Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
20 jaar BNLS door Tomasso
02 July 2025, 23:50:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
  

Auteur Topic: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam  (gelezen 3072 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Gepost op: 31 May 2021, 13:59:43 »
Op platformparticipatie.nl (https://platformparticipatie.nl/spooruitbreidingrijswijkdelftzuid/default.aspx) staan gedetailleerde tekeningen van de werkzaamheden in het kader van de viersporigheid Rijswijk - Rotterdam. Aanleiding zijn wijzigingen in het tracé besluit van 2016. Zoals bekend, blijft Delft Campus - Schiedam vooralsnog tweesporig al heeft het demissionaire kabinet wel aangegeven bereid te zijn de knip te trekken voor dat deel.
Uit de nu gepubliceerde tekeningen blijkt onder meer dat tussen Delft Campus en Delft twee wisseloverlopen worden aangelegd tussen het linker spoor richting Den Haag en het linker spoor richting Rotterdam. Ik ga er van uit dat de bestaande wisseloverlopen ten zuiden van Delft Campus worden gehandhaafd. In ieder geval eentje, omdat anders een goederentrein van de aansluiting DSM naar Schiedam tot net voor de bruggen over de Delfthavense Schie (zie hierna) linkerspoor zou moeten blijven rijden. Het is overigens nog steeds onduidelijk of en wanneer die spooraansluiting in gebruik wordt genomen. Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......
In Schiedam, waar het volgens het oorspronkelijke tracé besluit niet de bedoeling was de sporen 1 en 2 voor regulier reizigersverkeer te gaan gebruiken, wordt het gehele wisselcomplex ten westen van het station (vier wissels en vier Engelse wissels) opgebroken en vervangen door een enkele wisselverbinding tussen spoor 1 (waar het goederenspoor langs de metro op aansluit) en spoor 2 om treinen uit Delft toegang te kunnen geven tot spoor 1. Het spoor uit Delft gaat aansluiten op spoor 2 en niet meer op spoor 3 zoals nu het geval is. Spoor 3 wordt met een wissel aangesloten op spoor 5. Zoals bekend, heeft Schiedam nooit een spoor 4 gehad, dat was het voor goederentreinen geplande inhaalspoor tussen de sporen 3 en 5 dat er nooit is gekomen.
Ten oosten van station Schiedam (vlak voor het viaduct over de Tjalklaan) wordt een nieuwe overloop richting Rotterdam tussen spoor 1 en spoor 2 gelegd. Bij de bruggen over de Delfthavense Schie worden drie wisselverbindingen opgebroken, te weten 147a/b, 151a/b en 165a/b. Die laatste verbinding wordt vervangen door de overloop bij de Tjalklaan. Dit betekent wel dat een goederentrein naar Vlaardingen al vanaf de Delfthavense Schie links moet gaan rijden, eerst op spoor 2 en dan op spoor 1 (of zou ProRail al weten dat Vopak maar afziet van goederenvervoer...?)
Ten slotte zijn er wat wijzigingen bij Rotterdam Centraal, onder meer bedoeld om een IC hier te laten keren die nu nog door de Willemsspoortunnel rijdt. Ik vermoed dat dit de IC van Lelystad naar Dordrecht is, maar dat staat er niet bij.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2021, 16:05:32 »
Bedankt ,Frank,
Ik zal het eens uittekenen  op Sporenplan.nl van Sven,
Een paar uren later :

Ik verwachtte nog een beschrijving of tekeningen te vinden bij de link die jij gaf. is  de inzage mogelijkheid mss verlopen ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 22:36:03 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Onno Kuijken

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 22:46:42 door Onno Kuijken »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2021, 23:02:08 »
 Ik had ook al verder gezocht en andere plannen van de Rijksoverheid gevonden ,zoals Rijkswegen ,maar niet wat ik verwachtte.
 @ Onno :
Ik zag eerst  geen plannen beschrijving van Delft Campus -Schiedam, het zat ergens  tussen gestopt  ;D
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 23:08:45 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2021, 09:54:41 »
Gelukt, Peter? Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2021, 10:20:27 »
 Hoi Frank ,
Ja zeker.  (y)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2021, 09:54:16 »
Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......

