Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 17572 keer)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #120 Gepost op: 01 March 2020, 15:44:53 »
....en...een waterstoftrein hoef je niet te weatheren, wanneer komt ie in model uit

Vermoedelijk niet veel anders dan de huidige modellen wellicht wat minder stoelen en voor wat betreft de dieseltrein, geen uitlaat aan de boven- maar een afvoer (drain) aan de onderzijde.
Het “weatheren” is ook niet meer nodig vanwege publiciteitsredenen (elke dag door de wasstraat) doet het altijd goed op de foto.  Alleen wat roestsporen aan de onderkant vanwege het condensaat.
Helaas alleen te bewonderen wanneer de trein op zijn rug naast het spoor ligt.
Wordt wel wat saai.



72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #121 Gepost op: 01 March 2020, 16:35:24 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #122 Gepost op: 01 March 2020, 17:23:25 »
Nou breng je mensen wellicht op het idee om 'realistisch' te weatheren met origineel materiaal ;D

Bomen planten is een goede manier om koolstof te vangen. De ontdooide stukken toendra bieden plaats aan een boel sparren denk ik. Maar in lage temperatuur zones groet het niet heel erg snel. Er zijn vast nog wel plekjes te vinden waar we wat bomen kwijt kunnen. Eucalyptus bomen schijnen snel te groeien. Maar dat is ook wel nodig nu in Australie. Maar niet alleen bomen zetten Co2 om in vaste vorm, eigenlijk al het plantenleven doet dit.

Ik was zelf niet zo diep in de handleiding gedoken van die Co2 zuig installaties. Jammer dat er zoveel energie nodig is. Het leek mij wel interessant als overbrugging van verbrandingsmotoren naar een waterstof economie. We kunnen namelijk wel Nederland volplempen met moderne waterstof infrastructuur, maar voordat wereldwijd alle verbrandingsmotoren en kolen/gas/olie centrales vervangen zijn staat het water al tot onze lippen denk ik.

Als we dus meer bomen planten dan we om kappen en energie opwekken kunnen verduurzamen, dan zou het moeten lukken toch? Treinen op waterstof is een stap in de goede richting. Een auto op waterstof zou ik ook wel willen, maar als ik het goed begrepen heb is de brandstofcel nog steeds niet goedkoop in massa te produceren vanwege de platina membranen. Dacht dat de eerste prototypes van de brandstofcel al uit de jaren 60 van de vorige eeuw stammen (prutst wat op Wikipedia). Wel, ik zie net dat het basisprincipe al in 1838 is ontdekt. Het duurt even, maar dan heb je ook wat(t).

Oh, en wie zijn/haar elektrische auto niks vind, ik wil mijn Fordje Ka wel ruilen hoor  ;D

Mvg,

Robert


AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #123 Gepost op: 01 March 2020, 18:34:11 »
Denk dat de dikte van de platina membranen gering is en het volume Kobalt in “stekker auto’s” qua volume een factor 1000 hoger plus moeilijker te recyclen.

Maar om even terug de komen op het waterstof verhaal, gaat nog steeds over treinen, het eindproduct is puur water, zelfs nog zuiverder dan demiwater.
Dit zou je kunnen “verpatsen” aan stoomstichtingen als ketelwater en dat scheelt ze weer aan onthardings producten vanwege de vorming van ketelsteen. Dit natuurlijk voor een vriendenprijs en zoveel hebben ze niet nodig vanwege het beperkt operationeel zijn.

Afgezien dat de “waterstof trein” steeds rendabeler wordt geldt dit ook voor het in bedrijf houden van het stoomlocomotieven arsenaal hier in Nederland. Kortom een “win-win” situatie.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2020, 06:12:31 door AK952 »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #124 Gepost op: 01 March 2020, 18:35:40 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(

Ik maar denken dat de Spurts van Arriva allemaal een vuilwatertank hebben, evenals de nieuwe en gemoderniseerde treinen van NS. Ik zat laatst in een van die laatste categorie (DDZ) en volgens mij zat daar ook een vuilwatertank in. Bij het doortrekken heb ik in ieder geval geen blik op de spoorstaven gekregen.
Dat zal dan toch ook gelden voor de waterstoftreinen. Het water uit de uitlaat kan gebruikt worden om de WC door te spoelen. 

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #125 Gepost op: 01 March 2020, 18:42:13 »

Maar om even terug de komen op het waterstof verhaal, gaat nog steeds over treinen, het eindproduct is puur water, zelfs nog zuiverder dan demiwater.
Dit zou je kunnen “verpatsen” aan stoomstichtingen als ketelwater en dat scheelt ze weer aan onthardings producten vanwege de vorming van ketelsteen. Dit natuurlijk voor een vriendenprijs en zoveel hebben ze niet nodig vanwege het beperkt operationeel zijn.

Of verkopen aan die landen die bijna geen watervoorraad hebben. Dan kan de gaskraan misschien wel echt dicht.

Afgezien dat de “waterstof trein” steeds rendabeler wordt geldt dit ook voor het in bedrijf houden van het stoomlocomotieven arsenaal hier in Nederland. Kortom een “win-win” situatie.

