Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:07:36
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:54:02
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
  

Auteur Topic: Ombouw Märklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?  (gelezen 3314 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Ombouw Märklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Gepost op: 05 December 2018, 15:22:02 »
Hallo,

Ik zoek informatie over de ombouw van een Maerklin Diesellocomotief (Henschel) DHG-500 naar 2 rail gelijkspanning.
Het advies een gelijkspanningsmodel aan te schaffen grijpt hier niet, omdat de loc alleen door Marklin is uitgebracht.
Probleempje dus.
Ik vind het wel een aardig locje, en het is tijdperk III, vandaar dat ik er interesse in heb.
Mijn vermoeden is dat het moeilijk is zoiets om te bouwen van het ene systeem naar het andere, ik ontleen die kennis aan ontmoedigende berichten (ook in dit forum) met betrekking tot dit soort ombouwen.
NB: de betreffende lok zit in beginsets, ik zag ze in hemelsblauw en geel.

Een plaatje van een Maerklin-site:


oudebiels
« Laatst bewerkt op: 06 December 2018, 11:54:02 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2018, 15:39:19 »
De grootste uitdaging zal zijn om de wielen minstens eenzijdig te isoleren. Daarvoor heb je een draaibank nodig, en de nodige moed om er aan te beginnen.
Een alternatief is om geïsoleerde 2-rail wielstellen te vinden met dezelfde wieldiameter en de zelfde asdiameter.
Ik zie in de onderdelenlijst dat alleen de achterste as is aangedreven. Die moet dus zijn antislipbandjes behouden anders zal de trekkracht uitermate teleurstellend zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2018, 15:52:37 »
en hebben ze die dan ook niet als trix?
Zag trix HO 21523 startpackung bauzug met diesellok dhg 500 + 3 goederenwagens.

misschien iets andere uitvoering, maar de wielen wel te gebruiken?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5360
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2018, 16:04:57 »
Op Ebay wordt het Trix gelijkstroomlocje ook regelmatig los aangeboden, dat is de makkelijkste manier :)

https://www.ebay.nl/itm/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP/331933540879?hash=item4d48c7e20f:g:eEUAAOxyBC1R9t3Z:rk:1:pf:0
RETROBAHN A.G.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2018, 17:20:18 »
Hallo

Wat betreft de kwaliteit:
Ik heb zelf 2 ade's en een marklin en eerlijk gezegd is de märklin stukken beter wat het rijden betreft.
Ade heeft een erg star frame, waardoor deze moeilijk kontakt maakt.
Bij de (nieuwere) märklin/trix uitvoering is de middenste as geveerd en ondanks dat er maar één as aangedreven wordt is deze lok veel sterker dan de ade.

De Ade is natuurlijk wel 100.000 keer mooier. ;D

Bart

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2018, 17:37:40 »
De HobbyTrade uit de link gaat het niet worden, daar hoef ik mijn beurs niet voor te raadplegen..
Dat Trix-gelijkstroom hetzelfde locje als de originele Maerklin heeft wist ik niet (men heeft me verkeerd geinformeerd hierover), maar jullie weten natuurlijk alles..
Veel dank voor de tip hiernaartoe.

Het beste zoek ik er op een beurs naar (de verzendhosten van de ebay-loc zijn de helft van de aanschafprijs..).

Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken. Het is natuurlijk wel een soort rangeerlok, dus met drie goederenwagons moet ie nog wel vooruit komen (zou ik zo denken).

Ik zoek even naar Ade om te zien waarom die zo mooi zijn.

oudebiels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2018, 17:50:51 »
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2018, 19:25:28 »
Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken.
Dat werkt dankzij het feit dat er antislipbandjes op zitten. Zonder dat wordt het waarschijnlijk een fiasco.
Ik heb zelf eens een Roco Hippel verbouwd, die heeft alleen maar gladde wielen. Ik wilde hem laten proefrijden toen de koppelstangen er nog niet op zaten. Het ding kwam nauwelijks van zijn plaats, en dat nog zonder een wagen er achter. Met de koppelstangen er op worden ook de andere assen meegenomen en dat is een wereld van verschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2018, 23:13:56 »
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP
Dat is dezelfde als uit de eBay link (ook BW Bahn), nu zonder ebay gebuhr. ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2018, 08:41:41 »
Het is natuurlijk wel een aanbieder die op de kleintjes let.
Zie dit hevige prijsvoordeel...    :angel:



oudebiels

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2018, 10:37:37 »
Hallo

Lokje komt uit een set , dus de uvp is uit de duim gezogen.
Märklin pendant kost volgens mij iets van 74€ uvp.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2018, 11:40:04 »
UVP zal wel door de software zijn ingevuld wegens ontbreken n.v.t. of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.