Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
27 November 2025, 22:51:50
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
27 November 2025, 21:44:09
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
27 November 2025, 11:13:05
  

Auteur Topic: Vitrine omhoog/omlaag  (gelezen 11860 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #30 Gepost op: 05 February 2008, 20:37:05 »

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #31 Gepost op: 05 February 2008, 21:39:30 »
quote]Toerijdend spoor beweegbaar maken is denk ik niet zo handig.
Je hebt niet alleen te maken met draaiende hoeken in de spooraansluiting maar ook nog met een hellingshoek die al snel te veel word.[[/quote]

Hangt inderdaad van de baanopbouw, plaats van de vitrine enz. af.

Toch kan het wel wat voordelen in zich hebben. Minder gewicht, eenvoudigere konstructie, minder ruimte enz.

Juist een hellingshoek is hier niet meer van toepassing. Dit wordt natuurlijk in de vertikale beweging meegenomen. Bovendien kan je nu vanaf meerdere niveaus (indien aanwezig)de treinen "afplukken" en zo naar de vitrine dirigeren.
De "bocht" in het aanrijspoor lijkt mij zeker voor N niet problematisch.

Even een voorbeeld:
Stel je wilt de vitrine aan de  rechtse kant haaks op de baan hebben. Dan leid je een spoor vanaf de linker kant van de baan achter de coulissen. Kun je bijna over de gehele lengte (indien nodig)  een beweegbaar stuk maken eventueel met een bocht.

Met spindels is een goede optie. Ook het schaarkrik idee kan geschikt zijn.

mvg
Henk K

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2008, 21:44:43 »
Sorry, het citaat niet tussen de haakjes gezet maar dat zullen jullie wel begrijpen.
Henk K

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2008, 22:52:34 »
Even over een andere boeg, las op tweakers dat mensen met een D.h.z. "verberg je flatscreen tv in de tvkast" bezig waren.

Ze gebruiken dan een linear motor om het gewicht omhoog te schroeven.

Er zijn een aantal kant en klaar kits te krijgen, maar er zijn er ook die de motor los kopen en een paar zware 'ladegeleiders' gebruiken om de boel te laten schuiven.

voorbeeldje van wat ik bedoel kun je hier zien http://www.dinendi.com/tv-lift/

Als het een flatscreen kan tillen mag een paar treintjes geen probleem geven.

Remco.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 23:05:55 door Remco »
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2008, 23:02:42 »
Die lineaire motors zijn nog wel redelijk aan de prijs. De lade geleidingen zijn natuurlijk ook bij andere hefconstructies te gebruiken. (Bijv. katrol/staalkabel/ruitewissermotor cq vertragingsmotor).
Hierbij wel de vraag of deze zijdelings spelingsvrij zijn. Er moet natuurlijk nauwkeurig worden gepositioneerd.

Wat de hefkracht betreft: Gebruik een contra gewicht zoals in het echt. Is het kleinste motortje voldoende.

mvg
Henk