Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:25:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
  

Auteur Topic: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?  (gelezen 3927 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2021, 12:19:39 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.


Eelco heeft op zijn flickrpagina een foto staan met een 1000, 1100, 1200 en 1300.


https://flic.kr/p/2g6CyVS


De 1200 lijkt wat hoger. Is een Amerikaans ontwerp uiteindelijk. Maar wel voor Nederland ontworpen.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 12:37:00 door Jeronimos »
Jeroen

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2514
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2021, 13:38:56 »
Operail (voorheen EVR Cargo) rijdt met van Union Pacific uit de USA geïmporteerde C36-7i locs in Estland (is ook Europa, is zelfs EU!):

EVR 1505 en 1514 te Tartu by dh3201, on Flickr
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2021, 13:54:48 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.
Makkelijk, de TEE in Canada voorzien van Canadese loc:
https://www.flickr.com/photos/5632/48176894592/in/album-72157628268496875/
https://www.flickr.com/photos/5632/36868786185/in/album-72157628268496875/

en een ICE-1 in Amerika voor testritten:
https://www.youtube.com/watch?v=yukhgNkQWK8
hier is het verschil duidelijk

Geen probleem, aangepast.

Omdat het later veel uitgebreider ging over andere landen...
Alleen net niet of UK materieel in de EU kan rijden, kijk maar naar de NS 1500, Class 66, Eurostar  :P
De titel is nu prima.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2021, 14:42:38 »
Nog even over de NS 1200 e lok.
Het  Amerikaanse voorbeeld was volgens J. Ossehaar 50 cm te breed, wat merkbaar was aan de smalle gang tussen de cabines.
 In het boek over de 1200 stond dit interessante feit niet gemeld.
De 1200 werd dus 303 cm breed.(Over de handgrepen)

Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 14:54:43 door Peter Kleton. Reden: aanvulling erbij gezet. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #34 Gepost op: 21 December 2021, 14:54:08 »
Rick,

De 500/600 serie niet vergeten.

Er rijden ook ex class 92  in  Kroatië: https://railcolornews.com/2018/01/26/db-cargo-472005-92005-trials-croatia/   daarvoor reden ze ook in Roemenië.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #35 Gepost op: 21 December 2021, 16:06:36 »
Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?
Zal een vergissing zijn, het ging misschien om 50 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #36 Gepost op: 21 December 2021, 16:19:24 »
Laten we  het daar dan maar op houden , Klaas!   ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Profiel vrije ruimte, past UK materiaal op EU of USA spoor?
« Reactie #37 Gepost op: 21 December 2021, 20:40:58 »
Wat het verschil in profiel is weet ik niet, en ook niet waarom er verschil is. Het lijkt me dat de natuurwetten daar niet anders zijn.

Als asdrukken daar hoger zijn heb je wellicht een ander contactvlak nodig om hertze spanningen binnen toelaatbare grenzen te houden? En treinen in VS zijn lang, maar wellicht minder frequent; aantal overrollingen speelt ook een rol ;D in toelaatbare vlaktedruk (en dus vormgeving) wiel-rail contact.

Vergeet andere kant op niet: Rc4, CC-6500 cc-21000, Flying Scottsman :) allemaal aangepast, dat dan weer wel...
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 21:08:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn