Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:38:56
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 14:38:24
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:17:22
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Pauldg
Vandaag
om 13:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:05
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Basilicum
Vandaag
om 10:20:28
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
MOVisser
Vandaag
om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:47:20
Roco wagon openen
door
AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity'
door
Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00
door
Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten? (gelezen 1992 keer)
Falcon10
Offline
Berichten: 2700
Wel Belg, niet gek !
ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
«
Gepost op:
26 February 2018, 13:38:12 »
Ben bezig met wat oude Roco loks te digitaliseren.
Ik gebruik steeds de ESU lokpilots, voor de nieuwere zijn dat die met de Plux22 connectie, voor de rest steeds de 8 pins connector.
Tevens de "simpele" variant, met enkel DCC protocol, meestal dus de ESU 54611.
Nu heb ik enkele oude Roco loks waar net niet genoeg plek is om de gewone standaard decoder in weg te moffelen, tenzij je begint te boren/frezen etc in het chasis van de lok zelf etc. Heb ik niet veel zin in.
Ik heb gezien dat ESU ook enkele kleinere varianten heeft, namelijk de V4 micro ( ESU 54683 ) en de V4 nano (ESU 53661 ).
Buiten de grote van het printplaatje is er wat verschil ivm de stroom die ze kunnen trekken :
Daar waar de standaard V4 1,1A continues kan trekken, doet de micro 0,75A en de nano 0,5A
Ook de verschillende extra outputs kunnen bij de micro en nano minder stroom aan, maar ik gebruik deze outputs nooit, dus op zich is daar geen probleem.
Men vraag is nu vooral : wat is die continue stroom die ze trekken ? Hoe weet je hoeveel je decoder aan stroom gaat trekken ?
In de gevallen van mijn oude loks, is het enkel de wisselende voor en achterverlichting van de lok zelf, de ene lok gaat een personenwagon of 4 verder trekken, de andere is een BR181, dus die krijgt wel een sleep koolwagons achter zich mee. Vermoed dat deze laatste dus iets meer stroom zal trekken als de eerste, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit gaat zijn, en dus welke decoder ik ga moeten kiezen ?
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 00:46:15 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #1 Gepost op:
26 February 2018, 13:44:43 »
Gaat die micro niet halen. Is iets voor een sikje of ander klein lokje in H0 of N loks. Wordt gewoon ff een stukje uit het frame zagen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26809
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #2 Gepost op:
26 February 2018, 13:45:53 »
Het is vooral de motor die bepaalt hoeveel stroom de decoder moet doorgeven. Als je dat zeker wil weten zal je moeten meten. Loc in analoge toestand op het spoor zetten, analoge regelaar aansluiten met een stroommeter opgenomen in één van de aansluitdraden. Dan de regelaar vol open en de loc tegenhouden zodat hij met slippende wielen blijft staan. Stroom aflezen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RetroJack
Offline
Berichten: 6238
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #3 Gepost op:
26 February 2018, 15:48:54 »
Zo'n oude Roco (vooral die met de reuzenmotor) gaat zo naar de 1A met een flinke last
Vooral bij het optrekken.
Als je gaat meten ben ik wel even benieuwd naar de resultaten.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Falcon10
Offline
Berichten: 2700
Wel Belg, niet gek !
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #4 Gepost op:
26 February 2018, 18:29:13 »
Op algemene aanvraag, en aangezien het me wel eens leuk leek dat inderdaad uit te meten, bij deze : meetresultaten
Eerste slachtoffer de E18 van Roco ( kapje al beetje van de lok gedaan ) :
Zonder kap :
En dat geeft op volle toeren :
0,42A ofte 420 mA. Al ging ie bij de start even tot 0,5A.
Dan de volgende meid : de BR 181 Saar van Roco :
Kapje af geeft dit :
En op volle kracht draait ie :
390 mA, al ging ie ook net even tot net geen 400 mA.
Beiden zijn zonder een sleep wagons aan.
Uitgaand daarvan zou ik durven dat de micro LOPI misschien wel eens zou lukken met 0,75 A
Wat denken jullie ?
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #5 Gepost op:
26 February 2018, 19:07:27 »
Das dus op de rollenbank gemeten................en niet zoals Klaas zei
. Zal het beslist een stuk hoger worden.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #6 Gepost op:
26 February 2018, 20:51:34 »
Bovendien zal de motor bij het begin van draaien een hoge aanzetstroom hebben. Een decoder kan dat wel kortstondig hebben, maar niet te lang. Meestal staat dat wel aan gegeven in de gebruiksaanwijzing van de decoder in kwestie.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
RobertH
Offline
Berichten: 173
Re: Verschil ESU lokpilot
«
Reactie #7 Gepost op:
26 February 2018, 21:11:53 »
hoi,
Er zijn ook kleinere decoders die 1 amp kunnen hebben. bv trix 66841/d&h .
groet rob
Gelogd
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
«
Reactie #8 Gepost op:
27 February 2018, 10:52:40 »
Dat klopt wel, maar ik had begrepen dat de persoon waar het om draait, alleen ESU decoders wil hebben.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
RobertH
Offline
Berichten: 173
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
«
Reactie #9 Gepost op:
27 February 2018, 12:47:13 »
Hoi,
Ja,zo begrijp ik het ook. ik wilde alleen aangeven dat er een (goed) alternatief is voor de esu micro. (ben zelf een grote esu fan)
rob
Gelogd
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
spock
Offline
Berichten: 766
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
«
Reactie #10 Gepost op:
27 February 2018, 13:13:08 »
Hoi,
Bij de BR181 kun je volgens mij de normale Lopi4 DCC gebruiken.
Deze kun je in de verdieping boven het rechterdraaistel vastplakken met dubbelzijdig tape.
en klaar is Saar....
mvg spock
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?