Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 19:16:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:16:49
Nieuwe forumgebruiker door Charles_
Vandaag om 19:15:04
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 19:11:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:11:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 18:45:50
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:40:01
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:37:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:23:11
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:22:08
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 17:55:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
Vandaag om 17:19:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 16:59:44
Fleischmania Nostalgia door Carl
Vandaag om 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
  

Auteur Topic: blokken en melders  (gelezen 2358 keer)

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: blokken en melders
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2022, 22:02:43 »
dat kan b.v met "virtuele blokken".
Meerdere blokken achter elkaar reserveren voor een lange trein kan met "Blokgroepen en Kritische secties"
Een alternatief hierop is een z.g. "staging" blok. Even nakijken in de wiki hoe dat werkt.






https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-gen-nl

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=blockgroups-nl.

« Laatst bewerkt op: 28 November 2022, 22:41:37 door Hans1963 »
vr. groet,  Hans

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: blokken en melders
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2022, 22:41:38 »
maak de stop, of in rij secties overal even lang.
de lengte van de blokken maakt niet uit, die klop je in de software.

wissels zou ik ook digitaal meepakken.

en als je nu met reed switches werkt en al magneten op de locs zitten, waarom dan slijpen in de rails?

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: blokken en melders
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2022, 08:51:13 »
Hoi Teuntje,
Om maar direct met je vragen te beginnen:
- Rocrail gebruikt het begrip secties niet. Ik gebruik de Rocrail naam 'melder'. De lengte van zo'n melder is niet zo relevant. Het kan namelijk ook een punt zijn zoals een Reed relais of een Hall sensor. 20 cm zoals jij voorstelt is dus lang genoeg.
- Hoe meer blokken je hebt, hoe meer treinen er achter elkaar over de baan kunnen rijden. Maar een blok moet zo lang zijn dat de langste trein er in past en ook nog tot stilstand kan komen voordat de loc in het volgend blok of op een wissel staat. Dus de lengte van de langste trein bepaalt hoeveel blokken je op een baan kunt maken.
- Ik neem aan dat je 2-rail rijdt. Ik help (als 3-rail rijder) een vriend met zijn 2-rail baan. Daar gebruiken we een in de Rijrichting een Rode draad aan de Rechterkant van de rails. Aan de andere rails gebruiken we een Gele draad en die rails wordt doorgeslepen of van een kunststof raillas voorzien om een melder te maken. Voor de melderdraad gebruiken we zwarte draad. Dus je moet je rails altijd aan dezelfde kant doorslijpen. En het isoleren van 1 rails volstaat. (Bij het Dynamo systeem moet je wel overal beide rails isoleren)
- Als je je treinen mooi wil laten rijden gebruik je 2 melders per blok. Met BBT kun je een trein mooi laten stoppen bij het perron. Ik heb geen ervaring met 3 melders per blok.
- Je kunt geluid afspelen via elke melder die de loc onderweg tegenkomt.
- Een wissel hoort niet bij een blok. Als er een trein naar een station rijdt maar er is geen vrij spoor dan gaat de snelheid bij de Enter melder van het voorgaande blok omlaag. Dat gebeurt ook als de trein met een lagere snelheid over het wissel moet rijden.

Ik hoop dat hiermee je vragen beantwoord zijn.
Bekijk anders eerst nog eens rustig een paar van mijn video's, waaronder die over het indelen van je baan in blokken (in de serie digitaal modelspoor voor beginners)

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2022, 09:45:27 »
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2022, 09:57:15 »
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?

Helemaal waar! Indien de trein langer is dan een “te kort” blok zal deze pas naar dat blok gaan rijden als ook het daarop volgende blok vrij is. Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
Zo kan je zelfs meerdere “te korte” blokken achter elkaar maken.

Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2022, 09:59:52 »
Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2022, 10:23:03 »
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?
Ik bedoel de te lange trein zal daar nooit stoppen.
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: blokken en melders
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2022, 10:37:47 »
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2022, 10:47:22 »
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.

Ik was wat te snel! Sorry, Julie hebben gelijk.
Mijn Koploper baan heb ik zo ingesteld dat niet in te korte blokken wordt gestopt. Dit om onnodige blokkering van wisselstraten op een rangeerterrein te voorkomen. Maar in de vrije baan zou het geen probleem mogen zijn.

Gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: blokken en melders
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2022, 10:56:48 »
Ah ja, ook dat is instelbaar in Koploper.

Maar het ging over Rocrail.  :)
Misschien kan Albert de vraag van Klaas dan beantwoorden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: blokken en melders
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2022, 12:51:52 »
Ik ben iets te stelling geweest met 'een blok moet....'
Los van wat er allemaal mogelijk is in de besturingsprogramma's is mijn advies de baan in te richten zoals het bedoeld is. En dat betekent volgens mij dat een trein altijd in een blok past. En waarom? Om aanrijdingen en andere problemen te voorkomen.
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Daarnaast is het, ook in Rocrail, op verschillende manieren mogelijk hieraan voorbij te gaan. Virtuele blokken, kruisende blokken, zelf rijwegen maken. Zoveel mogelijkheden dat vooral beginnende gebruikers er makkelijk in kunnen verdwalen.

Gelukkig is modelspoor een hobby waar iedereen zijn eigen opvattingen en ideeën mag toepassen. Dus wat mij betreft is het geen punt van discussie als iemand het anders doet.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: blokken en melders
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2022, 14:25:34 »
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Bij mijn weten komt dat vooral op emplacementen zeker wel voor. En de doorsnee modelbaan met zijn vele wissels en sporen heeft nu eenmaal meer weg van een emplacement dan van de vrije baan.  :)

Inderdaad iedereen moet doen wat hij wil. In mijn beleving zou ik me teveel beperkingen opleggen als de langste trein altijd in het kortste blok moet passen. En de programma's bevatten tegenwoordig alle mogelijkheden om een trein in meerdere blokken prima te beveiligen.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2022, 14:31:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2022, 15:07:39 »
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?
Als de trein met zijn achterkant nog voor het voorgaande sein staat is dat geen probleem. Als je totale stroomdetectie toepast en ook de laatste wagen stroom laat afnemen, dan wordt het voorgaande blok ook bezet gehouden. Dat is ook de reden dat ik bij voorkeur stroomdetectie gebruik. Bij puntdetectie zoals bij reedcontacten is dat een stuk lastiger.

Bij wissels is het een ander verhaal. In het grootbedrijf laten ze een trein ook liever niet op een wissel stoppen. Maar zelfs als dat wel zou gebeuren, dan kan er geen aanrijding plaatsvinden, want de andere trein mag helemaal het wissel niet op omdat de zaak daar bezet is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.