BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 14 juni 2019, 12:53:13

Titel: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 juni 2019, 12:53:13
Tussen Nederland en Brussel Zuid rijden twee treindiensten. De Intercity Direct (ICD) van/naar Amsterdam, de internationale trein (INT) van/naar Den Haag. Tussen Rotterdam en Brussel Zuid rijden ze over hetzelfde traject en stoppen bij dezelfde stations. Verder bestaan ze uit hetzelfde materieel, een stam rijtuigen met aan elk eind een 186'er.
Waarom dan toch een verschillende benaming?
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: henk op 14 juni 2019, 13:24:06
Bij mijn weten slaat de term Intercity Direct alleen op de treinen die binnen Nederland pendelen.
Alle treinen naar Brussel heten intercity Brussel.
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Daan! op 14 juni 2019, 13:25:47
Beide treinen zijn Intercity Brussel. Echter rijden 12 treinen vanaf Amsterdam en 4 vanaf Den Haag. De trein heet Intercity direct vanwege de toeslag die geheven wordt op Rotterdam Schiphol. Systeemtechnisch was het niet mogelijk toeslag op de borden te zetten zonder de trein Intercity direct te noemen.
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Ronald69 op 14 juni 2019, 13:33:41
Daarbij aangemerkt dat de ICD via Breda rijdt. Maakt daar kop en gaat door dan naar Brussel.
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 juni 2019, 14:34:44
Ja oké, maar de trein die op de actuele spoorkaart (https://spoorkaart.mwnn.nl/) INT heet maakt ook kop in Breda.
Zit het enige verschil dan in de toeslag?
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Daan! op 14 juni 2019, 16:00:09
Klopt.
Titel: Re: Verschil ICD en INT naar Brussel
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 juni 2019, 16:07:40
Duidelijk.Weer een knagende vraag opgelost. :)