Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:37:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:18:14
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:17:30
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 16:15:31
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: Verlichting bij pendeltreinen  (gelezen 1322 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Verlichting bij pendeltreinen
« Gepost op: 26 May 2020, 17:17:27 »
Naar aanleidng van mijn vorige topic de richting van eeen loc bij Duitse stoom pendeltreinen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93536.msg3222120354#msg3222120354
Mijn volgende vraag.

De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?
Als de stuurstand witte verlichting voert heeft de loc dus de voorverlichting aan en geen achter verlichting, dus tussen de wagons. Dat lijkt me vrij zinloos.
Als de stuurstand rode verlichting voert heeft de loc de achter verlichting aan en dus de voorkant van de trein, dat vind ik logisch.
 
Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Want als de loc dus duwt voert hij achter geen verlichting.

Groeten Marco

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2020, 18:24:44 »
Een trein voert i.p. alleen front- en sluitverlichting aan resp. de voor- en achterkant. Tussen de verschillende treindelen wordt geen verlichting gevoerd*. Dat is ook één van de manieren om een ongewilde ontkoppeling te herkennen: een stuk trein ZONDER valide front- of sluitverlichting. 
Bij een trek/duw combinatie zijn de lichten van de locomotief aan de 'treinzijde' dus altijd gedoofd. En als een stuurstandrijtuig ergens middenin een trein meeloopt, voert deze ook geen kopverlichting.

Bij jouw stoompendel zou de lok dus aan de treinzijde nooit verlichting moeten voeren, en aan de andere kant óf frontverlichting, of iets van een sluitsein. Kan een lamp zijn, maar misschien ook een zugschluss-scheibe.

Roald


*niet-gekoppelde nachschiebeloks die op vrije baan hun opgedrukte trein laten gaan en weer terugrijden voeren vziw wel zelfstandig verlichting. Maar er zijn hier vast mensen die daar beter in thuis zijn...
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2020, 07:50:14 »
In Duitsland warende regels voor verlichting voeren anders dan in Nederland. Een trein had normaal drie witte frontseinen en een of twee rode sluitseinen. Een rangeerdeel mocht onverlicht of aan beide zijden 3 witte lampen rijden.
Dus een terugrijdende duwloc moest rood achter en wit voor hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2020, 12:00:43 »
De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?

Gewoon, door de lampen naar de achterzijde te verplaatsen en er een rode lens voor te zetten óf ze aan de voorkant doven en achterop sluitborden te voeren.
Met groet,

Ger.