiet

• Offline Offline
Verbinden Z21 aan tablet gaat ineens niet meer.
« Gepost op: 19 August 2023, 15:40:46 »
Ben de baan opnieuw aan het opbouwen en alleen wat stekkers eruit gehad voor de Z21 en router voeding.
Kreeg ineens geen verbinding meer ,op de gebruikelijke manier, op de tablet de Z21 App starten, dan rechtsboven op het streepje drukken, daarna wordt de lijst met netwerken zichtbaar (die van jezelf en van de buren) , dan de TP Link router van de modelbaan aan klikken,
Weer terug naar het scherm met het log overzicht en snelheidsregelaar,
Het streepje werd niet meer blauw, wat ik ook deed.

Filmpjes gekeken op youtube, handleidingen opgezocht. Dozen opgezocht.
Naar de winkel geweest met alles.

Nu alles aangesloten in woonkamer bij thuis netwerk router.
Ingelogd via Wifi laptop, Win 10. Foutmelding   Cannot connect device, Is IP adres goed, enz.
Oplossing was:
 De data kabel (bij mij groen) uit het thuis netwerk gehaald en in de blauwe poort van de TPlink gedaan. Andere zijde in Laptop gelaten.  Melding weg en ik kan van alles.
Met de Maintenance tool, die van de week is geïnstalleerd op de laptop.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 12:52:17 door bmwpiet »
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.

bmwpiet

• Offline Offline
Re: Verbinden Z21 aan tablet gaat ineens niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2023, 15:26:08 »
Heb nu een stukje los spoor liggen  aangesloten op de track connector van de Z21
- aan de Z21 de TP Link Wifi aangesloten met een datakabel.

Dus
- de laptop vanaf de netwerk connector via de groene DATAKABEL  op de blauwe poort van de TP link aangesloten
- laptop OOK via de Wifi aangesloten (door de lucht) op de TP Link.

De maintenance tool (MT) heeft nu verbinding (op CONNECT gedrukt, op het scherm van de MT.)
Er verschijnt een grijs schermpje van de Z21 Start - voorkant , rechts in het scherm.

- onderaan het MT scherm staan nu de - supply voltage, - internal voltage en - Main track current van 24 mA.
- Zet een loc op de rail . Ik lees 15 mA track current,
Dan licht van de Loc aanzetten , waarde moet binnen 10 seconden naar 22 mA gaan. 

Bij mij niet , dus nu op de knop Disconnect en daarna weer knop "connect".
Nu werkt het wel.

Het spul valt dus na een tijdje ongezien in slaap.

Samengevat: Op het testspoor staat een Loc met werkend front en achterlicht.
Op de Z21 is een Multimaus aangesloten, waar deze loc in staat geprogrammeerd.
Op de Maus op het sterretje (OK knop) het licht aan en uit zetten.
Dan kan je op de Maintenance tool zien, of de Tool werkt en live is.

Dat is Nergens aan te zien op het MT scherm.
Vanavond verder met de tablet aansluiten
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 21:23:29 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.

bmwpiet

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2023, 09:07:51 »
Volgende dag
Alles staat er nog. Overal stroom op zetten.
Lok op de baan
Inloggen op de TP link wifi (met Win10 laptop) (op de Wifi lijst opzoeken)

- aanzetten en testen MT
Maintenance tool opzoeken (kan met Windows zoekveld) en starten.
Licht van Lok aan en uitzetten.
Track current moet nu veranderen op het scherm, in dat geval: Back on line.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2023, 09:14:32 »
En wat is nu je vraag?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bmwpiet

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2023, 10:00:20 »
We gaan verder onderzoeken, hoe we weer verbinding kunnen krijgen met de tablet.
Heb al vaker routers aangesloten, maar na 2 dagen ben ik er nog steeds niet uit.

Voor mensen, die alleen nederlands kennen is de Roco film met duitse titel Modeleisenbahnen en de titel

Z21 Start: unlock instructions"

een van de aanraders. Goed leesbare schermen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2023, 11:37:44 »
Hallo Piet,

Wat is nu het precieze probleem? Kan je nu wel of niet de z21start verbinden met je tablet?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bmwpiet

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2023, 13:14:17 »
Hallo Piet,

Wat is nu het precieze probleem? Kan je nu wel of niet de z21start verbinden met je tablet?
Nee, nog steeds niet, Ronald.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2023, 14:47:08 »
Hey Piet.

Op je tablet verwijder daar eens de verbinding met je router (tplink) en laat hem dan weer zoeken naar je router. Natuurlijk alleen doen als je nog je de verbindingsgegevens hebt voor de router.
Jeroen

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2023, 14:58:59 »
Piet. Het is echt heel moeilijk vast te stellen wat je nou precies wilt. Je lijkt een probleem te hebben maar je stelt geen een enkele vraag. Als je iets van hulp wilt, moet je dat wel vragen.. Je onvolledige zinnen maken het er ook niet makkelijker op.

