Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 22:40:26
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
Vandaag om 22:36:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:28:01
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 22:18:03
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen door janw
Vandaag om 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
  

Auteur Topic: Complete baan met kurk vol leggen  (gelezen 3035 keer)

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Complete baan met kurk vol leggen
« Gepost op: 20 February 2022, 23:50:14 »
Hallo allemaal

Voor het leggen van mijn eerste baan (yeah!  :D) ben ik eerst aan het verdiepen in allerlei mogelijk leesvoer. Vandaag was het thema geluidsdemping. Nu ben ik van plan om rubberkurk te gebruiken onder mijn c-rails. Nu zie ik dat er enorm veel moeite wordt gedaan om alles uit te knippen/snijden ….

Nu ben ik vrij praktisch ingesteld…  :angel:

Ik vraag me dus af; als ik nu toch eenmaal een rol kurk heb. Wat belet me om het multiplex van mijn kleine baan (2.5x1.5mtr) compleet te beleggen met kurk? Dan hoef ik me bijv ook niet druk te maken om elastische lijm te gebruiken voor het grind van de bedding.

Of krijg ik dan problemen met bekabeling? Huizen? Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor het mee denken  (y)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2022, 07:15:38 »
Hoi,

Geen enkel probleem. Ik heb het zelf ook zo gedaan.  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7062
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2022, 08:08:31 »
Ons bent zunig, dus dan wordt het knippen en plakken en maken we het ons heel moeilijk.

Ik zelf zou ook eerst een totale isolatie aanbrengen. Dan kan je tijdens aanleg van de tracés nog wat schuiven.
Maar dan gaan we uit van een totaal vlakke tafel.
Als je berg-rijder wordt gaat het echt wel van knippen en plakken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2022, 08:17:42 »
Nu zie ik dat er enorm veel moeite wordt gedaan om alles uit te knippen/snijden ….

Denk eerlijk gezegd dat dit wel meevalt; meeste mensen werken met stroken, wellicht zie je dat? Tekenen het baanplan uit met lijnen op hout en volgen dat met 'bedding', of halve stroken (voor bochten). Maar er zijn voor zover ik geen wetten die het je verbieden om het anders te doen (y) Ik ga mijn modules namelijk ook nagenoeg kamerbreed bekleden; met foam. Die geluidsisolatie verwacht ik niet zo veel van, maar dan kan ik eventueel nog beetje de 'diepte' in voor een sloot, geul of weg; mocht ik dat later besluiten. Dit is later trouwens sowieso makelijk aan te passen, gelegd of niet gelegd.   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2022, 11:17:46 »
Ik snij stroken van 2 cm breed van de rol kurk, 2 stroken naast mekaar zijn mooi om 1 railstuk op te leggen, als je dan ook nog even een schuurpapiertje langs de buitenrand van het kurk haalt, dan heb je een mooi bed om je ballast aan te brengen. Dat is voor mij de enige reden om met stroken te werken, op rechte stukken zou je er voor kunnen kiezen om stroken van 4 cm breed te snijden. Met stroken van 2 cm breed kan je mooi ook bochten leggen.

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2022, 11:31:11 »
TS gebruikt C rails, de bedding is dus al aanwezig.

als je de c rails vast schroeft door de isolerende laag heen heb je gelijk weer een geluidsbrug, en is je geluidsisolatie vrijwel helemaal weer weg. Hetzelfde kan je overkomen als op de een of andere manier lijm in je doorvoergaten voor je bedrading loopt en daar uithard. Om het echt te laten werken moet je geluidbruggen voorkomen, je zal merken dat dat niet meevalt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26613
    • Pagina van klaas
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2022, 11:39:06 »
als je de c rails vast schroeft door de isolerende laag heen heb je gelijk weer een geluidsbrug,
Dus rails niet vastschroeven, maar altijd lijmen. Bij voorkeur met boekbindlijm, dat blijft elastisch. En omdat het niet echt hecht aan het plastic van de railbedding is het ook schadevrij los te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #7 Gepost op: 21 February 2022, 12:29:49 »
Bedankt voor alle reacties!

@Thai-Bundesbahn:
Top, thanks!

@MOVisser:
Ik heb als eerste ontwerp gewoon een vlakke tafel inderdaad. 4 sporig station en 3 sporig schaduwstation. Eerst verdiepen met een relatief eenvoudig tafelmodel in elektrotechniek en digitaal rijden. Daarna mogelijk upgraden naar een grotere baan met meerdere lagen.

@Benelux975:
Oh ja, goed idee. Nog niet aan gedacht, maar dat geeft wel een aardig wat kleine mogelijkheden voor een spannend reliëf.

@Michaël dB:
Ja, ik heb al een bedding met C-rail, dus wilde een relatief brede strook leggen (Als ik met stroken zou werken) om zo de overgang met grind een geluidsbrug te voorkomen

@Klaas Zondervan:
Inderdaad, zag op internet voorbeelden van het verlijmen met acrylaatkit (vast en overschilderbaar maar verpest de rails). Waarschijnlijk wordt het om de 15 centimeter een dubbelzijdig stuk tape. De grind van (waarschijnlijk) Koemo wordt dan met boekbinderslijm verlijmd op de kurk.


@Hirschsprung:
Kabels moet ik over nadenken inderdaad. Wellicht gewoon een te ruime opening en onder de tafel pas de draad weer bevestigen. Zo zou ik een geluidsbrug kunnen voorkomen.

Als ik het zo lees, dan denk ik dat ik voor een rubberkurk oplossing ga over de hele tafel. Dan ben ik nog flexibel qua indeling (mocht ik iets willen wijzigen) en kan ik nog redelijk makkelijk in het oppervlak werken voor een sloot/gleuf etc. . De kurk wordt dan met Pattex 100% of spuitlijm van Bison (N-thusia Moba had hiervoor een mooie review tussen lijm oplossingen) bevestigd. De c-rail plak ik dan met dubbelzijdige tape op "strategische plekken" en de grind met flexibele lijm zoals boekbinderslijm op de c-rails.

Bedankt allemaal!

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2022, 16:37:40 »
Is er nog een geadviseerde dikte van het materiaal aangezien dit spul in verschillende diktes te krijgen is?

Mvg Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2022, 00:59:42 »
Hoi Ron,

Ik pak 3 mm. Iemand op YouTube had daar goede ervaring mee… voor wat het waard is  :D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6145
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2022, 06:48:18 »
Ik gebruik 4 mm dik kurk. Maar dat is ook omdat dat een mooie hoogte voor de railbedding geeft. Laatste is in jou geval niet van belang.

Wel zal de demping beter zijn bij grotere dikte.. en je hebt dan meer hoogte om reliëf (greppels etc) in je landschap te maken. (Voor dat laatste heb ik een toplaag van 2 cm xps op de constructie van mijn baan liggen)

Let wel op de lijm... ik heb ervaren dat houtlijm ook in het kurk trekt waardoor groot deel van dempende werking verdwijnt.

Succes, Frank

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Complete baan met kurk vol leggen
« Reactie #11 Gepost op: 23 February 2022, 07:47:56 »
Los van dikte vs demping: dun kurk wordt wel weer wat kwetsbaarder; ik had ooit rollen van uit mijn hoofd 2 mm, maar dat scheurde vrij makkelijk bij verwerken. Eenmaal gelijmd zal er weinig gebeuren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn