Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Eelco Storm
Vandaag om 14:47:41
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 13:51:33
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
  

Auteur Topic: Afzekeren stroomkringen  (gelezen 7996 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #30 Gepost op: 17 December 2019, 13:52:19 »
Ik kom zelf uit de elektrotechniek en heb daarom bijna alles afgezekerd met automaten. Slechts 1 voeding met 2 spanningen heeft een glaszekering (zat er oorspronkelijk al) maar die is zwaarder dan de automaat die er weer verderop zit
Ik heb alles minimaal primair gezekerd. Dwz: In het 230V circuit heeft iedere voeding een eigen automaatje. Secundair heb ik alleen de Z21 niet gezekerd vanwege de aanwezigheid van een eigen beveiliging en ook omdat je anders bij een ontsporing op een wissel al gelijk een zekering kan wisselen. Mijn hele baan wordt door een Z21 zonder boosters voorzien van voeding. Ik heb nog zitten nadenken om elke module eigen zekeringen te geven maar aangezien ik een ringleiding heb (mn baan loopt ook over 11 modules rond) en een aantal circuits over meerdere modules lopen (vb sein en wisselsturingen) heb ik dat nog niet gedaan. wellicht ga ik de verlichting wel apart per module afzekeren.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26852
    • Pagina van klaas
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #31 Gepost op: 17 December 2019, 14:11:13 »
Ik kom ook uit de elektrotechniek. Eigenlijk zit ik daar nog steeds in, daar kom je nooit meer uit.  ;)
Maar ik vind je aanpak nogal overkill. Primair zekeren doe ik nooit, is zinloos. Het is onmogelijk om een tussenweg te vinden tussen een zekering die blijft zitten bij inschakelen maar er toch uitgaat bij overbelasting. Hebben we al vaker discussie over gehad, velen zijn het niet met me eens maar daar zit ik niet mee. Uitspraak van Ghandi: zelfs als je maar een minderheid bent van één persoon, dan is de waarheid nog steeds de waarheid. De meerderheid heeft niet automatisch gelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #32 Gepost op: 17 December 2019, 21:20:12 »
Een schakeling met een trafo mag geen gevaarlijke situatie opleveren bij een fout in de trafo. Afhankelijk van de constructie van de trafo kan een externe bescherming primair een vereiste zijn om te voldoen aan normeringen. Een zekering in de primaire is dan een mogelijke bescherming waarbij inrush current voor de nodige hoofdbrekens kan zorgen ( zoals klaas al aangeeft).

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26852
    • Pagina van klaas
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #33 Gepost op: 17 December 2019, 21:35:46 »
Patrick, in welke situaties zou een primaire bescherming dan vereist zijn? En wat te denken van al die gangbare treintrafo's van Märklin, Trix, Fleischmann, Roco, Bühler, Uhlenbrock en noem ze verder maar op. Die hebben nooit een primaire beveiliging, alleen secundair een zelfherstellende beveiliging omdat een Europese norm dat voorschrijft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #34 Gepost op: 17 December 2019, 22:26:06 »
In het geval de trafo "by design" niet autofused of thermisch beveiligd is zijn er aanvullende maatregelen vereist. De datasheet van de fabrikant is daar meestal vrij helder over.
Lukraak voorbeeld - zie toepassingsschema's in deze datasheet

http://www.hahn-trafo.com/PDFs/Flyer/ttechnik/EI_30.pdf

Ik heb nog nooit een treintrafo open gemaakt maar ongetwijfeld zullen ze hier wel rekening mee houden. Interne fouten in trafo vormen in een niet beveiligd geheel een ernstig risico op brand.

Nota: ik ben niet vertrouwd met normeringen voor de elektrische veiligheid bij speelgoed maar de zichtbare secundaire zekering kan een bijkomende eis zijn in die norm boven op een aantal minder zichtbare dingen.

