Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vermogen centrale door erikkral
Vandaag om 21:36:36
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 21:34:37
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 21:24:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 18322 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #45 Gepost op: 22 November 2022, 08:14:50 »
Klik, klik en klik of had je die gevonden?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #46 Gepost op: 22 November 2022, 12:32:10 »
Nee, dank! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 January 2023, 21:28:04 »
And Now for Something Completely Different.
Zit ik afgelopen zondag "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" van Great Railways op YouTube te kijken, zie ik na 0:44:45 een Plan P in beeld komen. Voorste pantograaf omhoog, de trein rijd door het beeld, 2 tussen rijtuigen, komt het achterste koprijtuig in beeld, ook de pantograaf omhoog. Trein rijd uit beeld. En dan na enkele seconden, Hè! Heb ik dat goed gezien, het voorste koprijtuig BBC stroomafnemers en op de achterse eenbenige Faively stroomafnemers? Even terug spoelen. Ja hoor. Is dat bij een van jullie bekent? Kwam dit vaker voor? Moet ik nu nog een viertje aanschaffen met een setje losse eenbeen pano's?
Ride On

Rino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 January 2023, 21:39:33 »
Volgens mij is wegens uitval of reparatie de kopbak bij een aantal stellen wel eens gewisseld, voor een bak met ander type stroomafnemer.
Ff zoeken waar ik dat ook alweer las...

EDIT: hier wel een voorbeeld van een stel met verschillende panto's, http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hondekop.htm
foto's 05-12-1988 en 25-03-1989, intercity viertje

EDIT: Bingo: "Treinstel 773 vertrekt op 2 mei 1994 als stoptrein van Emmen naar Zwolle uit Mariënberg. Door een bakwisseling met treinstel 786 hebben beide stellen op beide koprijtuigen verschillende stroomafnemers."
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-treinstellen/materieel-54/
« Laatst bewerkt op: 24 January 2023, 22:15:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #49 Gepost op: 25 January 2023, 12:24:16 »
De bakken die schaar of eenbeens stroomafnemers hadden zijn vanaf het begin zo geleverd, ook deze bakken dus en zoals gezegd dus bij bovenstaande stellen is het dus door een bakwissel zo ontstaan. Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen. De 766 en 767 hebben we voor proeven gereden met eenbeens stroomafnemers aan de kant van de vouwbalgen (jaren 60, voor de levering van de plan P4 en P5 met eenbeens stroomafnemers). Daar toe zijn extra verstevigingen in het dak gelast. Die zitten er in de 766 (met BDk van de 767) nog altijd in. Ook zaten de draadeinden nog op het dak, die zijn er bij de laatste revisie afgeslepen, omdat het nogal kniebrekers waren bij het onderhoud aan de stroomafnemers en ze werden al 50 jaar niet gebruikt.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7977
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #50 Gepost op: 25 January 2023, 13:18:55 »
Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen.
Behoudens dan de Bk 380 die als vervanger voor de Bk 787 halve stroomafnemers en een extra motordraaistel kreeg toch?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #51 Gepost op: 25 January 2023, 16:43:41 »
De 787 is eigenlijk de 773 en was een van de twee P3 stellen die tot kleine coach is verbouwd. Om een aaneengesloten nummer reeks te krijgen werden de 773, 775 en 777 t/m 779 vernummerd in 787 t/m 791. Op twee na waren al kleine coach stellen P4 en P5 stellen en dus eenbeens stroomafnemers de 787 en 788 hadden dus schaarstroomafnemers. De 787 heeft inderdaad de Bk van de 380 gekregen, die inderdaad verbouwd is op de punten die je noemt, maar heeft dus geen eenbeens stroomafnemers gekregen en had gewoon schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7977
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #52 Gepost op: 25 January 2023, 16:57:02 »
Hmm, in `Hondekoppen en Muizenneuzen´ heeft men het toch echt over halve stroomafnemers op de Bk 380 ...
« Laatst bewerkt op: 25 January 2023, 16:59:52 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #53 Gepost op: 25 January 2023, 18:37:49 »
Ten eerste was ik even vergeten dat een Bk van een tweetje geen stroomafnemers heeft, dus die hebben ze er sowieso op moeten zetten.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan en dat men een verkeerde conclusie heeft getrokken bij dat boek. de 787 heeft namelijk later de BDk van de 786 gekregen, met eenbeens stroomafnemers en had al sinds 1977 de verbouwde Bk 380 (zover ik weet dus met schaarstroomafnemers). De 786 had een Bk dus met eenbeens stroomafnemers en de BDk van de 787 met schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7977
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #54 Gepost op: 25 January 2023, 19:57:20 »
Helder  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #55 Gepost op: 25 January 2023, 23:16:15 »
 Bedankt mensen, ik ben weer wat wijzer.
Ride On

Rino

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2525
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #56 Gepost op: 31 January 2023, 17:04:39 »
Voor proeven hebben ook de 336 en 337 (nummers uit mijn hoofd, of waren het nou de 335 en 336?) tijdelijk eenbeens stroomafnemers gehad.
En de 757 als proefdrietje ook, ik ken zowel beelden met schaarpanto's als met eenbeners. Men zal dus allerlei proeven met verschillende stroomafnemers hebben gedaan toen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • Metrop-Märklin
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #57 Gepost op: 01 February 2023, 16:48:19 »

Hoort de 466 ook thuis in dit rijtje eenbeens stroomafnemers?
Of zit het daarbij weer heel anders?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #58 Gepost op: 01 February 2023, 17:26:43 »
Dat is een Plan V (mat64):) Die hebben altijd dit type stroomafnemers. Men heeft het hiervoor over oudere series treinstellen mat54. die origineel werden geleverd met de ouderwetsche schaar pantografen.

Mvg,

Robert