Citaat
Nu alles aangesloten in woonkamer bij thuis netwerk router.
Waarom doe je dat? Het idee is dat je die z21 router gebruikt zodat je je thuis netwerk niet nodig heb. Anders kan je je z21 net zo goed in je thuis router prikken en de z21 router weg doen.

Citaat
Oplossing was: De data kabel (bij mij groen) uit het thuis netwerk gehaald en in de blauwe poort van de TPlink gedaan.
Nu is de Melding weg en ik kan van alles met de Maintenance tool, die van de week is geïnstalleerd op de laptop.
Die 'datakabel' dat noemen we overigens een ethernet kabel.

Zoals ik het lees, zit je persistent met je laptop op het verkeerde netwerk. Die blauwe port is alleen om je z21 router op het internet te krijgen, maar dat heb je niet nodig. De verbinding komt pas tot stand nadat je de routers verbindt, dat verraadt dus dat je met je laptop al op het verkeerde Wifi netwerk zit.

Het enige wat je hoeft te doen, is je z21 in je z21 router prikken en met je laptop inloggen op dat wifi netwerk. Je moet dus helemaal niks gebruiken van je thuis netwerk. Je moet er ook op letten dat je draadloze apparaten op het goede netwerk zitten.

Citaat
Naar de winkel geweest met alles.
En hoe ging het in de winkel er aan toe? Wat zij de winkelier, kreeg hij het wel werkend?

Als je trouwens nog iets van een sim kaar en 3G of 4G op je tablet heb, moet je je mobiele data uitzetten. Ik weet niet waarom, maar dat gooit bij mijn smartphone roet in het eten. Gelukkig hebben meeste tablets dat niet. ::).

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bmwpiet

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2023, 19:24:37 »
Modbreak: om het geheel wat leesbaarder te maken is het antwoord uit de quote gehaald.

Piet. Het is echt heel moeilijk vast te stellen wat je nou precies wilt. Je lijkt een probleem te hebben maar je stelt geen een enkele vraag. Als je iets van hulp wilt, moet je dat wel vragen.. Je onvolledige zinnen maken het er ook niet makkelijker op.
Waarom doe je dat? Het idee is dat je die z21 router gebruikt zodat je je thuis netwerk niet nodig heb. Anders kan je je z21 net zo goed in je thuis router prikken en de z21 router weg doen.
Die 'datakabel' dat noemen we overigens een ethernet kabel.

Zoals ik het lees, zit je persistent met je laptop op het verkeerde netwerk. Die blauwe port is alleen om je z21 router op het internet te krijgen, maar dat heb je niet nodig. De verbinding komt pas tot stand nadat je de routers verbindt, dat verraadt dus dat je met je laptop al op het verkeerde Wifi netwerk zit.

HET WERKT WEER.
We kunnen het wel over details gaan hebben, hoe een kabel heet,
dan heet het een CAT5 kabeltje met RJ 45 stekkers.
- De laptop werkte het handigst met de SSID lijst op te zoeken (in windows 10)

- De vraag staat helemaal bovenaan.
- Wel vreemd anders, dat ik binnen 3 dagen 200 plus meelezers heb.

- Je maakt mijn vraag moeilijker met een aanvulling over een Smartphone en mobiele kaart en 3G of 4G.
  Het is al moeilijk genoeg om dit topic op papier te zetten zonder foto`s en tekeningen.

Die maak ik voor mezelf en gaan in een Multomap bij de baan.

TOPIC kan gesloten worden
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 21:28:52 door Duikeend. Reden: typo aangepast »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2023, 19:30:23 »
Piet het maakt het er niet leesbaarder op als je een compleet bericht citeert en daar tekst in gaat toevoegen. Misschien dat je je antwoorden apart kan vermelden. En alleen die stukjes tekst citeren waar je op reageert.

Dat je 200 lezers hebt zegt niet zoveel. Denk dat de meeste het gelezen hebben en daarna gedacht, ja en wat is nu precies vraag.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 19:33:00 door Remunj »
Gr.
Eric

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2023, 21:32:19 »
Moderatiemededeling:

Op verzoek van TS topic gesloten. Of er wel of geen vragen beantwoord zijn kan ik niet achterhalen omdat de openingspost gewijzigd is.
Omdat een forum niet alleen informatief is voor de vraag steller maar wellicht ook voor anderen graag de berichten niet zomaar wijzigen maar in plaats daarvan even een reactie plaatsen.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop