Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door henk
Vandaag om 12:17:55
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:06:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:50:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?  (gelezen 1250 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,

Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann in schaal N, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?

Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.

De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

lare0008

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2018, 15:46:25 »
ik heb een br 052 geluid 5 asser met tender rijd goed op de grotere r3 radiussenen groter en de 24gr wissels kleiner kan problemen opleveren hoeft niet
bij de stoomloc op kleine radiussen draaien de wielen en de aandrijvingen slecht verder een mooie lok vooral op de grotere banen ik heb er 21 kleine hoogbord wagens achter hangen succes

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2018, 19:35:56 »
Beperkingen wat betreft minimum radius was vroeger niet aan de orde, bij zo'n oud Fleischmann model kun je ervan uitgaan dat die probleemloos ook door R1 (192mm) kan.
De 5 assen kunnen zijdelings bewegen en het drijfwerk heeft veel speling.
Als je een model uit de jaren 70 hebt, dan heeft ie zelfs 8 antislipbandjes, alle aangedreven wielen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2018, 21:14:00 »
Joop, Victor,
Bedankt voor jullie reactie! Het model dat ik op het oog heb, is van een nieuwere bouwserie (vanaf eind jaren 90 geproduceerd). Het is beter gedetailleerd dan die oude modellen uit de jaren 70. Maar de rijeigenschappen zullen/kunnen dus ook anders zijn. Ik gebruik Peco code 55 rails in het zichtbare deel van mijn modelbaan (met lange en middel radius wissels). Fleischmann Picolo in de ondergrondse trajecten (met 15 graden wissels in het schaduwstation). De R2 bogen zijn alleen in het onzichtbare deel. Het ziet er uiteraard niet uit om zo'n lange stoomlok door zo'n krappe boog te sturen, maar dat is dus niet in het zichtbare deel. Het gaat mij er om dat de lok technisch gezien zonder problemen door de R2 boog komt en niet ontspoort of traktieproblemen krijgt.

Volgens de Fleischmann website zijn alle 4 tenderassen aangedreven (waarvan 2 met antislipbandjes):
http://www.fleischmann.de/de/product/179376-718402-0-0-0-0-0-002001/products.html

Mocht iemand ervaring hebben met de nieuwere bouwserie van deze lok, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt! :)
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256