Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Verschil ICD en INT naar Brussel  (gelezen 1713 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Verschil ICD en INT naar Brussel
« Gepost op: 14 June 2019, 12:53:13 »
Tussen Nederland en Brussel Zuid rijden twee treindiensten. De Intercity Direct (ICD) van/naar Amsterdam, de internationale trein (INT) van/naar Den Haag. Tussen Rotterdam en Brussel Zuid rijden ze over hetzelfde traject en stoppen bij dezelfde stations. Verder bestaan ze uit hetzelfde materieel, een stam rijtuigen met aan elk eind een 186'er.
Waarom dan toch een verschillende benaming?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2019, 13:24:06 »
Bij mijn weten slaat de term Intercity Direct alleen op de treinen die binnen Nederland pendelen.
Alle treinen naar Brussel heten intercity Brussel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2019, 13:25:47 »
Beide treinen zijn Intercity Brussel. Echter rijden 12 treinen vanaf Amsterdam en 4 vanaf Den Haag. De trein heet Intercity direct vanwege de toeslag die geheven wordt op Rotterdam Schiphol. Systeemtechnisch was het niet mogelijk toeslag op de borden te zetten zonder de trein Intercity direct te noemen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Duitsland TP III/IV
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2019, 13:33:41 »
Daarbij aangemerkt dat de ICD via Breda rijdt. Maakt daar kop en gaat door dan naar Brussel.
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2019, 14:34:44 »
Ja oké, maar de trein die op de actuele spoorkaart INT heet maakt ook kop in Breda.
Zit het enige verschil dan in de toeslag?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2019, 16:00:09 »
Klopt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
« Reactie #6 Gepost op: 14 June 2019, 16:07:40 »
Duidelijk.Weer een knagende vraag opgelost. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.