Rood! (Maar is afgelopen januari wel formeel in exploitatie genomen, na jaren lang verhinderd, vergrendeld en onbedienbaar geweest te zijn.)
project n.t.b.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2021, 10:58:44 »
Dat sein brand om de simpele reden dat het deel uit maakt van de beveiliging ter plaatse. Of er ooit een trein komt is daarbij geheel niet interresant.
Haal je het spoor naar de Gist uit de beveiliging, dan kan men een heel nieuw ontwerp indienen ter goedkeuring, want dan veranderd er veel meer, vooral ook op de hoofdsporen.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2021, 11:07:29 »
Beste Erik,

Klopt geheel. Echter, tot afgelopen januari zat er ook een verhindering op dit sein. Daar merk je buiten niets van, maar het zorgt er wel voor dat de treindienstleider het sein niet kan bedienen. Daarnaast waren er nog wat andere technische maatregelen genomen, om onder andere de Vrijgave Rangeren buiten dienst te nemen.

Gr. Jasper
project n.t.b.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2021, 11:42:36 »
Wordt nu eigenlijk al verder gebouwd aan het raccordement?
Tot mijn pensionering in september vorig jaar kwam ik daar dagelijks twee keer met de trein langs, nu dus niet meer (reis altijd over Rotterdam als ik nu met de trein ergens naartoe ga)
Groet, Frank

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2021, 11:59:05 »
Onlangs is de nooit gebruikte nieuwe aansluiting weer veranderd door het opschuiven van spoor 601 ivm aanleg viersporen. De afbouw emplacement kan nu weer verder.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2022, 11:26:54 »
Zaterdag viel hier een envelop van DSM in de bus met nieuws over de vestiging hier in Delft (nu Biotech Campus Delft genaamd). Op de voorpagina prominent een artikel over de spooraansluiting die in verband met de viersporigheid en tunnelbouw moest verdwijnen. Te lezen valt dat ProRail aanvankelijk het raccordement niet wilde laten terugkomen (hoe verbazingwekkend...), maar dat DSM daar niet akkoord mee ging. Het nieuwe raccordement is nu klaar, de rest van dit jaar wordt nog gebruikt voor de aanleg van de lospunten. In 2023 kan dan de bediening weer starten, acht(!) jaar na de aanvankelijke deadline die in 2015 lag. Zoals bekend, zal de bediening in de nacht moeten plaatsvinden. Er wordt gebruikgemaakt van het meest oostelijke spoor dat in beide richtingen moet worden bereden vanaf en tot aan Delft Campus en dat kan overdag niet vanwege de zeer intensieve treindienst.
Tussen de zuidelijke tunneluitgang en de overgang naar tweesporigheid liggen inmiddels alle vier de sporen en is de bovenleiding aangebracht. Ook zijn de nieuwe overlopen aangebracht. De beveiliging is ook al aangepast en zelfs in dienst, hoewel er nog lang geen treinen door de tweede tunnelbuis kunnen rijden. Dat zou pas in 2024 het geval zijn, waarna alleen Delft Campus - Schiedam Centrum nog twee sporen telt. De beveiliging zou op dat traject worden aangepast ten behoeve van snellere treinopvolging, maar er zijn twijfels over de ondergrond. Die zou te slap zijn voor nog meer treinen.
Zoals ik al eerder meldde, is/wordt in de tweede tunnelbuis geen bovenleiding van koperdraad aangebracht, maar een metalen rail. Die is nu goed zichtbaar vanaf het in gebruik zijnde perron.

De situatie rond Delft vanuit de cabine bij 1:04:10
https://www.youtube.com/watch?v=kjm0mk1OBF8
« Laatst bewerkt op: 20 June 2022, 11:55:19 door spoorzeven. Reden: Videolink toegevoegd »
Groet, Frank