Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?  (gelezen 1328 keer)

Waterman

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Gepost op: 07 March 2023, 11:50:48 »
Mijn locomotieven en treinstellen zijn bijna allemaal gedigitaliseerd (er liggen er nog een paar te wachten om eens langs de werktafel te passeren), maar voor de aansturing van mijn wissels heb ik voor analoog gekozen, dit wil zeggen standaard Fleischmann wisselaandrijvingen die bediend worden met toggle switches op een erg klassiek bedieningspaneeltje.

Die wisselaandrijvingen zijn allemaal tweedehands gekocht, en in den beginne was er wel eens eentje dat door slecht contact niet omsloeg, waardoor de eindafschakeling niet tussenkwam en de boel doorbrandde.

Geleerd hoe ik die wisselaandrijvingen kon reinigen om slecht contact te vermijden, soms effectief, andere aandrijvingen zijn gewoon vervangen.

Toen ben ik op het idee gekomen om een ampèremeter in het circuit te integreren. Wanneer de aanwijzer uitslaat en blijft staan is er wat aan de hand. Noodknop ertussen waardoor de stroom naar de aandrijving meteen onderbroken wordt.

Sindsdien geen doorgebrande aandrijvingen meer gehad. Ook omdat ze amper nog haperen. Eens er een beveiliging ertussen zit doen ze het goed natuurlijk...  ::)

Maar toch, voorkomen blijft beter dan genezen en als er een ding is dat ik geleerd heb over modeltreintjes dan is het dat er op de meest onverwachte momenten dingen kapot gaan.

Een glaszekering is een optie. Maar wanneer er dan een aandrijving hapert is het vaak een paar keer proberen eer het probleem opgespoord en opgelost is. Iedere keer een nieuwe zekering erin... Niet optimaal.

Maar toen kwam ik dit tegen op een van mijn favoriete Youtubekanalen:

https://www.youtube.com/watch?v=sF0KOVWj9p8

Even gezocht en blijkbaar zijn deze gemakkelijk te verkrijgen bij de gekende Chinees...

Maar zijn ze ook een goede optie om een circuit met wisselaandrijvingen te beveiligen??
Plank met treinen - 2-rail - dcc

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2023, 12:07:43 »
op de duitse forums spreken ze er toch lovend over bv : https://zugkraft-stucki.blogspot.com/2020/05/marklin-weichenantriebe.html
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2023, 12:33:18 »
Zelf zou ik in jouw geval een CDU gebruiken in combinatie met momentschakelaars. Je hebt van die toggeswitches die uitzichzelf terugveren.

https://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2023, 14:51:34 »
Als je met momentschakelaars gaat werken, waarom dan ook nog een CDU er tussen?
Alleen een moment schakelaar werkt prima. Voor de back emf kun je eventueel met een blusdiode werken.

Enige voordeel van een toggle switch is dat je de stand van het wissel kunt zien aan de hand van de schakelaar. En bij een terugverend exemplaar werkt dat niet meer.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2023, 15:13:12 »
Om dat te ondervangen kun je een terugmelding met leds maken, zoals o.a. op mijn website staat:
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01
De weerstand van 560 ohm moet je niet te letterlijk nemen. Die is gebaseerd op leds van de oudere generatie die 20 mA nodig hadden. Bij de tegenwoordige leds kun je die weerstand rustig 10 keer zo groot kiezen.
Het belangrijkste voordeel van die terugmelding is dat je kunt zien of het wissel daadwerkelijk is omgegaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2023, 21:20:39 »
Goedenavond,

Ik schakel mijn wissels analoog met tuimelschakelaars die in de eindstand blijven staan.
Ik maak gebruik van een schakelingvan de inmiddels overleden heer Hermans. Komt neer op een dikke elco en een 5 watt weerstand die de stroom beperkt houdt als er iets mis gaat.
Die schakeling voorkomt ook, dat een wisselspoel doorbrandt bij een haperende of kapotte eindafschakeling.
Vanwege mogelijk copyright heb ik de schakeling per PB getracht te versturen.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: 'Resettable Fuse' om wisselaandrijvingen te beschermen?
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2023, 21:31:27 »
Ik denk dat je je over copyright niet veel zorgen moet maken. Wat je beschrijft is de simpele vorm van de CDU (capacitor discharge unit). Daarvan wemelt het op het internet van de schema's. Wat bask hierboven laat zien is de geavanceerde uitvoering.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.