BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: teuntje op 28 november 2022, 19:24:36

Titel: blokken en melders
Bericht door: teuntje op 28 november 2022, 19:24:36
Beste Iedereen,
Mijn naam is Teun en kom uit Sprundel NB en ben praktisch nieuw op dit forum en ik heb gelijk een heleboel vragen als het mag als startende Rocrail ( indien mogelijk) rijder.
Ik heb mijn analoge baan in principe af, schakel wissels met relais dmv reedcontacten en de locs rijden digitaal aangestuurd met de Ecos. ik wil nu overstappen naar Rocrail maar voordat ik de slijptol in mijn rails ga zetten zou ik een paar dingen willen weten.
Mijn baan is zo,n 5oo cm en 2,80 cm breed zitten eigenlijk maar 2 wissels in voor een tweede spoor bij het station ( en dit heb ik 4 keer, maar de banen kruizen elkaar ( nog ) niet. nu de vragen
Hoe lang moeten de in en uitrijsecties zijn ( is bv 1 rails vn 20 cm voldoende) en het midden stuk ( 150 cm) om de loc met 4 wagons mooi af te laten remmen?
Hoeveel blokken adviseren jullie op de lengte van deze baan ( is 5 a 6 blokken aan te bevelen of meer) om straks bv een geluid of iets dergelijks aan te sturen ?
Aan welke kant van de rails ( is geloof dat Ecos een plus en min heeft) ga ik de rails doorslijpen of maakt dat niet uit?
Kom een filmpje tegen op internet dat alle blokken dubbel zijn geïsoleerd, maar dat hoeft toch niet, 1 kant is toch voldoende of niet ?
Wat is het aantal melders wat aan te bevelen is per blok, 2 of 3 maar kom ook filmpjes tegen met maar 1 melder , waarom dat?
als ik straks bv een geluid wil af spelen in een blok, moet dat met 1 of 2 melders ( is denk ik allemaal van belang als je met die slijptol aan de gang gaat !!
en als laatste ( voorlopig) wissels buiten het blok houden heb ik begrepen, maar dat wil dan wel zeggen ( denk ik) dat je voor het station nog niet in het voorgaande blok kunt afremmen ( want op de wissel staat een andere snelheid nog ingesteld, of zie ik dat verkeerd.
Ik hoop niet dat ik teveel wil  met al mijn vragen, maar hoor graag van jullie. vr gr Teun
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: SteeF_NS92 op 28 november 2022, 19:53:09
Hoi Teun,

Welkom allereerst.

Misschien handig dit Youtube kanaal, te kijken van Albert (ook gebruiker op dit forum) https://www.youtube.com/watch?v=vzSD5WiGif8 . Hij heeft veel uitgelegd a.d.h.v. filmpjes, ook heeft hij een aparte serie m.b.t. Rocrail dus misschien is het wat voor je.

Qua digitale componenten en bezetmelder e.d. heb ik geen ervaring maar de grootte van je blokken hangt o.a. af van hoe lang je je treinen wilt hebben. Remafstand is via decoder instellingen aan te passen dus hier moet je even kijken wat jij mooi vindt. Lijkt mij handig om als je toch al weet dat je dit gaat doen een testbaantje / stuk te maken en dit gaat testen. Ben zelf namelijk visueel ingesteld dus wilt het altijd ook zien. Dit kun je ook met Rocrail doen maar dat wordt ook op het YT kanaal uitgelegd wat je daar voor nodig hebt.

Wat ik altijd heb begrepen laat je de wissel er tussen uit maar is je station spoor (na de wissel) dan 1 blok en het stuk vóór de wissel. Als je trein dan moet stoppen op station kun je dat met de PC volgens mij wel instellen dat die in het blok ervoor al gaat remmen (maar geen ervaring mee). Wel zul je dan wisseldecoders moeten aanschaffen omdat het programma anders de wissels niet ziet/kan lezen.

In ieder geval succes en plezier toegewenst.

