Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aandrijving metro gezocht
door
Remco vM
Vandaag
om 14:15:57
yd6016ln blijft in demo modus
door
Dirk
Vandaag
om 14:14:58
Project seaside Germany
door
Hans GJ
Vandaag
om 14:00:54
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:00:17
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Eric B
Vandaag
om 13:54:08
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
Vandaag
om 13:49:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:46:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:28:34
Bahnstrecke 5867
door
Paul1969
Vandaag
om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
Vandaag
om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Pauldg
Vandaag
om 13:09:45
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
Vandaag
om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:50:15
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214
door
R1954
Vandaag
om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Loki
Vandaag
om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:26
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
Ben
Vandaag
om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A
door
Noud48
Vandaag
om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 09:34:48
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Lastregeling bij decoders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lastregeling bij decoders (gelezen 1371 keer)
john26
Offline
Berichten: 197
Lastregeling bij decoders
«
Gepost op:
05 April 2008, 11:09:55 »
Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing van bv de Lokpilot v 3.0 blijf ik moeite houden met de instellingen van de CV 53 t/m 55. Hier kan men de lastregeling van de motor instellen en finetunen. Er wordt gegooid met termen zoals EMK, PMW en de parameter I en K. Op dit forum en internet gezocht en veel gevonden maar als niet techneut kom ik er niet helemaal uit. Stroom is toch stroom volgens de reclame!
Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu precies inhoudt en hoe de decoder in te stellen. Ik begrijp dat er gouden regels zijn zoals laag met je PMW beginnen en dan alles opschroeven. Ik zou denken "ga voor goud en vul de hoogste waarde in".
Bvd John
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2008, 12:00:02 »
PWM: pulswijdtemodulatie
In een digitale loc krijgt de motor geen geregelde spanning aangeboden, maar pulsen van de volle mep. Dus een puls, dan even stilte, dan weer en puls, enz...
De verhouding tussen de tijdsduur van de puls en de tijdsduur van de stilte wordt geregeld naar gelang de gewenste snelheid.
EMK: elektromotorische kracht.
In de stilteperioden draait de motor gewoon door en werkt dan als dynamo. De grootte van de spanning die de motor dan teruglevert heet de EMK en is een maat voor de snelheid van de motor. Hiermee weet de decoder dus hoe snel de motor werkelijk draait en past eventueel de tijdsduur van de volgende puls aan om de snelheid te corrigeren.
De betekenis van K en I wordt naar mijn mening vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding. Dus ik zou zegen, ga er eens even rustig voor zitten lees heel zorgvuldig wat daar staat. Ik zou het ook wel uit kunnen leggen, maar dat zou betekenen dat ik de handleiding over zit te schrijven.
Verder staat er een tabel in de handleiding met de aanbevolen instellnigen voor een hele reeks van verschillende motoren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2008, 13:48:38 »
Voor je met allerlei parameters gaat zitten klooien moet je je wel ff 1 ding afvragen: loopt je lok nu zo rot v.w.b. cruisecontrol of doet ie het heel aardig? Je kunt wel gaan zitten sleutelen maar het is maar de vraag of je het beter krijgt en überhaupt of het in jouw geval wel nodig is... Als je machientje goed strak loopt, door bochten, over hellingen enz. is er weinig bij te regelen. Pas als je merkt dat het niet lekker gaat zou ik gaan sleutelen.
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
john26
Offline
Berichten: 197
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #3 Gepost op:
06 April 2008, 10:30:04 »
Bedankt voor de uitleg. Het een en ander is duidelijker geworden.
THX John
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Lastregeling bij decoders