Hmmm, i.p.v. een tender een tank met (waterstof)gas zodat dat gebruikt wordt om het water in de ketel te verwarmen?  :-X
Jeroen

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #126 Gepost op: 01 March 2020, 19:01:00 »
Nee, het “condensaat” van de waterstof trein als ketelweter in de tender.
Wanneer je waterstof zou verbranden dan zakt de vuurkist en vlampijpen in “no-time” in elkaar vanwege de verbrandingtemperature van de waterstof.
Trouwens stoomlocomotieven moeten worden gestookt met kolen alleen al voor de “beleving” en afgezien daarvan, Seuthe levert alleen aan modeltreinen niet aan het grootbedrijf.

« Laatst bewerkt op: 01 March 2020, 19:09:07 door AK952 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #127 Gepost op: 01 March 2020, 23:00:37 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(
Het aantal treinen met open toilet is inmiddels fors afgenomen en houdt wel op met oude ongereviseerde VIRM's en SGM.

Grootste veroorzaker van dat bruine stof is nog altijd het slijpsel van remblokken en voeringen, tesamen met het slijtende koolstof van stroomafnemers.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #128 Gepost op: 02 March 2020, 17:22:11 »
Ontopic: Ondertussen gelezen dat de 1e proeven geslaagd zijn.
Jeroen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #129 Gepost op: 02 March 2020, 19:13:29 »
En de ICM-drietjes :)
Bruine smurrie is inderdaad regenwater e.d. dat roest van spoorstaven, remwerkdeeltjes etc omhoogslingert. En om nog verder offtopic te gaan: het lozingswater van waterstoftreinen opslaan, op stations aftappen, daar weer opslaan, overpompen in een vrachtwagen en dat naar een museumlijn brengen voor stoomtractie, maar dan alleen gedurende het rijseizoen? En dan just-in-time zodat je het ook op kunt slaan in de hoeveelheid die je verbruikt? En dan denken dat je goedkoper uit bent dan een waterontharder? Ik heb al veel eh, bijzondere plannen gelezen hier, maar dit slaat alles...

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #130 Gepost op: 02 March 2020, 21:08:32 »
Was ook niet de bedoeling dat het verhaal serious zou worden genomen en ook niet dat dit voor wat opwinding zou zorgen gezien de uitgebreide reactie. Sorry.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2020, 22:20:01 door AK952 »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #131 Gepost op: 03 March 2020, 10:04:37 »
Maar zeer zuiver water zoals bij de omzetting wordt gevormd is zeker bruikbaar hoor!

Nee niet als drinkwater (dat is niet zo gezond), maar als grondstof voor nieuwe waterstofproductie zeker of andere zaken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #132 Gepost op: 03 March 2020, 12:05:03 »
Jelmer,

Dat het drinken van demiwater ongezond is, volkomen correct omdat het mineralen onttrekt aan het lichaam. (reverse osmosis).

Dit hele onderwerp begon in eerste instantie over de “waterstof” trein en na allerlei omzwervingen over “stekker” auto’s, klimaat problematiek tot het weatheren van de toekomstige treinen is natuurlijk soms hilarisch maar anderzijds toch wel interessant.
Dat het soms irritatie oproept is begrijpelijk aangezien het hele onderwerp geen bouwverslag is.

Zelf volg ik dit forum vanaf rond 2006 en beschouw mezelf niet als bouwer maar meer behorende tot de categorie “knutselaar” (solderen, proto 87, zelf een wissel bouwen, digitaliseren enz.). maar voor de rest geen bijdrage.

Dit ter inleiding.
De bijdrage van afgelopen zondag over de “win-win” situatie had nog een vervolg en heb dit maandag ochtend gewist (liefst alles gewist) maar was een aanzetje voor een ander onderwerp namelijk dat Benelux zou kunnen delen in de winst.

Grappig bedoeld? absoluut niet! en wel om het volgende.
Ga regelmatig met de kleinkinderen naar Miniworld in Rotterdam en niet alleen om hen te plezieren. Sedert de crisis zijn allerlei subsidies gehalveerd of soms compleet ingetrokken met als gevolg dat het moeilijker is om de touwtjes aan elkaar te knopen ondanks veel vrijwilligers werk.

Het in de lucht houden van een site als deze kost gewoon geld en het verbaasd me dat het elke keer veel moeite kost om de “begroting” rond te krijgen gezien het “deelnemers” veld.

Zelf heb ik een korte tijd gedoneerd en ga dit weer doen omdat ik persoonlijk vind dat de “site” te leuk is om in de lucht te houden en niet verdwijnt vanwege “lack of funding”.

Wat de lezer ervan vindt moet hij zelf maar bepalen maar een overweging (of afweging) is wellicht de moeite waard.

 Kortom. het voorstel om de demiwater aan museum lijnen te leveren was totaal niet serious bedoeld maar een opzetje naar het bovenstaande onderwerp. Kennelijk de plank misgeslagen.

Groetjes,
Aad

PS opmerking richting het moderator team. Heb het zo netjes mogelijk verwoord (kost wel wat moeite) maar wilde dit “ei” toch even kwijt want het irriterende al geruime tijd.





« Laatst bewerkt op: 03 March 2020, 12:12:34 door AK952 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #133 Gepost op: 03 March 2020, 12:19:41 »
In Schotland lopen niet enkel experimenten met waterstof-treinen.
Ook de veerboten wil men aandrijven met waterstof.

Met name op een aantal routes tussen de Orkney eilanden in het hoge noorden.
Hier heeft men veel meer energie ter beschikking dan de lokale bevolking kan opmaken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly