Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
  

Auteur Topic: Verschillen in DCC centrales  (gelezen 5263 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2018, 15:53:46 »
Behalve als je de baanspanning terugbrengt tot hetgeen voor n wordt geadviseerd.
Maarten heeft het weleens uitgelegd, soort van.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61825.msg3221516424#msg3221516424
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #16 Gepost op: 11 April 2018, 16:10:27 »
Dat draadje was me niet bij gebleven ::) Aparte methode om te proberen in een decoder met motorstromen van >100mA de rest in warmte te verstoken :o


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #17 Gepost op: 11 April 2018, 16:25:12 »
Nogmaals, de NMRA adviseert een baanspanning van 12 volt voor spoor n. Dan wordt er niks verstookt.
Het is overigens mogelijk de uitgangsspanning in de decoder op te hogen en aan te passen aan de baanspanning. Moet je het alleen wel weten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2018, 19:36:56 »
Even terug komen op de vraag:
Over de problemen met de Brelec decoders.
Is dit probleem met de FD400Multi of de FD300.

Met de Fd400 decoders heb ik het zelfde probleem gehad.
Deze knipperde ook.
Door ze opnieuw te programmeren werkte ze tijdelijk weer.
Maar bij de volgende keer inschakelen van het dcc systeem, weer knipperen.
Na overleg met Brelec (deze wist niets van het probleem).
Ik heb de decoders zelfs aan Brelec gestuurd ter controle.
Na enkele malen vragen of er al naar gekeken was, en wat het probleem was.
Kwam altijd het antwoord dat hij het te druk had en nog geen tijd.
Daarna nooit meer wat van gehoord.

Dus gebruik ik deze decoders nooit meer.
De FD300 decoder werken nog wel goed.

En over de dcc spanning:
Hierover word veel geepibreert, maar weinig zinnigs gezegd.
Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm

Gijs

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2018, 20:49:16 »
"Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm"

Verbindlich is alleen de minimale spanning waarop het spul moet functioneren...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2018, 15:22:11 »
Nog iets geks met decoders in combinatie met een centrale. Ik heb een paar Uhlenbrock functiedecoders 76900 in gebruik. Die dingen zijn multiprotocol en met mijn Motorola zelfbouwcentrale met een baanspanning van 18 volt merkte ik niks geks. Sinds een paar jaar een Lenzcenrale op 16 volt in gebruik en sindsdien schakelen die decoders met vertraging. Dus je drukt f0 in en 2 seconden later gaat de verlichting aan. Bij uitschakelen hetzelfde. Omschakelen tussen bijvoorbeeld front- en sluitverlichting gaat dan weer onmiddelijk.

Lig er niet wakker van, maar iemand een idee hoe zoiets kan?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2018, 16:01:49 »
Ik ben net begonnen met digitaal, en heb alleen een Piko Digi-1. Ook daar merk ik een vertraging bij licht aan/uit. Alle andere functies reageren wel onmiddelijk.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2018, 22:11:26 »
Inmiddels zelf ontdekt. Met vc54 en cv55 kan je dat soort vertragingen instellen. En laat dat nou net dezelfde cv’s zijn waarin bij de locdecoder in de betreffende treinstellen de lastregeling wordt ingesteld. Bij het experimenteren met de lastregeling onbedoeld ook zitten experimenteren met de verlichting in de bak met de Uhlenbrock.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #23 Gepost op: 15 April 2018, 22:40:37 »
Beste Gijs en anderen

Het was een drukke week en vandaar mijn wat late reactie op alles

De lage baanspanning maakte wel het één en ander los, maar deze is wel binnen de NEM 641 bij mij dus alles zou gewoon moeten werken

Terug naar het probleem. Het zit hem inderdaad in de Brelec decoders. Deze zijn klaarblijkelijk minder DCC proof dan anderen
Het enige wat ik nog wil uitzoeken wat dan het verschil is.

Door eleiminatie ben ik er wel achter gekomen dat het niet in de IB's zelf zit. Die werken in een kleine baan uitstekend samen met de Brelec. Pas wanneer de booster aan de IB hangt wordt het anders. Ook wanneer de booster niet aan de baan aangesloten is.
De booster heeft bij mij dus invloed op het signaal. En ik snap nog niet waarom  :-X :-[
Dat ga ik dus maar uitzoeken.

