Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'  (gelezen 10445 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #45 Gepost op: 27 March 2008, 02:48:23 »
@ Peter:

Dat erge drukke valt nogal mee denk ik, maar neemt niet weg dat het treinverkeer wel is toegenomen.

Ik verbaas me elke keer weer als dergelijke berichten mij ter ore komen, aangezien dit geruime tijd geleden, toen men nog met degelijker materieel werkte, vele malen minder was.
Toen had je zo nu en dan bij strenge vorst en harde oosten wind dat er wel eens een wisselverwarming uitgeblazen werd door de harde wind.
Dan had je ietwat vertraging en ontregeling maar dat was niet echt noemenswaardig te noemen, en was te overkomen.
Nu lijkt het erop alsof men totaal niet voorbereidt is op mogelijke strengere vorst o.i.d., zal deels ook wel te maken hebben met de aanschaf van lichtere, en daarmee goedkopere materialen en materieel.
Immers, op alles moet bezuinigd worden tegenwoordig, dat dit ten koste gaat van degelijkheid wordt blijkbaar ampersant op de koop toe genomen.
Het mag allemaal niks meer kosten, jammer als je op een dergelijke manier een infra struktuur probeert in stand te houden, uiteindelijk kost het dan alleen maar meer geld.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #46 Gepost op: 27 March 2008, 09:26:52 »
Maar is het onderliggende probleem niet dat Nederland zo'n bizar druk spoorwegnet heeft?
Het Nederlandse spoorwegnet is wel druk, maar niet bizar. Er zijn metronetten waar het nog veel drukker is. Het probleem van deze week lag hoofdzakelijk aan een paar wissels die niet meer heen en weer wensten te kwispelen. En dat heeft volgens mij weinig met drukte te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #47 Gepost op: 27 March 2008, 09:36:19 »
Maar dat die paar weigerende wissels tot een grootscheepse ontregeling van het treinverkeer leiden zou er wel mee te maken kunnen hebben. Ik vraag mij af in hoeverre  - grotendeels ondergrondse - metronetten zich laten vergelijken met een landelijk spoorwegnet. Overigens ben ik het wel met je eens dat er ook andere factoren in het spel zijn. Ik vermoed trouwens dat kwakkelweer (het kan vriezen of dooien) soms nog lastiger  voor het verkeer is dan langdurig winters weer, omdat men niet op plotselinge lichte vorst en winterse weersomstandigheden is voorbereid.

Groeten,

Marco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #48 Gepost op: 27 March 2008, 12:34:45 »
Het grote verschil tussen een metronet (behalve natuurlijk het Amsterdamse, waar ze alles eigenwijs op hun eigen manier doen ;)) en een spoorwegnet is dat een metronet ontvlochten is - of het in ieder geval hoort te zijn.

Ontvlechten houdt in dat er over één spoor en aan één perrron ook maar één lijn komt. Bij een metronet met een relatief beperkt aantal lijnen is dat te doen; op een landelijke schaal dus niet.

Vandaar dat je metro- en spoorwegnetwerken ook helemaal niet kunt vergelijken. En voor spoorwegnetwerken is het Nederlandse nogal aan de drukke kant.

Interessanter zou het zijn hoe ze dit oplossen in Japan. Daar rijden ze immers heel goed op tijd; vervoeren ze ook grote stromen passagiers met de reguliere spoorwegen, of toch voornamelijk met metro's en voorstadtreinen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #49 Gepost op: 27 March 2008, 12:57:01 »
Peter,

Toen ik het had over metronetten dacht ik in eerste instantie aan Múnchen. Dat net is beslist niet ontvlochten. Het bestaat uit een stamlijn in het centrum die aan beide kanten uitwaaiert naar verschillende bestemmingen. En aan de perrons in het centrum stoppen treinen voor verschillende waaiertakken na elkaar op hetzelfde spoor. Er zitten dus wel degelijk wissels in die naar schatting een paar honderd keer per dag om gaan. Belangrijk verschil is natuurlijk dat de meeste van die wissels onder de grond liggen.

Maar om op de Nederlandse situatie terug te komen, het ging mij om het gesuggereerde verband tussen de storingen en de drukte op het Nederlandse spoor. Dat verband zie ik niet zo. Een wissel moet het gewoon doen bij het beetje sneeuw wat we de afgelopen dagen hebben gehad. En hoe vaker het omgelegd wordt, hoe beter het is, dan krijgt het niet de tijd om vast te vriezen.

Ik denk dat er nog een verschil is tussen de Nederlandse en de Zwitserse situatie. Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.
Zulke dingen zullen in het tolerante Nederland waarschijnlijk niet lukken, maar het is wel een oplossing voor dit soort situaties. Gewoon bij elk wissel een mannetje met een bezem die er voor zorgt dat het wissel niet vast komt te zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #50 Gepost op: 27 March 2008, 13:00:27 »
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Op grote metronetten kan het overigens ook behoorlijk in de soep lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #51 Gepost op: 27 March 2008, 13:08:41 »
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Helemaal mee eens. Die Zwitserse mannetjes krijgen trouwens een bonus bovenop hun werkloosheidsuitkering voor elke dag dat ze in touw zijn. Geen idee hoeveel dat is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #52 Gepost op: 27 March 2008, 13:11:27 »
Dan bestaat het in Nederland al Klaas. 'Werk boven uitkering' heet dat.
Maar ik vermoed dat een werkende wisselverwarming bij 2 centimeter sneeuw effectiever is.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2008, 13:20:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #53 Gepost op: 27 March 2008, 14:58:27 »
Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.

Helaas...niet bij het spoor. ..anders hebben we teveel rode vlekken in de sneeuw, en dat schrikt de touristen af ;-)

Groet

Bas