Gr
Stefan
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Frank 123 op 28 november 2022, 20:08:38
Hoi Teun,

Aantal blokken bepaald mede het aantal treinen dat je straks gelijktijdig kunt laten rijden. Daarbij moet de bloklengte in basis zo zijn dat je langste treinen er ook geheel inpassen. Dit en het ontwerp van de baan bepalen dan hoe je deze het beste in blokken kunt verdelen.

De meldsecties hoef je maar in 1 spoor te maken (ik ga er even uit van 2 rail, van 3 rail heb ik geen verstand). Deze moet je wel consequent aan dezelfde kant houden.
Een meldsectie moet minimaal 15 tot 20 cm lang zijn voor een goede werking.

Elk blok moet minimaal 1 melder hebben (de stop melder aan het einde van het blok). Maar mooiste is als je er 3 per blok maakt (enter, rem en stop melder). Je kunt de treinen dan mooier laten afremmen.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Frank 123 op 28 november 2022, 20:12:55
Zo heb ik zelf (werk wel met Itrain maar principe blijft gelijk) 1 melder per blok in de niet zichtbare sporen omdat het me daar niet uit maakt dat de treinen abrupt stoppen.

Bij de zichtbare blokken heb ik er 3 per blok.

Als een blok in 2 richtingen bereden wordt heb je wel minimaal 2 melders nodig omdat in beide  richtingen een stop melder aan einde van het blok moet zitten
(Afhankelijk van de rijrichting is de melder dan een enter melder op een stop melder)

Succes.

Gr Frank
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Mark_HO op 28 november 2022, 20:24:42
Daarbij moet de bloklengte in basis zo zijn dat je langste treinen er ook geheel inpassen. Dit en het ontwerp van de baan bepalen dan hoe je deze het beste in blokken kunt verdelen.
Is dit effectief een must, of kan het ook anders? Stel: je trein is langer dan een blok maar je zorgt ervoor dat het laatste rijtuig op de achterste as of draaistel ook stroom verbruikt,door een weerstand te plaatsen op de as tussen de + en de -. Zo zal een trein dan 2 blokken bezet houden ... toch  ::) ... of sla ik de bal dan mis ?
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: bask185 op 28 november 2022, 20:29:48
Ik weet niet hoe rocrail daarmee omgaat. Volgens mij kan iTrain daar wel overweg dan past een trein wel in meerdere blokken. Maar ik heb dit nooit uitgeprobeerd op de club.

Mvg,

Bas
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Frank 123 op 28 november 2022, 20:31:27
In basis gaat de software er van uit dat als de stop melder geactiveerd wordt de hele trein in het blok staat. ITrain kan hierbij wel rekening houden met lengte van de blok en de trein die er in staat en dus zonodig het vorige blok ook nog bezet houden indien de trein langer is dan het blok.

Ik weet alleen niet meer of Rocrail dit ook kan.

Maar ik zou om te beginnen blok- en treinlengte op elkaar afstemmen.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Mark_HO op 28 november 2022, 20:35:18
@Frank,


Snap volledig dat je de bloklengte best afstemt op de lengte van je trein, maar een blok in een station langs een perron is dan een "bepalende lengte". Probleem is dan dat je ook geen langere treinen (bv goederentreinen, die over het algemeen langer zijn) kan laten rijden ...  ::)
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Frank 123 op 28 november 2022, 20:39:47
Als ze er niet hoeven te stoppen is een korter blok geen probleem. Weet alleen niet hoe Rocrail hier mee omgaat.

Gebruik zelf iTrain (vroeger wel rocail gebruikt maar die kennis is weg gezakt), hierin is dat oplosbaar omdat iTrain rekening houdt met de treinlengte.

Neem aan dat er hier wel een Rocrail gebruiker meekijkt die dit weet.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: henk op 28 november 2022, 20:41:33
Het hangt van de software af. Bij Koploper kan een trein meerdere blokken bezet houden. Ook als de trein stil staat. Gelukkig maar, want mijn langste treinen zijn een meter of vijf lang en de meeste blokken zijn dat niet. Itrain kan dat ook.

