Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:06:33
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: 50 Hz  (gelezen 1439 keer)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
50 Hz
« Gepost op: 29 January 2008, 21:49:58 »
Hallo

Waarom is over de hele wereld de net frequentie 50 of 60Hz?

Bij b.v de DB is de fr** 16 2/3 Hz. Waarom zo laag?
Ik heb begrepen dat een transformator bij een ( veel ) hogere fr** een  beter rendement heeft.
Mag ik dat vergelijken met de geschakelde voedingen van een adapter?  Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: 50 Hz
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2008, 22:12:03 »
Hallo Casey,

Met deze link wordt al een deel van je vraag beantwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

mvrg,

Pieter

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: 50 Hz
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2008, 23:46:03 »
Die 50Hz zal ook wel wat met de reactantie die ontstaat in de leidingen te maken hebben. Elke geleider heeft een kleine weerstand, maar deze zal nooit gelijk aan 0 ohm zijn. Doordat een geleider zich gedraagt als een som van een spoel, een (paracitaire) capaciteit en een weerstand, is de uiteindelijke (deels imaginaire) weerstand van zo'n draad frequentieafhankelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Verliesgevende_elementen
« Laatst bewerkt op: 29 January 2008, 23:47:46 door NS 1100 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: 50 Hz
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2008, 00:19:24 »
Niet alleen bij de DB, maar ook in Zwitserland en Oostenrijk werken de spoorwegen met 16 2/3 Hz. De reden daarvoor is dat er bij 50 Hz ontoelaatbare vonkvorming optrad bij de koolborstels van de motoren. Door de frequentie te verlagen konden ze dit binnen de perken houden.

Er is voor 16 2/3 gekozen omdat dit precies 1/3 is van 50 Hz. De DB werkt gedeeltelijk met eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken, en gedeeltelijk betrekken ze stroom van het openbare net, die dan door omvormers wordt omgezet in 16 2/3 Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.