Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:36:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)  (gelezen 7278 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2018, 14:57:54 »
De klinknagelplaatjes in de zijkant van het langsframe gesoldeerd, daarna de baksteunen.
De gasleiding onder het frame aangebracht. De leiding loopt aan de buitenkant over de buffer via de kopwand naar het dak. Ik heb tussen de bak en het onderstel een dun stukje karton aangebracht en de bak op de onderkant geschroefd. Daarna de leiding op de bufferplaat gesoldeerd en door op de kopwand. Daarna de leiding doorgezaagd op de plek van het kartonnetje zodat nu de leiding netjes vastzit en precies doorloopt van onder naar boven.



Op de foto is te zien dat de leiding halverwege de kopwand zich splitst in een 'kastje'.



Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???

De gasleiding naar het dak ook aangebracht, alsmede de 'afwateringsgootjes' op het dak.

Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2018, 17:15:54 »

Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ???


In het kastje zat de gaskraan om de verlichting op licht en duister te zetten.
Bij de rijtuigen zat de handel aan de buitenzijde, waarbij deze verlengd was naar de zijkanten van het rijtuig. Hierbij zaten ook de bordjes "licht" en "duister"
bij sommige bagagewagens zat de klep aan de buitenzijde, en de bedieningskraan aan de binnenkant. Deze kraan leek dan op een T kruk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2018, 17:37:12 »
Hallo Arjen,

Gezien de lokatie had ik al zo'n vermoeden.
Bedankt voor deze info; leuk om te weten.  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2018, 13:36:28 »
In mijn post van 16 dec. 2017 heb ik de U-profielen met klinknagel strips aangebracht op de zijwanden. Op de tweede foto is te zien dat de 'staande' U-profielen met klinknagels strips in de deuropening zijn aangebracht en dat er nog een kleine ruimte van de etsgroef zichtbaar is.
In mijn post van 27 dec. schreef ik dat na het aanbrengen van de deurlijst L-profielen de schuifdeuren niet meer open konden en dat ik iets van het (opstaande deel van het) profiel moest afhalen om de deuren weer open en dicht te kunnen doen.

Bij dit alles heb ik iets niet goed gedaan.  :(

De oorzaak van deze 'ruimte' is het volgende:
Bij het monteren van de U profielen in de etsgroef in de zijwand was echter dermate weinig materiaal van de zijwand-etsgroef beschikbaar dat ik daarom het profiel abusievelijk teveel tegen het plankendeel aan heb gesoldeerd en heb ik ze dus direct laten aansluiten op de planken van de zijwand. Hierdoor ontstond de zichtbare opening/etsgroef naast het profiel en (boven- en onderin) de deuropening. Ik heb toen de deurlijstprofielen òp de planken moeten solderen i.p.v. in de etsgroef, waardoor weer het opstaande deel te hoog werd.

Dit was verkeerd, want ik had het U-profiel zoveel mogelijk in de vrije ruimte van de deuropening moeten solderen en daarna in het resterende gedeelte van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) het smalle L-profiel. Daarmee zou ook het opstaande deel van dit L-profiel niet boven het U-profiel zijn uitgekomen en was het openen van de schuifdeuren geen probleem geweest.

Maar ja, dat realiseerde ik me later pas. Om het te herstellen, zou zoveel aanpassingen vergen, dat ik dat de moeite niet waard vond. Per slot van rekening gingen de deuren gewoon open en dicht en het enige is dat aan 1 kant van de deuropening boven en onder een klein deel van de etsgroef nog zichtbaar was, dit heb ik echter opgelost door een heel dun stukje plat profiel pas te maken en er in te solderen. Na het spuiten zie je er niets meer van. De andere kant gaat overigens schuil achter de schuifdeur.

Ik wilde dit toch even melden, dat stel je voor dat er nog iemand zo'n wagen maakt, diegene in ieder geval op de hoogte is van hetgeen ik fout gedaan heb en dan hopelijk niet dezelfde fout maakt. E.e.a. "ter leringh ende vermaeck"   ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 January 2018, 22:30:34 »
De opstaptreden, de hoekopstappen en de rangeerdershandgrepen zijn eveneens aangebracht op het onderstel.

Verder liet een (deel)foto van het interieur een kolom zien, waarop de draaihandel/slinger van de schroefrem zit.
Het leek me leuk en een uitdaging om deze kolom met slinger ook werkend na te maken. E.e.a. is uiteraard alleen goed te zien als de bak van de bodem gehaald is. Maar goed, het zit er en het draait .....

De kolom van de schroefrem gemaakt van ø 8 mm pijpje en als 'deksel', een plaatje messing rond gemaakt op 9,5 mm zodat er een kleine oversteek ontstaat. In dit deksel een gaatje geboord en een 2 x 4 mm pijpje gesoldeerd, hierin draad getapt en in de kop van een 1,4 x 10 mm boutje een 0,8 mm gaatje geboord, hierin een staafje 0,8 mm draad gesoldeerd, de kop afgeslankt en een uiteinde van het staafje naar boven omgebogen, zodat dit de remslinger voorstelt.
Het boutje in de deksel geschroefd en aan het uiteinde van het boutje wederom een stukje buis gebruikt om de remstang te kunnen bedienen.

Aan het einde van een stukje 1 mm draad een gaffel gemaakt, het bovenste deel steekt in het stukje buis dat op het bouje gesoldeerd is en het andere eind steekt door de bodemplaat heen en wordt door een veertje vastgehouden. In de hevel die het remsysteem bedient een 0,8 mm gaatje geboord en de gaffel hierop met een 0,8 mm klinknagel zodanig vastgezet dat het wel beweegbaar blijft.



Hierdoor kan de remhendel draaien en scharniert e.e.a. op de punten van de neerwaartse draaistang en de remhevel. Deze zit ook niet vast, dus 'voor het oog' beweegt deze hevel als aan je de remslinger draait. Aangezien het remsysteem volledig vastgesoldeerd zit, zal hier dus niets bewegen. Ach, alles heeft een grens ;-))

p.s. snapt u het nog?

In de kit zat een stoel/kruk. Deze voor de tafel met de vakkenkast op het bodem gesoldeerd.

« Laatst bewerkt op: 13 January 2018, 22:35:17 door peterha. Reden: tikfoutje »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 15 January 2018, 17:17:35 »
De laatste onderdelen op het onderstel en de wagenbak aangebracht (handgrepen, sluitseinijzers, deurstoppers en deurhaken).
Vervolgens de wielen aangebracht en op z'n pootjes gezet: de Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen is klaar!

« Laatst bewerkt op: 15 January 2018, 18:05:22 door peterha. Reden: Juiste foto toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Peter