Verder weet de betere software na ijking precies hoe hard een trein rijdt en dus ook waar een trein zich in een blok bevindt, zelfs zonder extra bezetmelding. Combineer dat met de kunst van ‘leren remmen’ en het rijgedrag kan zelfs met weinig bezetmelders uitstekend zijn.

Hier aan het begin en het einde van een blok een bezetmelder van 20 cm. Samen met Koploper rijdt het dan naar mijn tevredenheid.

Kijk even in de handleiding van Rocrail wat het programma vermag.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: bask185 op 28 november 2022, 20:48:39
We kunnen beter wachten tot AlbertG weer langs komt, die zal het vast wel weten  ;D ;D ;D
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: teuntje op 28 november 2022, 21:07:27
ja weer Albert , ongelooflijk
wat die al niet op het internet gezet heeft, ik heb het laatst nog tegen hem gezegd, levenswerk
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: teuntje op 28 november 2022, 21:10:48
nog even een reactie graag op het isoleren van de rails, gewoon 1 kant aanhouden is dat voldoende, dus niet bij elk blok dubbel isoleren.?
en doet de plus en min er nog toe ( ik rij Ecos)
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: bask185 op 28 november 2022, 21:15:50
Inderdaad. Je moet een van de twee railstaven doorzagen. Het maakt in principe niet uit welke. Wel zou ik overal dezelfde kiezen, for your mentality's sake

Mvg,

Bas
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: teuntje op 28 november 2022, 21:23:44
Dank jullie wel allemaal, ga aan de slag morgen met slijpen en het analoge afkoppelen
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Hans1963 op 28 november 2022, 22:02:43
dat kan b.v met "virtuele blokken".
Meerdere blokken achter elkaar reserveren voor een lange trein kan met "Blokgroepen en Kritische secties"
Een alternatief hierop is een z.g. "staging" blok. Even nakijken in de wiki hoe dat werkt.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-1-63852ad12c9be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-1-63852ad12c9be.jpg)


https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-gen-nl (https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-gen-nl)

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=blockgroups-nl (https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=blockgroups-nl).

Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Mark D. op 28 november 2022, 22:41:38
maak de stop, of in rij secties overal even lang.
de lengte van de blokken maakt niet uit, die klop je in de software.

wissels zou ik ook digitaal meepakken.

en als je nu met reed switches werkt en al magneten op de locs zitten, waarom dan slijpen in de rails?
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: AlbertG op 29 november 2022, 08:51:13
Hoi Teuntje,
Om maar direct met je vragen te beginnen:
- Rocrail gebruikt het begrip secties niet. Ik gebruik de Rocrail naam 'melder'. De lengte van zo'n melder is niet zo relevant. Het kan namelijk ook een punt zijn zoals een Reed relais of een Hall sensor. 20 cm zoals jij voorstelt is dus lang genoeg.
- Hoe meer blokken je hebt, hoe meer treinen er achter elkaar over de baan kunnen rijden. Maar een blok moet zo lang zijn dat de langste trein er in past en ook nog tot stilstand kan komen voordat de loc in het volgend blok of op een wissel staat. Dus de lengte van de langste trein bepaalt hoeveel blokken je op een baan kunt maken.
- Ik neem aan dat je 2-rail rijdt. Ik help (als 3-rail rijder) een vriend met zijn 2-rail baan. Daar gebruiken we een in de Rijrichting een Rode draad aan de Rechterkant van de rails. Aan de andere rails gebruiken we een Gele draad en die rails wordt doorgeslepen of van een kunststof raillas voorzien om een melder te maken. Voor de melderdraad gebruiken we zwarte draad. Dus je moet je rails altijd aan dezelfde kant doorslijpen. En het isoleren van 1 rails volstaat. (Bij het Dynamo systeem moet je wel overal beide rails isoleren)
- Als je je treinen mooi wil laten rijden gebruik je 2 melders per blok. Met BBT kun je een trein mooi laten stoppen bij het perron. Ik heb geen ervaring met 3 melders per blok.
- Je kunt geluid afspelen via elke melder die de loc onderweg tegenkomt.
- Een wissel hoort niet bij een blok. Als er een trein naar een station rijdt maar er is geen vrij spoor dan gaat de snelheid bij de Enter melder van het voorgaande blok omlaag. Dat gebeurt ook als de trein met een lagere snelheid over het wissel moet rijden.

