BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 14 juni 2019, 12:53:13
-
Tussen Nederland en Brussel Zuid rijden twee treindiensten. De Intercity Direct (ICD) van/naar Amsterdam, de internationale trein (INT) van/naar Den Haag. Tussen Rotterdam en Brussel Zuid rijden ze over hetzelfde traject en stoppen bij dezelfde stations. Verder bestaan ze uit hetzelfde materieel, een stam rijtuigen met aan elk eind een 186'er.
Waarom dan toch een verschillende benaming?
-
Bij mijn weten slaat de term Intercity Direct alleen op de treinen die binnen Nederland pendelen.
Alle treinen naar Brussel heten intercity Brussel.
-
Beide treinen zijn Intercity Brussel. Echter rijden 12 treinen vanaf Amsterdam en 4 vanaf Den Haag. De trein heet Intercity direct vanwege de toeslag die geheven wordt op Rotterdam Schiphol. Systeemtechnisch was het niet mogelijk toeslag op de borden te zetten zonder de trein Intercity direct te noemen.
-
Daarbij aangemerkt dat de ICD via Breda rijdt. Maakt daar kop en gaat door dan naar Brussel.
-
Ja oké, maar de trein die op de actuele spoorkaart (https://spoorkaart.mwnn.nl/) INT heet maakt ook kop in Breda.
Zit het enige verschil dan in de toeslag?
-
Klopt.
-
Duidelijk.Weer een knagende vraag opgelost. :)