BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: oudebiels op 05 december 2018, 15:22:02

Titel: Ombouw Märklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: oudebiels op 05 december 2018, 15:22:02
Hallo,

Ik zoek informatie over de ombouw van een Maerklin Diesellocomotief (Henschel) DHG-500 naar 2 rail gelijkspanning.
Het advies een gelijkspanningsmodel aan te schaffen grijpt hier niet, omdat de loc alleen door Marklin is uitgebracht.
Probleempje dus.
Ik vind het wel een aardig locje, en het is tijdperk III, vandaar dat ik er interesse in heb.
Mijn vermoeden is dat het moeilijk is zoiets om te bouwen van het ene systeem naar het andere, ik ontleen die kennis aan ontmoedigende berichten (ook in dit forum) met betrekking tot dit soort ombouwen.
NB: de betreffende lok zit in beginsets, ik zag ze in hemelsblauw en geel.

Een plaatje van een Maerklin-site:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HENSCHEL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HENSCHEL.jpg)

oudebiels
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 december 2018, 15:39:19
De grootste uitdaging zal zijn om de wielen minstens eenzijdig te isoleren. Daarvoor heb je een draaibank nodig, en de nodige moed om er aan te beginnen.
Een alternatief is om geïsoleerde 2-rail wielstellen te vinden met dezelfde wieldiameter en de zelfde asdiameter.
Ik zie in de onderdelenlijst dat alleen de achterste as is aangedreven. Die moet dus zijn antislipbandjes behouden anders zal de trekkracht uitermate teleurstellend zijn.
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: rjr op 05 december 2018, 15:52:37
en hebben ze die dan ook niet als trix?
Zag trix HO 21523 startpackung bauzug met diesellok dhg 500 + 3 goederenwagens.

misschien iets andere uitvoering, maar de wielen wel te gebruiken?
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Besselspoor op 05 december 2018, 16:04:57
Op Ebay wordt het Trix gelijkstroomlocje ook regelmatig los aangeboden, dat is de makkelijkste manier :)

https://www.ebay.nl/itm/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP/331933540879?hash=item4d48c7e20f:g:eEUAAOxyBC1R9t3Z:rk:1:pf:0
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: borotof op 05 december 2018, 16:50:28
Is er niet alleen van marklin hoor : https://www.menzels-lokschuppen.de/Modellbahnen/Dieselloks/Hobby-Trade-AD155012-GBAG-Diesellok-DHG-500-Ep-3.html
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Silvolde op 05 december 2018, 16:53:31
Is er niet alleen van marklin hoor : https://www.menzels-lokschuppen.de/Modellbahnen/Dieselloks/Hobby-Trade-AD155012-GBAG-Diesellok-DHG-500-Ep-3.html

Wel met een groot prijs- en kwaliteitsverschil...
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Bahn-AG op 05 december 2018, 17:20:18
Hallo

Wat betreft de kwaliteit:
Ik heb zelf 2 ade's en een marklin en eerlijk gezegd is de märklin stukken beter wat het rijden betreft.
Ade heeft een erg star frame, waardoor deze moeilijk kontakt maakt.
Bij de (nieuwere) märklin/trix uitvoering is de middenste as geveerd en ondanks dat er maar één as aangedreven wordt is deze lok veel sterker dan de ade.

De Ade is natuurlijk wel 100.000 keer mooier. ;D

Bart
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: oudebiels op 05 december 2018, 17:37:40
De HobbyTrade uit de link gaat het niet worden, daar hoef ik mijn beurs niet voor te raadplegen..
Dat Trix-gelijkstroom hetzelfde locje als de originele Maerklin heeft wist ik niet (men heeft me verkeerd geinformeerd hierover), maar jullie weten natuurlijk alles..
Veel dank voor de tip hiernaartoe.

Het beste zoek ik er op een beurs naar (de verzendhosten van de ebay-loc zijn de helft van de aanschafprijs..).

Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken. Het is natuurlijk wel een soort rangeerlok, dus met drie goederenwagons moet ie nog wel vooruit komen (zou ik zo denken).

Ik zoek even naar Ade om te zien waarom die zo mooi zijn.

oudebiels
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: henk op 05 december 2018, 17:50:51
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP (http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP)
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 december 2018, 19:25:28
Aandrijving op 1 as is wel minimaal, ik weet niet hoe dat in de rijpraktijk gaat uitwerken.
Dat werkt dankzij het feit dat er antislipbandjes op zitten. Zonder dat wordt het waarschijnlijk een fiasco.
Ik heb zelf eens een Roco Hippel verbouwd, die heeft alleen maar gladde wielen. Ik wilde hem laten proefrijden toen de koppelstangen er nog niet op zaten. Het ding kwam nauwelijks van zijn plaats, en dat nog zonder een wagen er achter. Met de koppelstangen er op worden ook de andere assen meegenomen en dat is een wereld van verschil.
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: laurent op 05 december 2018, 23:13:56
Hier istie nog geenn €30. En met €12,50 verzendkosten (zie knop onderaan pagina) zal het niet meevallen op een beurs goedkoper uit te zijn.

http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP (http://bwbahn.com/Trix-H0-Diesellok-DHG-500-aus-Startpackung-21523-Neu-ohne-OVP)
Dat is dezelfde als uit de eBay link (ook BW Bahn), nu zonder ebay gebuhr. ;D
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: oudebiels op 06 december 2018, 08:41:41
Het is natuurlijk wel een aanbieder die op de kleintjes let.
Zie dit hevige prijsvoordeel...    :angel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHERPEPRIJS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHERPEPRIJS.jpg)

oudebiels
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: Bahn-AG op 06 december 2018, 10:37:37
Hallo

Lokje komt uit een set , dus de uvp is uit de duim gezogen.
Märklin pendant kost volgens mij iets van 74€ uvp.

Bart
Titel: Re: Ombouw Maerklin naar 2-rail gelijkspanning: onbegonnen werk?
Bericht door: henk op 06 december 2018, 11:40:04
UVP zal wel door de software zijn ingevuld wegens ontbreken n.v.t. of zoiets.