Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Multitool  (gelezen 27893 keer)

Eric "den Belg"

• Offline Offline
Re: Multitool
« Reactie #45 Gepost op: 30 August 2008, 21:52:26 »
@ Frederico

Je hebt gelijk, de laatste van Aldi is inderaad door Varo geleverd.
Bij mijn multitool staat op de klever Top-craft en ook Ferm,en blijkbaar bij andere gebruikers hier op het Forum ook.
Dus vandaar de mix van fabrikanten hierzo op het forum.

@ Patrick

Uit ervaring weet ik dat het heel duur is aan verzendkosten om zulke onderdelen te laten leveren in België
Misschien is er voor particulieren een ander tarief, maar voor verdelers is het '( :'( :'(

(zit ik hier in mijn vrijetijd nog met het werk bezig, erg hé ;D)
« Laatst bewerkt op: 30 August 2008, 22:40:38 door Eric "den Belg" »

rube

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 30 August 2008, 22:24:27 »
het probleem is op gelost ik heb van
mijn ouders die van de aldi gekregen

toch bedankt om te helpen zoeken

Eric "den Belg"

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 30 August 2008, 22:26:37 »
Veel plezier ermee Ruben.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #48 Gepost op: 31 August 2008, 10:53:46 »
Volgens mij zet jij die dingen standaard in de aller-allerhoogste (snelste) stand en "gaan met die hap"... dus niet

Op de laagste stand draaien ze mij soms al te snel.

Nogmaals roep ik de - regelbare - schroefboormachine erbij, die heel langzaam kan draaien (zeg maar kruipen; een model-loc zou er jaloers op worden), dus beter is voor boren met kleine boortjes en afdraaien/bewerken van schroefjes en spijkertjes en ander rond spul.
uh ik zet m nooit harder dan halve kracht hoor, dat is t m nou juist... ik vertrouw die dingen namelijk standaard voor geen meter. terecht dus.
Behalve voor klooien met een slijpschijfje gebruik ik die apparaten dus ook nooit, boren doe ik net als jij altijd met een (goedkope) accuboor. Gaat mooi beheerst en t kunstof smelt niet.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #49 Gepost op: 03 September 2008, 13:02:54 »
Om hierop even te reageren. Ik heb vandaag het setje gekregen voor me verjaardag. Zou te zien is het een mooi setje en die flexibele as is echt een uitkomt. Met dat langzaam draaien van kleine boortjes ben ik het niet helemaal eens.

Hoe kleiner het boortje, hoe sneller je hem niet draaien, niet teveel druk zetten en zorgen dat je recht boort. Ze alstjeblieft altijd een bril op, want als je een boortje in je ogen krijgt of een splinter/spaan wordt je niet heel erg vrolijk van.

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #50 Gepost op: 03 September 2008, 16:32:12 »
gefeliciteerd ;D :D  ;D

groetjes bas
軌道ñ!!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #51 Gepost op: 03 September 2008, 16:45:12 »
@Beusi: over boren zijn de meningen nog steeds verdeeld geloof ik, maar t boortje langzaam laten draaien en lekker druk erop bij metaal boren gaat prima, (te) snel laten draaien en weinig druk resulteert in een te heet en daardoor uitgegloeid bot onbruikbaar boortje. Boor je in kunstof dan ALTIJD langzaam laten draaien anders heb je een smeltende klont aan je boor en wordt t gat te groot. k heb bij gebrek aan beter weleens met zo'n multitooltje in plastic geboord maar dat is dus echt een drama.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 03 September 2008, 17:08:15 »
Boorsnelheden zijn afhankelijk van het materiaal en de boordiameter. Iedere materiaalsoort heeft een optimale snijsnelheid.

Zie bijvoorbeeld deze deze tabel (ongeveer midden op pagina)
Zoals je ziet, liggen de snelheden over het algemeen vrij hoog.

Naast snelheid is, bij metalen, altijd de koeling van belang. Eigenlijk mag je metalen nooit boren zonder koel- en smeervloeistof. Het is het behoud van je boren.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 03 September 2008, 19:13:17 »
Dat van het koelen van boren in metaal vind ik wel een goeie, al dacht ik dat de boortjes bij lagere snelheid niet zo warm werden.

@Santerdam, in de tabel ontbreekt messing. Koper staat er wel in, maar dat is toch zachter dan messing. Bij de in deze tabel aangegeven snelheden mag je kunststof trouwens ook wel koelen.

Het vervelendst vind ik het breken van die kleine dunne sprietjes. Heb laatst een set van drie boortjes van een halve millimeter gekocht van Proxxon, er van uit gaand dat ik er wel langer mee zou doen als die van EM, waar niet eens een punt aan zat, die waren ze in China er vergeten aan te maden (made in china). Het eerste Proxxon boortje knapte halverwege een gaatje in messing. Het tweede boortje knapte op hetzelfde gaatje. Met het stukke boortje heb ik het gaatje nog weten uit te boren. Nu had ik afgelopen zondag nog één goed Proxxon-boortje van een ½mm over en moest nog 23 gaatjes boren...  Het lukte me om de boor heel te houden tot en met het 22e gaatje. Nu wil ik graag eerst een goede tip om dit soort boortjes langer heel te houden, voordat ik een nieuwe set boortjes koop (die koop ik toch wel) volgend gaatje ermee ga boren...
Ik heb al een trein

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 03 September 2008, 19:36:41 »
Huub,

Koelen gecombineerd met smeren is het allerbelangrijkste bij verspanen. Kijk maar eens naar industrieele verspaning, je ziet enorme vloeistofpompen bij draai- frees- en boorbanken.
Lage snelheid is niet de oplossing om boortjes koel te houden. Het ding schuurt dan over het materiaal en snijdt gewoon niet. Je houdt alleen maar een botte boor over. Meer toeren en voldoende (niet overdreven) druk op de boor werkt veel beter.

Bij die hele dunne boortjes kun je eigenlijk alleen maar met een kolom werken. Uit de vrije hand zul je veel te snel de boor zijdelings belasten - funest, want het is geen frees.
Als je boort in dunne messing plaat kun je wellicht kijken naar die hele korte plaatboortjes. Die zijn maar ongeveer 1 centimeter lang - ik weet niet of je die makelijk als particulier per stuk kunt kopen.

Sander