Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 10:36:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 10:29:08
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 10:28:39
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
bask185
Vandaag
om 10:25:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:23:07
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners
door
bask185
Vandaag
om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 10:12:31
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:48:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 09:32:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
AartvN
Vandaag
om 07:48:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:20:02
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300
door
ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser
door
reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia
door
RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
23 October 2025, 18:57:15
Omgeving Frankfurt am Main
door
reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Da's Daz 2
door
spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
23 October 2025, 14:41:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting? (gelezen 2198 keer)
henk
Online
Berichten: 22622
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Gepost op:
31 December 2019, 18:02:42 »
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #1 Gepost op:
31 December 2019, 19:05:53 »
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26858
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #2 Gepost op:
31 December 2019, 19:09:19 »
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2020, 00:05:15 »
En over welke jaren praten we dan?
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26858
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2020, 00:06:34 »
Rond 1960
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2020, 00:13:41 »
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26858
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2020, 00:24:48 »
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Online
Berichten: 22622
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2020, 07:45:45 »
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het.
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2020, 09:44:43 »
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?