Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Eric B
Vandaag om 20:32:44
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
  

Auteur Topic: Verkanting in bochten  (gelezen 6375 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2019, 18:28:36 »
Ik heb het op mijn eigen baan niet toegepast. Ik heb ruime bogen en zie daar niet echt noodzaak voor. Ook is t daar wat lastiger omdat je altijd een recht overgangsstuk nodig hebt. Mijn rails is vrij star (profierail).
Bij een kennis heb ik het met dun karton gedaan (van vb verpakking van hagelslag). Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak. Hij heeft rails zonder bedding en dat is wat makkelijker. In de bochten loopt iig de trein mooi doorheen.
Ik heb in het verleden bij een modelbouwveringing gezeten waar dit ook wordt toegepast met stukjes karton (van vb een pak hagelslag of rijst). Een belangrijk detail is dat er meestal een heuveltje ballast aan de buitenkant ligt. Bij te grootspoor is dat duidelijk te zien. Dikte is daar trouwens niet meer dan 0,5mm.

In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m) Verder was er nog een tabel waar vaste waardes in stonden met de boostraal en bijbehorende verkanting in mm.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 18:33:31 door seinhuiswachter. Reden: Toevoeging formule groostpoor »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2019, 21:21:32 »
Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak.
Wat ik eerder zei, op een modelspoorbaan is er technisch helemaal geen noodzaak voor verkanting.

Citaat
In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m)
vreemd, de snelheid hoort in het kwadraat voor te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2019, 21:36:26 »
Toch staat er geen kwadraat in de formule in het handboek. Overigens moet het meters per uur zijn, geen kilometers.

Overigens staat er ook dat deze formule geldt voor plaatsen waar geregeld met geringere snelheid wordt gereden. Voor andere situaties staat er een tabel.

« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 21:42:33 door Reinier Z. »
Reinier

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2019, 21:53:42 »
Of het op modelbaan wel of geen noodzaak is laat ik in het midden. Voor het gross op mijn baan met grote ruime bogen  is het inderdaad meer voor het zicht dat ik doe.
Waar ik echter op een bepaald segment een redelijk scherpe bocht naar het schaduwstation maakte, ondervond ik regelmatig ontsporingen met lange treinen.   Dit bochtgedeelte (dat uit het zicht ligt) heb ik dan wel uitgerust met een verkanting van meer dan een mm.  Sindsdien  zowel met getrokken als met opgeduwde combinaties geen enkel probleem meer ondervonden wat toch wel aantoont dat het soms op modelbanen ook wel zijn nut kan hebben ipv de hele bocht te moeten gaan hertekenen en verleggen.
Petdig1

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2019, 22:11:02 »
Bij mijn vorige baan verkanting en overgangsbogen toegepast in enkele ruime bogen.
De verkanting heb ik gemaakt d.m.v. op de ondergrond geplakte stukjes linden hout. Hoogte ca 1,5 mm. daarna geschuurd vanaf begin van de overgangsboog zodat er een geleidelijke overgang van 0 naar ca 1,2 mm ontstond. Daarna kurkstroken er op gelijmd. Waarop vervolgens de rails gelijmd zijn met boekbinders lijm. Linden hout laat zich erg gemakkelijk schuren.
De baan is i.v.m verhuizing afgebroken maar de bogen heb ik uit de baan gehaald voor gebruik in een nieuwe baan. Het effect is te mooi om het niet te doen. Het toepassen van overgangsbogen kan ik iedereen aanbevelen, fantastisch om te zien hoe een trein de boog in gaat zonder de bekende "knik" bij het ingaan van een boog.