Groet
Rob

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #24 Gepost op: 15 April 2018, 23:25:16 »
Misschien een dom vraagje, hangen zowel de IB alswel de Booster tegelijkertijd aan de baan? en genereren ze beide het DCC signaal. Als dat het geval is zou het interferentie kunnen zijn tussen de 2 signaal bronnen.

groet Meino

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #25 Gepost op: 16 April 2018, 10:16:05 »
Zeker niet dom. Maar bij gebruik van een booster is het aan te bevelen om voor de baan alleen boosters te gebruiken om de baan aan te sturen.
De uitgang van de centrale kan dan via een aparte ringleiding de seinen en wissels en overige apparatuur aansturen.
Een booster genereert overigens geen DCC signaal, hij versterkt het alleen (of is dit mieren**ken).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #26 Gepost op: 16 April 2018, 10:46:04 »
Geachte Rob,

Mijn complimenten, dat je zover wilt gaan om de problemen op te lossen.
Dat de meeste antwoorden niet veel met het probleem functie decoder van doen hebben is een andere zaak.

Even voor de duidelijkheid, Nem 641 beschrijft de BENODIGDE spanning voor een motor met een spanning van 12V eff, om goed te werken er word niet gesproken minimaal of maximaal deze staan in andere normen.

Welke IB is het de IB I of de IB II
Maar wat voor booster is het.
En hoe stuur je de booster aan via CDE, Marklin connector of LocNet?
Eventueel kan de SO instelling van de Uhlenbrock nog helpen.
Van de IB II heb ik geen SO lijst kunnen vinden.
Voor de IB I heb ik de  IBXSO lijst gevonden.

De SO 901 is voor de booster aansluiting.
SO 901
booster signal control
1*..100 Asymmetry factor of digital signal on booster connection.
3 When Märklin boosters 6015 or 6017 are used to control DCC decoders.
En eventueel
SO 902
Function decoder control
12 Default
14 to control the Märklin crane (46715).
16 (up to about 18) to correct failing command transmission to the Märklin measurement car.

Verder weet ik het ook niet.

Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen.

Gijs

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #27 Gepost op: 17 April 2018, 00:06:06 »
Beste Gijs,

Ik moet het wel uitzoeken. Ik heb meer dan 50 Brelec decoders in gebruik.
Dus het wordt of uitzoeken wat de oorzaak is, of alle Brelec decoders vervangen.
Beiden is niet is waar ik naar uitkijk

Ik bezit zelf twee IB I de oude versie dus
Ik ben er ook wel een beetje op los en ik heb ook de SO lijst.
Mijn lijst is wel van software versie 1.5 maar een groot deel geldt ook voor verise 2.0

Mijn centrales staan op alleen DCC dus SO 907 is gezet op DCC

Ik weet niet uit mijn hoofd waar SO 902 op staat. Of ik die ook heb aangepast, geen idee.
In ieder geval een goed idee om naar te kijken (thanx).
Verder heb ik voor oude Lenz decoders wat aanpassingen gedaan, alleen ben ik niet zo zorgvuldig in het documenteren van de wijzgingen geweest.
Ik moet misschien maar weer eens een nieuwe dump maken.

Als booster gebruik ik momenteel een Fleischmann booster. Of die helemaal identiek aan de Power 3 is weet ik niet.
Ik weet wel dat er ook meerdere versies van de Power 3 zijn (bijv. met een potmeter voor de spanning en zonder potmeter)
De booster is met de standaard connector 6 polig met de IB verbonden

Zijn er ook SO's voor de booster? Ik weet dat ze er zijn voor de IB Control en de IB Switch maar voor de booster weet ik het niet.

Nog genoeg te proberen

Groet
Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #28 Gepost op: 17 April 2018, 07:11:06 »
Zespolig, dus via Loconet?
Tja, probeer eens een cde kabeltje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #29 Gepost op: 17 April 2018, 11:24:17 »
Geachte Rob,

Volgens mij is de beste optie SO 901 booster signal control.

Maar de probleem is naar alle waarschijnlijkheid de decoder zelf.
De FD300 de eerste generatie is een puur DCC decoder.
DE FD400xxxx  deze decoder is Multiprotocol DCC en Motorola.
Maar in de CV instellingen zit er tussen deze twee niet veel verschil behalve een functie uitgang meer.
Maar ik mis wel in de CV instellingen  van de FD400 de voorkeur instelling voor een protocol.
Dit is wel mogelijk bij ander merken.
Dus decoder moet zelf herkennen welk protocol?
Misschien gaat het hier wel fout, met de gebruikte booster.
Maar om dit verschil in signaal en vorm zichtbaar te maken.
Heb je een goede scoop nodig, of iemand die er een heeft om je te helpen.

Ik kan alleen nog adviseren proberen contact op te nemen met Brelec.
De site is ( https://ilightshop.com )
Als dit lukt, op de site van Brelec staat een contact button maar er komt niets.

Je kan het eventueel proberen bij Phildie ( https://www.phildie.nl/Phildie/start.htm )
Deze heeft Brelec in zijn assortiment.

Maar zijn er nog andere mensen die problemen hebben met deze decoders?

Veel succes met het zoeken naar een oplossing van het probleem.

Gijs