Mvg, Patrick

« Laatst bewerkt op: 17 December 2019, 22:30:11 door Patrick Smout »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26852
    • Pagina van klaas
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #35 Gepost op: 17 December 2019, 23:00:26 »
Die datasheet verklaart dat enkele typen zonder meer kortsluitvast zijn (schema 1 en 2), en andere zijn kortsluitvast dankzij een ingebouwde temperatuurbeveiliging (schema 3 en 4). Maar ik zie daar nergens dat er een externe beveiliging nodig is.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
« Reactie #36 Gepost op: 18 December 2019, 20:58:14 »
Dag Klaas,

correct, in de datasheet staat niet aangegeven dat een externe beveiliging noodzakelijk is. Er staat enkel in wat er voorzien is in de trafo zonder daar iets aan te koppelen. De fabrikant kan namelijk niet aangeven wat er extern nodig is omdat hij de toepassing niet kent (sommige application notes gaan dieper in op een specifiek domein/toepassing en dan kan het weer wel). De normeringen die gelden voor de toepassing specificeren waaraan de trafo (en beveiliging) moet voldoen. Hoe je dit realiseert is meestal de creativiteit van de ontwerper. Ook de normen laten veelal een keuze hoe iets opgelost moet worden.

Even concreet - een trafo voor speelgoed moet voldoen aan de:

EN 62115-A1/A2/A11 & A12 (Toy Safety Directive)
EN 61558-2-7 ( Electric safety Directive, Transformer for Toy)
en de EMC/RoHS maar nu even niet belangrijk.

In de EN61558-1, basisnorm voor EN61558-2-7, handelt over de Safety of transformers, general requirements (mogelijk deels overruled en+of aangevuld door EN61558-2-7 maar de *-2-7 heb ik geen toegang tot).
Paragraaf 15 handelt over Short Circuit and overload protection - "Transformers shall not become unsafe due to short circuits and overloads". Hier wordt nagegaan of de trafo niet te warm wordt. Warmte kan leiden tot brand of isolatiefouten (gevaar voor elektrocutie, willen we niet bij onze treintjes). In deze paragraaf wordt expliciet een onderscheid gemaakt tussen short-circuit proof transformatoren en non-short-cicuit proof transformatoren. Deze laatste worden getest met de beveiliging voorzien door de fabrikant in de primaire of de secundaire (en zo moet deze ook toegepast worden in de schakeling wil je conform zijn).

M.a.w. , of a) de trafo is door constructie intrinsiek veilig zonder bijkomende externe maatregelen of b) de trafo + externe beveiliging in primaire of secundaire maakt dat het veilig wordt.
Oplossing a) heeft voor de hobbywereld mijn voorkeur, bij oplossing b) moet je weten wat je doet.

Bij de keuze van eentrafo is het verder belangrijk om na te gaan of de trafo ook gekeurd is t.o.v. deze norm (en de andere).
Een fabrikant kan namelijk een trafo bouwen volgens EN61558-2-7 maar dat zegt helemaal niets behalve dat de fabrikant de intentie had om het goed te doen (en de intentie hebben ze allemaal ergens wel).
Als de trafo VDE of TUV of ... approved is zegt dit al veel meer. Het volstaat dan ook niet om snel even het VDE logo op de trafo te controleren maar je moet nakijken in de datasheet of het VDE keuringsverslag waarvoor het VDE symbool staat (m.a.w. welke normen). Pas dan ben je zeker wat er op je bord (excuseer , PCB) ligt.
Veel PCB trafo's zijn gebouwd volgens een bepaalde norm maar niet gekeurd. Deze worden dan gekeurd tijdens productkeuring en enkel en alleen voor het specifieke ontwerp waar ze in gebruikt worden (dus geen generiek keurmerk). 
Al meer dan eens meegemaakt dat de trafo fabrikant kleine wijzigingen moet aanbrengen omdat de trafo niet door de keuring geraakt (terwijl de norm netjes vermeld is).


mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout