Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:45:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:36:46
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Die Bahn
Vandaag
om 16:35:08
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:27:38
Vermogen centrale
door
henk
Vandaag
om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Sven
Vandaag
om 16:15:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
ES44C4
Vandaag
om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Te 2/2
Vandaag
om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Huup
Vandaag
om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
Jint Nijman
Vandaag
om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 15:21:51
Layne, Somewhere South.
door
sdz1976
Vandaag
om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:44:28
Welke decoder is dit?
door
Boterberg
Vandaag
om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:59:02
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:26:28
Line-up foto's van modellen
door
fissy
Vandaag
om 11:43:38
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:41:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlandse baanplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse baanplan (gelezen 2568 keer)
Jelle cou
Offline
Berichten: 25
Nederlandse baanplan
«
Gepost op:
05 May 2021, 15:49:53 »
Beste lezer,
Ik wil graag beginnen met een Nederlandse module baan. Daarvoor heb ik een baanplan gemaakt. De modules zijn 120 bij 60 cm en 60 bij 60 cm. Het plan heeft zo wel industrie als platteland er in. Echter ben ik niet helemaal tevreden. Weet iemand verbeter punten aan het plan? Ik hoor graag van u
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5668
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #1 Gepost op:
05 May 2021, 16:16:10 »
Jelle, even voor mijn begrip: wat stelt die zwarte lijn voor?
Gelogd
Groet, Frank
bask185
Offline
Berichten: 5179
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #2 Gepost op:
05 May 2021, 16:28:59 »
Kan en wil je met Flexrails werken? Weet je al wat voor rails je wilt gebruiken?
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
BartvD
Offline
Berichten: 2251
Relax, it is only a hobby.
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #3 Gepost op:
05 May 2021, 19:19:22 »
Andersom denken. Wat wil je bouwen? Zo te zien enkel spoor met wat beweging. Niks mis mee en juich dat toe doch er is altijd een maar....
Er zijn voorbeelden zat van dit soort Nederlandse sporen zoals bijvoorbeeld;
- Groningen - Delfzijl. Het hangt een beetje van de periode af die je wilt nabootsen maar genoeg ruimte voor passagier en goederen, helaas niet onder de draad.
- Gent (België) - Terneuzen. Alleen goederen. Wel interessant. NS 500/600 bijvoorbeeld maar in de huidige tijd ook regelmatig Belgisch materiaal.
- Alkmaar - Den Helder. Tegenwoordig alleen maar passagiersdiensten als ik juist ben geïnformeerd.
Je layout plan wordt beter als je een thema zou kiezen. Groot voordeel is dat het beperkt in materiaal keuze. Het 2e grote voordeel is dat het uitnodigt voor onderzoek naar hoe het was/is.
Succes en ga dit blijven volgen.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
bask185
Offline
Berichten: 5179
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #4 Gepost op:
05 May 2021, 19:58:46 »
Ik heb, om je inspiratie een beetje op gang te helpen, even een tweetal baanplannen gekrabbeld.
Ik heb in dit baanplan een station boven in, een haventje er onder met een aftakking naar de een fabriekje en rechts onder in heb je tegen de wand aan 2 (verborgen) opstelsporen en een goederenplaats. In dit plan kunnen drie treinstellen pendelen tussen opstelsporen en station. Zodoende is het ook een praktisch sporenplan. Als je een station heb, is het 'handig' als een een personentrein die vertrekt ook een plaats heeft om naar toe te gaan. Nu heeft het station wel een omloop mogelijkheid, maar als er alleen maar treinstellen komen, heb je dat technisch gezien niet nodig. Wat wel belangrijk is, is dat de parallelsporen bij een station minstens 60cm lang zijn! En waarom? Sprinter, Mat '64, hondekop-2, DE-2, syntus lint 41
. En als je perron 90cm maakt, IRM-3, koploper.. je snapt waar ik naartoe wil.
