Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Montanbahn
Vandaag om 13:44:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 13:43:30
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
Lima Plan E ral kleuren vraag door MOVisser
Vandaag om 13:06:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft  (gelezen 1304 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Gepost op: 28 January 2023, 16:17:40 »
Hi,

Ik heb een probleem op mijn baan met de BSM van Rosoft. De handleidingen kan ik helaas niet meer vinden, dit is wat ik nog op papier heb:


Dit is hoe de y-zijde van mijn baan is aangesloten:

Het gaat om het onderste spoor. Bij de onderste spoorstaaf zie je links bruin en rechts de C2 aansluiting. Bij de bovenste spoorstaaf zie je links rood, dan E en dan D. Zoals je kunt zien lopen de scheidingen niet helemaal gelijk, volgens de tekening zouden secties D en C2 tegelijk moeten starten. Wellicht is dat het probleem.

Ik ervaar namelijk dat als er een trein over de secties rijdt, de BSM heel driftig staat te schakelen tussen X en Y, dat is hoorbaar. Zelfs aan trein stilstaat op de C/D sectie wordt er geschakeld, ongeveer elke 3 seconden.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2023, 16:52:06 »
Wellicht is dat het probleem.
Je zegt het zelf al.  Bovendien komt het niet overeen met je eigen tekening met de dubbele isolaties op dezelfde plaats.
Dus wellicht .....

Wat ik ook zie is, dat bij de duidelijk defecte bielsen, de spoorstaven dichter bij elkaar komen.  Wellicht ook een probleem ?
« Laatst bewerkt op: 28 January 2023, 16:53:46 door VvKan. Reden: toevoeging »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2023, 19:47:21 »
Dankjewel voor het meedenken.

Ik heb alles netjes doorgemeten en de spoorstaven zijn goed geisoleerd :)
Ik zal kijken of het lukt om de onderbreking te verplaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2023, 19:59:09 »
Ik doelde niet op de isolatie, ik verwacht ontsporingen omdat de railafstand daar minder dan 16,5 mm. is.  Beetje slordig gelegde rail denk ik, vooral omdat daar zo te zien flexrail is gebruikt.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2023, 20:06:21 »
Hoi Peter , het schema wat je bovenaan zette is van de keerlus .
Zie    http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Voor het goede schema kun je beter een mailtje aan Wim sturen dan heb je het goede .

mvg Sjaak
« Laatst bewerkt op: 28 January 2023, 20:08:04 door krab »
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2023, 20:38:30 »
Kijk, dat biedt wellicht een betere kijk op de kwestie  :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2023, 20:47:33 »
Peter, is je trein misschien zo lang dat hij tegelijk in de secties B en D kan staan? Dan weet de module niet wat hij moet kiezen.

Ik heb het idee dat het werkingsprincipe hetzelfde is als van een keerlusmodule. Dus het spoorschema wat Peter laat zien zou best kunnen. Littfinski heeft ook een boosterscheidingsmodule en in de handleiding zie ik een soortgelijke verdeling van de spoorstaven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2023, 22:40:08 »
Een keerlusmodule en boosterscheidingsmodule hebben idd hetzelfde werkingsprincipe. Enige verschil is dat bij een BSM er 2 afzonderlijke aansluitingen zijn voor de railspanning. Een BSM kan je dus ook gebruiken als keerlusmodule. Omgekeerd kan niet.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2023, 08:18:36 »
Citaat
Het gaat om het onderste spoor. Bij de onderste spoorstaaf zie je links bruin en rechts de C2 aansluiting. Bij de bovenste spoorstaaf zie je links rood, dan E en dan D. Zoals je kunt zien lopen de scheidingen niet helemaal gelijk, volgens de tekening zouden secties D en C2 tegelijk moeten starten. Wellicht is dat het probleem.

Ik ervaar namelijk dat als er een trein over de secties rijdt, de BSM heel driftig staat te schakelen tussen X en Y, dat is hoorbaar. Zelfs aan trein stilstaat op de C/D sectie wordt er geschakeld, ongeveer elke 3 seconden.

Je zoekt het probleem bij de overgang C-D. Heb je ook bij de overgang B-C gekeken of die 2 secties onderling gescheiden zijn? Het eindeloos schakelen gebeurt in dit soort schakelingen alleen als de secties B en D gelijktijdig een “melding” doen.
Die versprongen dubbele scheiding uit de foto lijkt me niet het probleem. Voordat die bereikt wordt is de schakeling allang in de juiste stand gegaan.

M.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2023, 16:19:13 »
Het lijkt me heeeel sterk dat het niet het juiste schema zou zijn. Bruin en rood eindigen immers beiden aan dezelfde zijde. En er staat duidelijk X aan de ene en Y aan de andere kant. Maar ik heb Wim voor de zekerheid per mail om het juiste schema gevraagd.

Ik zal de overige secties ook even goed nameten. Sectie C1 is een stuk langer dan de langste trein, bovendien heb ik het met een losse loc getest en daarmee gebeurt het ook, dus daar zit het euvel niet.

Ik doelde niet op de isolatie, ik verwacht ontsporingen omdat de railafstand daar minder dan 16,5 mm. is.  Beetje slordig gelegde rail denk ik, vooral omdat daar zo te zien flexrail is gebruikt.
Ah zo, er is daar gelukkig nog geen enkele trein ontspoord, de dwarsliggers zijn alleen scheef getrokken, maar de railafstand is nog ok.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
« Reactie #10 Gepost op: 31 January 2023, 09:23:04 »
Wim heeft per e-mail bevestigd dat het schema juist is en dat de scheidingen op dezelfde hoogte horen, die ga ik dus aanpassen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek