Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
21 October 2025, 11:25:25
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 12453 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2020, 08:45:51 »
Er zijn nog meer mogelijkheden.

Heb je geen bezwaar tegen een keerlus (daar zijn oplossingen voor) dan zou dit ook kunnen.
Wel moet je een en ander verder uitwerken ivm de helling naar beneden.



Als je de optimale verdeling van lengtes kan vinden is het mogelijk spoor H te gebruiken om te rangeren en je rengeerterrein te verlaten. Ook kun je in de onderste sporen een speelser traject leggen.


Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2020, 09:30:32 »
Hoi Juroen,

je bent wel van de creatieve ideeen (y)

Zolang H gebruikt wordt om het rangeergebied te verlaten zie ik geen probleem met de helling, of mis ik iets.
Of bedoel dat er een extra bochtwissel in komt.
Deze zou dan in een dalend spoor komen, maar dat is vragen om problemen???

Eens dat er een keerlus ontstaat, maar tussen welke sporen zou je hem dan om moeten gooien?

Als je van het rangeerterrein via H verder gaat krijg je of een duwende loc of moet er op het rangeerterrein er een andere loc voorkomen. Deze rijdt dan echter achteruit.
Dat geeft geen rij problemen? Geen ervaring mee.

Gevolg is wel dat het wat speelser wordt.


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2020, 10:25:24 »
Ik heb op mijn baan wissels in een helling, maar geen meegebogen wissels. Volgens mij kan het best. Dat zou je moeten proberen. Ik streef ernaar om ter plaatse van wissels het hellingspercentage laag te houden. Gezien het extra wissel wat van de dalende helling afsnoept heeft dat gevolgen. Ik denk niet dat dat ernstig is, maar iets om rekening mee te houden.

Ik ging er vanuit dat je van het meegebogen wissel achteruit je rangeerterrein op rijdt  en daar je goederentrein ophaalt, een andere loc dan die de trein er  heen trok. Je kan dat doen en nog steeds via het onderste spoor je rangeerterrein verlaten.

Ik zou de keerlus in de tunnel maken.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2020, 10:38:17 »
Keerlus in de tunnel?

Je hebt het probleem toch al tussen het rangeerterrein en de bochtwissel?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2020, 11:33:18 »
En de wissel links van H vervangen door een kruiswissel? De drieweg kan dan een tweeweg worden die naar E gaat en vanaf de kruiswissel kan je naar de wissel van F.

Je bereikt er niet heel veel mee verder, maar het leek me wat natuurlijker. En het spoor naar F wordt een paar cm langer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2020, 11:38:16 »
Over de keerlus,

Je hebt gelijk. Ik moet het nog 'ns nader bekijken maar ik denk dat er twee keerlussen zijn.
Nou ja, is ook oplosbaar.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2020, 11:49:41 »
@Bas,

goede tip.
Waarschijnlijk iets rustiger + rail lengte meer naar F

@Juroen
Ik zit niet zo in de keerlussen, maar het lijkt mij er 1

Vanavond maar weer eens terug naar de teken tafel.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2020, 22:24:10 »
Zo, daar ben ik weer met 3 opties obv jullie input:

Optie 1:




Optie 2:




Optie 3:




Voordeel optie 1:
Door bochten in onderste spoor speelser dan 2 rechte parallelle banen.
Alle rangeersporen vanuit 1 spoor

Voordeel optie 2:
Rechter doodlopend spoor om terug te komen op het hoofdspoor zonder hoofdspoor te blokkeren.
Geen keerlus

Voordeel optie 3:
Extra mogelijkheid om rechts naast het station gelijk naar beneden te gaan.
Hierdoor meer variatie.

Wel geeft deze laatste optie door de extra bochtwissel een extra steile daling.
Optie is het hele station licht af te laten lopen.
Of is dat heel erg raar?

Welke van de drie?

Alvast bedankt,

Remko
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 22:26:59 door Remko_H0 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2020, 08:09:44 »
#3
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #54 Gepost op: 07 October 2020, 19:56:31 »
Optie drie lijkt me het meest rijplezier geven.

Mogelijk kun je links het aantal opstelsporen terugbrengen naar drie om zo ruimte voor aankleding te creëren. Als je nog wat wegen, huizen, bedrijfsgebouwen in je baanplan tekent krijg je inzicht hoe je de ruimte zou kunnen benutten. Uiteindelijk kan je altijd een wissel extra leggen.

Nou, bouwen maar!

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #55 Gepost op: 07 October 2020, 21:27:57 »
Heren,

ik neig ook steeds meer naar optie 3.
Meeste variatie.
Tevens ook een extra leermoment, want ik zal iets met die keerlus moeten.

Ik ben nog maar een beginneling.
Ik ben begonnen met de Aelderbaan om koploper te leren kennen.
Daarna was ik begonnen met een baan op 1 niveau, maar ging verhuizen en heb hem dus af moeten breken.
Deze baan heeft dus een (mini) schaduwstation, wat rangeermogelijkheden etc. en kan gaan oefenen met scenery, weatheren etc.

De werkelijke invulling van het stukje industrie zal ik nog eens verder over nadenken, maar misschien ook pas als het zo ver is en dan gewoon eens de verschillende mogelijkheden neerleggen.

Ik ben vanavond begonnen met het zagen van de sporen van het schaduwstation.
Begin (en het eerste foutje) is er.

bedankt voor jullie input

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #56 Gepost op: 19 January 2021, 17:16:03 »
Remko,

Gewoon even benieuwd: is er een vervolg te melden?

Groet, Juroen

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #57 Gepost op: 29 August 2021, 11:06:33 »
Hallo Remco,
Ben onder de indruk van het ontwerp en ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.
Groeten
Jan