In dit plan, heb ik links onder gebruik gemaakt van het cassette idee. Het idee hierachter is dat je een stuk 'dode' ruimte die je niet kan gebruiken omdat er een deur langszwaait tijdelijk kan gebruiken, om een trein op de casette te laten rijden. Je kan dan de cassette uitnemen met trein en vervangen door een andere cassette met een andere trein. Of je steekt je trein terug richting het 'verborgen' opstelspoor achter een achterwand. Het is een efficiënte methode om toch dat beetje praktische ruimte te winnen.
Verder is het station hier in het midden gecombineerd met 2 fabrieksspoortjes. Het is vast niet super realistisch maar ruimte technisch gezien wel praktisch.
Rechts onder bij 'van Gent' moet je eigenlijk 2e station denken. Ik had namelijk het defect ingebouwd dat een trein die vertrekt uit het midden station eigenlijk geen praktische plaats had om naar toe te gaan. Als rechts onder dan een station is, kan trein van midden station, naar rechter station pendelen en je kan hem via cassette naar het verborgen opstelspoor sturen.
Zoals je misschien is opgevallen heb ik rechts bovenin geprobeerd om een grote boog te gebruiken omdat dat er mooier uit ziet m.i.
Neem de plannen vooral niet over, maar haal er inspiratie uit! En dan zien we natuurlijk graag waar
het schip
de trein strandt. Het belangrijkste is, dat jij er gelukkig van wordt.
Mvg
,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Jelle cou
Offline
Berichten: 25
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #5 Gepost op:
06 May 2021, 10:38:42 »
Beste lezer,
Dankjewel voor jullie berichten.
bask185: De zwarte lijn wordt misschien een HOe baan die ik nog heb liggen. Met u idee kan ik zeker verder bouwen naar een beter baan plan.
BartvD : Zelf zat ik te denken om te kijken naar de spoorlijnen het Langstraatspoorlijn of richting de suikerhoek in het westen van Noord-Brabant. Ik wil zelf eerder een meer goederenlijn dan een personenelijn
Echter heb ik een groot deel van de modelspoor geërfd van een erfenis. Ben er nog zelf niet over uit of ik de senery ga gebruiken want de meesten woningen en gebouwen zijn duits en een groot deel is beschadigt.
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jelle
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12262
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #6 Gepost op:
06 May 2021, 15:37:54 »
Dit wil ik niet bot overbrengen,ik weet wat sentimentele waarde kan doen met iemand,maar je laten leiden door wat je hebt geërfd,is nooit de beste leidraad.
Als je meer met goederen vervoer hebt,bekijk dan wat je hebt daarvoor,neem "het beste" pendeltreintje voor reizigers,en verkoop de rest zodat je meer "ruimte" krijgt voor waar je voorkeur ligt.
Overigens is nog steeds niet duidelijk welke schaal en welk(e) merk(en) je hebt qua rails en treinen
Wellicht zijn wat oude gebouwen te redden en te vernederlandsen,want dat lees ik tussen de regels door,dat je goederen en NL wil gaan bouwen.
Er zijn hier op het forum zat voorbeelden te vinden van gebouwen die van oorsprong duits zijn,maar er nu zo niet meer uitzien
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Online
Berichten: 1013
M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #7 Gepost op:
06 May 2021, 16:48:21 »
Als je een mooi voorbeeld van de halvezolenlijn wilt hebben, kijk dan s naar
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61805.msg3222217027#msg3222217027
Gelogd
De groeten van Rob
Freek Jonkers
Offline
Berichten: 212
Re: Nederlandse baanplan
«
Reactie #8 Gepost op:
06 May 2021, 17:04:17 »
Een andere optie is een stukje IJzeren Rijn uitbeelden. Bijvoorbeeld het stuk Vlodrop - Dalheim.
Okee, Dalheim is niet Nederlands, maar de vraag is of dat een bezwaar is met name voor je Duitse gebouwen die min of meer nog in takt zijn.
Een andere punt is, wat het tijdperk van de erfenis is.
Freek J.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlandse baanplan