BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter van der Leek op 28 januari 2023, 16:17:40

Titel: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Peter van der Leek op 28 januari 2023, 16:17:40
Hi,

Ik heb een probleem op mijn baan met de BSM van Rosoft. De handleidingen kan ik helaas niet meer vinden, dit is wat ik nog op papier heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/unnamed-1-63d53cba0b915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/unnamed-1-63d53cba0b915.jpg)

Dit is hoe de y-zijde van mijn baan is aangesloten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/unnamed-63d53c9f26a7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/unnamed-63d53c9f26a7a.jpg)
Het gaat om het onderste spoor. Bij de onderste spoorstaaf zie je links bruin en rechts de C2 aansluiting. Bij de bovenste spoorstaaf zie je links rood, dan E en dan D. Zoals je kunt zien lopen de scheidingen niet helemaal gelijk, volgens de tekening zouden secties D en C2 tegelijk moeten starten. Wellicht is dat het probleem.

Ik ervaar namelijk dat als er een trein over de secties rijdt, de BSM heel driftig staat te schakelen tussen X en Y, dat is hoorbaar. Zelfs aan trein stilstaat op de C/D sectie wordt er geschakeld, ongeveer elke 3 seconden.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: VvKan op 28 januari 2023, 16:52:06
Wellicht is dat het probleem.
Je zegt het zelf al.  Bovendien komt het niet overeen met je eigen tekening met de dubbele isolaties op dezelfde plaats.
Dus wellicht .....

Wat ik ook zie is, dat bij de duidelijk defecte bielsen, de spoorstaven dichter bij elkaar komen.  Wellicht ook een probleem ?
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Peter van der Leek op 28 januari 2023, 19:47:21
Dankjewel voor het meedenken.

Ik heb alles netjes doorgemeten en de spoorstaven zijn goed geisoleerd :)
Ik zal kijken of het lukt om de onderbreking te verplaatsen.
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: VvKan op 28 januari 2023, 19:59:09
Ik doelde niet op de isolatie, ik verwacht ontsporingen omdat de railafstand daar minder dan 16,5 mm. is.  Beetje slordig gelegde rail denk ik, vooral omdat daar zo te zien flexrail is gebruikt.
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: krab op 28 januari 2023, 20:06:21
Hoi Peter , het schema wat je bovenaan zette is van de keerlus .
Zie    http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Voor het goede schema kun je beter een mailtje aan Wim sturen dan heb je het goede .

mvg Sjaak
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: VvKan op 28 januari 2023, 20:38:30
Kijk, dat biedt wellicht een betere kijk op de kwestie  :D
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 januari 2023, 20:47:33
Peter, is je trein misschien zo lang dat hij tegelijk in de secties B en D kan staan? Dan weet de module niet wat hij moet kiezen.

Ik heb het idee dat het werkingsprincipe hetzelfde is als van een keerlusmodule. Dus het spoorschema wat Peter laat zien zou best kunnen. Littfinski heeft ook een boosterscheidingsmodule en in de handleiding zie ik een soortgelijke verdeling van de spoorstaven.
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Patrick Smout op 28 januari 2023, 22:40:08
Een keerlusmodule en boosterscheidingsmodule hebben idd hetzelfde werkingsprincipe. Enige verschil is dat bij een BSM er 2 afzonderlijke aansluitingen zijn voor de railspanning. Een BSM kan je dus ook gebruiken als keerlusmodule. Omgekeerd kan niet.
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Cees Baarda op 29 januari 2023, 08:18:36
Citaat
Het gaat om het onderste spoor. Bij de onderste spoorstaaf zie je links bruin en rechts de C2 aansluiting. Bij de bovenste spoorstaaf zie je links rood, dan E en dan D. Zoals je kunt zien lopen de scheidingen niet helemaal gelijk, volgens de tekening zouden secties D en C2 tegelijk moeten starten. Wellicht is dat het probleem.

Ik ervaar namelijk dat als er een trein over de secties rijdt, de BSM heel driftig staat te schakelen tussen X en Y, dat is hoorbaar. Zelfs aan trein stilstaat op de C/D sectie wordt er geschakeld, ongeveer elke 3 seconden.

Je zoekt het probleem bij de overgang C-D. Heb je ook bij de overgang B-C gekeken of die 2 secties onderling gescheiden zijn? Het eindeloos schakelen gebeurt in dit soort schakelingen alleen als de secties B en D gelijktijdig een “melding” doen.
Die versprongen dubbele scheiding uit de foto lijkt me niet het probleem. Voordat die bereikt wordt is de schakeling allang in de juiste stand gegaan.

M.vr.gr. Cees
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Peter van der Leek op 29 januari 2023, 16:19:13
Het lijkt me heeeel sterk dat het niet het juiste schema zou zijn. Bruin en rood eindigen immers beiden aan dezelfde zijde. En er staat duidelijk X aan de ene en Y aan de andere kant. Maar ik heb Wim voor de zekerheid per mail om het juiste schema gevraagd.

Ik zal de overige secties ook even goed nameten. Sectie C1 is een stuk langer dan de langste trein, bovendien heb ik het met een losse loc getest en daarmee gebeurt het ook, dus daar zit het euvel niet.

Ik doelde niet op de isolatie, ik verwacht ontsporingen omdat de railafstand daar minder dan 16,5 mm. is.  Beetje slordig gelegde rail denk ik, vooral omdat daar zo te zien flexrail is gebruikt.
Ah zo, er is daar gelukkig nog geen enkele trein ontspoord, de dwarsliggers zijn alleen scheef getrokken, maar de railafstand is nog ok.
Titel: Re: Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft
Bericht door: Peter van der Leek op 31 januari 2023, 09:23:04
Wim heeft per e-mail bevestigd dat het schema juist is en dat de scheidingen op dezelfde hoogte horen, die ga ik dus aanpassen :)