Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Testritten  (gelezen 850 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Testritten
« Gepost op: 17 August 2021, 22:13:53 »
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Testritten
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2021, 22:25:50 »
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.