Ik hoop dat hiermee je vragen beantwoord zijn.
Bekijk anders eerst nog eens rustig een paar van mijn video's, waaronder die over het indelen van je baan in blokken (in de serie digitaal modelspoor voor beginners)

Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 november 2022, 09:45:27
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: MRdirect op 29 november 2022, 09:57:15
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?

Helemaal waar! Indien de trein langer is dan een “te kort” blok zal deze pas naar dat blok gaan rijden als ook het daarop volgende blok vrij is. Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
Zo kan je zelfs meerdere “te korte” blokken achter elkaar maken.

Succes, Marco
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 november 2022, 09:59:52
Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: MRdirect op 29 november 2022, 10:23:03
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?
Ik bedoel de te lange trein zal daar nooit stoppen.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: henk op 29 november 2022, 10:37:47
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: MRdirect op 29 november 2022, 10:47:22
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.

Ik was wat te snel! Sorry, Julie hebben gelijk.
Mijn Koploper baan heb ik zo ingesteld dat niet in te korte blokken wordt gestopt. Dit om onnodige blokkering van wisselstraten op een rangeerterrein te voorkomen. Maar in de vrije baan zou het geen probleem mogen zijn.

Gr. Marco
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: henk op 29 november 2022, 10:56:48
Ah ja, ook dat is instelbaar in Koploper.

Maar het ging over Rocrail.  :)
Misschien kan Albert de vraag van Klaas dan beantwoorden.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: AlbertG op 29 november 2022, 12:51:52
Ik ben iets te stelling geweest met 'een blok moet....'
Los van wat er allemaal mogelijk is in de besturingsprogramma's is mijn advies de baan in te richten zoals het bedoeld is. En dat betekent volgens mij dat een trein altijd in een blok past. En waarom? Om aanrijdingen en andere problemen te voorkomen.
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Daarnaast is het, ook in Rocrail, op verschillende manieren mogelijk hieraan voorbij te gaan. Virtuele blokken, kruisende blokken, zelf rijwegen maken. Zoveel mogelijkheden dat vooral beginnende gebruikers er makkelijk in kunnen verdwalen.

Gelukkig is modelspoor een hobby waar iedereen zijn eigen opvattingen en ideeën mag toepassen. Dus wat mij betreft is het geen punt van discussie als iemand het anders doet.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: henk op 29 november 2022, 14:25:34
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Bij mijn weten komt dat vooral op emplacementen zeker wel voor. En de doorsnee modelbaan met zijn vele wissels en sporen heeft nu eenmaal meer weg van een emplacement dan van de vrije baan.  :)

Inderdaad iedereen moet doen wat hij wil. In mijn beleving zou ik me teveel beperkingen opleggen als de langste trein altijd in het kortste blok moet passen. En de programma's bevatten tegenwoordig alle mogelijkheden om een trein in meerdere blokken prima te beveiligen.
Titel: Re: blokken en melders
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 november 2022, 15:07:39
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?
Als de trein met zijn achterkant nog voor het voorgaande sein staat is dat geen probleem. Als je totale stroomdetectie toepast en ook de laatste wagen stroom laat afnemen, dan wordt het voorgaande blok ook bezet gehouden. Dat is ook de reden dat ik bij voorkeur stroomdetectie gebruik. Bij puntdetectie zoals bij reedcontacten is dat een stuk lastiger.

Bij wissels is het een ander verhaal. In het grootbedrijf laten ze een trein ook liever niet op een wissel stoppen. Maar zelfs als dat wel zou gebeuren, dan kan er geen aanrijding plaatsvinden, want de andere trein mag helemaal het wissel niet op omdat de zaak daar bezet is.