Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Ombouw Märklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?  (gelezen 3471 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Ombouw Märklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Gepost op: 05 December 2018, 15:22:02 »
Hallo,

Ik zoek informatie over de ombouw van een Maerklin Diesellocomotief (Henschel) DHG-500 naar 2 rail gelijkspanning.
Het advies een gelijkspanningsmodel aan te schaffen grijpt hier niet, omdat de loc alleen door Marklin is uitgebracht.
Probleempje dus.
Ik vind het wel een aardig locje, en het is tijdperk III, vandaar dat ik er interesse in heb.
Mijn vermoeden is dat het moeilijk is zoiets om te bouwen van het ene systeem naar het andere, ik ontleen die kennis aan ontmoedigende berichten (ook in dit forum) met betrekking tot dit soort ombouwen.
NB: de betreffende lok zit in beginsets, ik zag ze in hemelsblauw en geel.

Een plaatje van een Maerklin-site:


oudebiels
« Laatst bewerkt op: 06 December 2018, 11:54:02 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2018, 15:39:19 »
De grootste uitdaging zal zijn om de wielen minstens eenzijdig te isoleren. Daarvoor heb je een draaibank nodig, en de nodige moed om er aan te beginnen.
Een alternatief is om geïsoleerde 2-rail wielstellen te vinden met dezelfde wieldiameter en de zelfde asdiameter.
Ik zie in de onderdelenlijst dat alleen de achterste as is aangedreven. Die moet dus zijn antislipbandjes behouden anders zal de trekkracht uitermate teleurstellend zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2018, 15:52:37 »
en hebben ze die dan ook niet als trix?
Zag trix HO 21523 startpackung bauzug met diesellok dhg 500 + 3 goederenwagens.

misschien iets andere uitvoering, maar de wielen wel te gebruiken?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2018, 16:04:57 »
Op Ebay wordt het Trix gelijkstroomlocje ook regelmatig los aangeboden, dat is de makkelijkste manier :)

https://www.ebay.nl/itm/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP/331933540879?hash=item4d48c7e20f:g:eEUAAOxyBC1R9t3Z:rk:1:pf:0
RETROBAHN A.G.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2018, 17:20:18 »
Hallo

Wat betreft de kwaliteit:
Ik heb zelf 2 ade's en een marklin en eerlijk gezegd is de märklin stukken beter wat het rijden betreft.
Ade heeft een erg star frame, waardoor deze moeilijk kontakt maakt.
Bij de (nieuwere) märklin/trix uitvoering is de middenste as geveerd en ondanks dat er maar één as aangedreven wordt is deze lok veel sterker dan de ade.

De Ade is natuurlijk wel 100.000 keer mooier. ;D

Bart

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2018, 17:37:40 »
De HobbyTrade uit de link gaat het niet worden, daar hoef ik mijn beurs niet voor te raadplegen..
Dat Trix-gelijkstroom hetzelfde locje als de originele Maerklin heeft wist ik niet (men heeft me verkeerd geinformeerd hierover), maar jullie weten natuurlijk alles..
Veel dank voor de tip hiernaartoe.

Het beste zoek ik er op een beurs naar (de verzendhosten van de ebay-loc zijn de helft van de aanschafprijs..).

Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken. Het is natuurlijk wel een soort rangeerlok, dus met drie goederenwagons moet ie nog wel vooruit komen (zou ik zo denken).

Ik zoek even naar Ade om te zien waarom die zo mooi zijn.

oudebiels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2018, 17:50:51 »
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2018, 19:25:28 »
Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken.
Dat werkt dankzij het feit dat er antislipbandjes op zitten. Zonder dat wordt het waarschijnlijk een fiasco.
Ik heb zelf eens een Roco Hippel verbouwd, die heeft alleen maar gladde wielen. Ik wilde hem laten proefrijden toen de koppelstangen er nog niet op zaten. Het ding kwam nauwelijks van zijn plaats, en dat nog zonder een wagen er achter. Met de koppelstangen er op worden ook de andere assen meegenomen en dat is een wereld van verschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2018, 23:13:56 »
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP
Dat is dezelfde als uit de eBay link (ook BW Bahn), nu zonder ebay gebuhr. ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2018, 08:41:41 »
Het is natuurlijk wel een aanbieder die op de kleintjes let.
Zie dit hevige prijsvoordeel...    :angel:



oudebiels

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2018, 10:37:37 »
Hallo

Lokje komt uit een set , dus de uvp is uit de duim gezogen.
Märklin pendant kost volgens mij iets van 74€ uvp.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2018, 11:40:04 »
UVP zal wel door de software zijn ingevuld wegens ontbreken n.v.t. of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.