Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 14:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: Ombouwen DC --> AC  (gelezen 4640 keer)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Ombouwen DC --> AC
« Gepost op: 19 June 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,

Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.

Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.

Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html

Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.

Succes Frits

Gr. Frits

Groet Frits

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,

Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?

Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,

De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd.  Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..

Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum


Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 June 2019, 20:47:29 door Fritsprt »
Groet Frits

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.

De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,

DC is 2-Rail
AC is 3-Rail

De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.

Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden.  Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe  om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,

Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.

Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
« Laatst bewerkt op: 02 August 2019, 23:52:04 door Olav »
Groeten

Olav

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #7 Gepost op: 02 August 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.

Gr. Frits

Groet Frits

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de pmt-catalogus blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de V75-Bedienungsanleitung en 32478-motor Bauanleitung.

Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:

1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.

2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.

Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2019, 09:15:37 »
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.

PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT  Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail