Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 17:04:21
De prachtige reeksen van Bemo door Pauldg
Vandaag om 17:01:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door 741230
Vandaag om 16:59:46
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Keerlus of niet?  (gelezen 4868 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2017, 13:22:48 »
Behalve dan dat er geen kruiswissel in dit baanplan voorkomt  :-X

Maar kan zo te zien met twee keerlusschakelingen opgelost worden. En misschien ook nog wat bedrading aanpassen om parallelle sporen een gelijke polariteit te geven, anders werkt het nog niet.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2017, 14:15:46 »
Engels wissel, twee gewone wissels... whatever;D
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2017, 17:18:57 »
Ik ben vandaag bij Peter Kramer langs geweest, en heb weer wat nieuwe inzichten gekregen. ::)
Het baanplan gaat dus eerst weer even wat op de schop  ;)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2017, 21:17:42 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 27 July 2017, 23:34:10 »
Waarschuwing: er is al tenminste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst :o
Hoe zinvol is een reactie nog? Waarschijnlijk niet, maar voor het geval van wel.
Het gaat om nadeel 3 in dit lijstje: bij keerlus-gebruik.

(...) ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je daar van alles over, o.a. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891

Mijn ervaring beperkt zich tot Piko-A boogwissels (schaal h0) met 2- + 3-rail.
Waarom wel: in mijn geval omdat ze lijken op 3-rail en een maatvoering hebben die in 3-rail ontbreekt, de prijs is laag, en het rijgedrag is puik (vergeleken bij Märklin boogwissels).  Anderen kiezen ervoor hoofdzakelijk vanwege de prijs in het code 100 assortiment.

Tegenover die (lagere) prijs staan wat nadelen
(Nadelen zijn met wat handigheid op te vangen,
en over elke workaround bestaan draadjes op dit forum):

1. Puntstuk is niet gepolariseerd en van plastic (zelf te maken metalen inlegkruisjes)
2. Puntstuk is op de splitsing wat aan de smalle kant, waardoor bij bredere wielflensen soms kortsluiting wordt gemaakt (puntje aflakken)
3. Onder het puntstuk door zijn de binnenste spoorstaven doorverbonden
(bij keerlus-toepassingen wissel niet openrijden).
4. Wisseltongen zijn wat zacht en sluiten met piko aandrijvingen niet altijd goed
(aansturen met andere aandrijvingen, servo, wisselmotor, o.i.d.,
opdat de stelbiels niet kan ontsnappen)
5. Bielsen zijn van ABS, een acrylaatstyreen mengsel  (oppassen met lijmkeuze)

Waarom niet:
Peco Code 100 is betrouwbaarder dan Piko-A (wisseltong en puntstuk-afwerking), heeft insulfrog (=geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk) wisselversies, uitvoering is dikker, steviger, robuuster, en de bielsen staan verder uit elkaar en zijn iets breder (vergeleken met die van Piko-A) wat net iets geloofwaardiger over komt.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2017, 17:51:55 door Te 2/2. Reden: correctie dankzij reactie »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 28 July 2017, 14:21:37 »
isofrog (=geïsoleerd puntstuk) en insulfrog (geleidend puntstuk) wisselversies,

Klopt helemaal wat je zegt over Peco wissels.
Echter heb je de benamingen verkeerd.
Insulfrog is Geïsoleerd
Electrofrog is geleidend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 28 July 2017, 17:52:23 »
Bedankt voor de reactie  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail