Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 21:13:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
  

Auteur Topic: Smeren motor  (gelezen 4724 keer)

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Smeren motor
« Gepost op: 26 June 2006, 13:59:54 »
Een korte vraag, waar waarschijnlijk een hoop verschillende reacties op komen :):

 ??? Hoe smeren jullie de lok's en zorg je ervoor dat ze netjes zacht zoemend hun rondjes draaien?

-- Paul

alex1403

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Smeren motor
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2006, 16:40:33 »
Ik smeer mijn locomotief pas als hij schoongemaakt is.  ;D
Een druppeltje olie op alle draaiende delen. Niet te weinig maar zeker niet te veel.  ;)
Daarbij zorg ik ook voor weinig stof en andere narigheid op de sporen.

Een goede reinging van de motor heeft bij mij ook geholpen!!

gr alex
1:160 bij regen | 1:22,5 bij zonneschijn

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Smeren motor
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2006, 16:51:07 »
Ik smeer nooit een locomotief. En heb ook bijna geen problemen. Ten minste met de nieuwe locomotieven.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Black Widow

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Smeren motor
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2006, 22:01:41 »
Smeren inderdaad alleen na schoonmaken, anders ga je vuil zitten verspreiden in je motortje.

Smeren hoeft eigenlijk alleen op de lagertjes door een in een druppeltje olie gedoopt tandenstokertje tegen de lagertjes aan te houden en het motortje te laten draaien.

Blijf in ieder geval ver uit de buurt van je koolborstels, die dingen doen alles met de olie wat je niet wilt  :(

Grtn Coert
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Smeren motor
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2006, 22:43:59 »
Ik smeer de draaiende delen alleen in met dunne olie wanneer dat bij onderhoudsbeurten nodig is. In principe eens per drie of vier jaar. Of wanneer een loc op de modulebaan rijdt en anderen zeggen:"Je moet er maar eens naar kijken, want hij piept!" , dan is het weer eens nodig vanwege vele draaiuren.
Het hangt ook van de tractiesoort af. Bij vele gesloten tandwielhuizen stopt de fabrikant er al vet in, waardoor jaren lang niet meer naar om hoeft te kijken. Maar ik zelf rijdt graag met Nederlands stoom (DJH) , dat vraagt veel vaker smeeronderhoud.

Gerard

pipo

  • Gast
Re: Smeren motor
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2006, 00:45:33 »
Op een ander forum las ik dat een handige jongen zijn Märklin motoren niet hoeft te smeren omdat hij zelf lagertjes inbouwd.  8)
http://www.marklinforum.nl/viewtopic.php?t=680
Pfff zo iets zou ik ook wel willen maar met mijn linker handen krijg ik dat niet voor elkaar  :-|

Hermanus
« Laatst bewerkt op: 05 July 2006, 02:03:11 door Hermanus »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Smeren motor
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2006, 09:14:04 »
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail.
En hij heeft wel een voorsprong op de meesten van ons, want hij is instrumentmaker. Heeft dus ook de beschikking over gereedschap waar wij alleen maar van kunnen dromen.

Los daarvan kun je je afvragen wat het inbouwen van kogellagertje echt oplevert. Als het resultaat alleen maar is dat je nooit meer hoeft te smeren, dan vind ik het nogal hoog gegrepen. Bovendien moeten de tandwielen toch nog gesmeerd worden, dus wat is nou eigenlijk de winst?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Smeren motor
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2006, 09:47:38 »
Hoi Klaas,

De winst bestaat uit het niet meer vervuilen van de koolborstels. Dat is wat ik uit het hele verhaal lees.

Groeten Jack

Black Widow

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Smeren motor
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2006, 18:48:57 »
Maar dan slijten je koolborstels wel nog steeds en moet je ze nog steeds regelmatig vervangen. Daarbij dus ook nog je collector schoon maken en uitkijken dat je geen slijpsel in je kogellagertjes krijgt. M.a.w. leuk dat hij het kan, maar ik zie er ook de meerwaarde niet van in.

Grtn Coert
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: Smeren motor
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2006, 22:01:22 »
De locomotieven smeren, alleen als ze erom vragen is mijn stelling ;D.
De meeste locomotieven krijgen veel te veel olie waardoor de olie gaat plakken als ze wat langer stil staan, zoals bij mij over het algemeen.
Bij teveel olie zal ook je modelbaan (sporen) sneller vies zijn omdat de locs teveel olie ook weleens willen verliezen en dit komt dan precies op de rail terecht.

Groeten,

Christoph

Davy

  • Gast
Re: Smeren motor
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2006, 23:35:31 »
Pas smeren wanneer een loc begint te piepen. Dan even helemaal nakijken en schoonmaken en net zoveel smeren tot dat het piepen weg is. En als dat betekent twee druppeltjes olie dan so be it.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: Smeren motor
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2006, 17:44:29 »
Zoals Davy omschrijft is correct ;D, echter houd er rekening mee dat de olie eerst moet zijn verdeelt ::) om de asjes. Hierdoor is het beter eerst even een rondje of wat te rijden voor het oordeel komt dat de loc nog piept.

Groetjes,

Christoph

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Smeren motor
« Reactie #12 Gepost op: 01 August 2006, 17:56:18 »
Citaat
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail

Jah dat is Johan van Blausee met hout. Die mis ik inderdaad. Dat is inderdaad een Kei in het bouwen en ombouwen.
Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl