Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails  (gelezen 3386 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2016, 16:49:13 »
Stoomloks die staan te roken, verlichting van locs en rijtuigen. Allemaal een beetje nodig om te werken. Merendeels van de verlichting op het spoor zullen led's zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2016, 17:00:26 »
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.

Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2016, 17:06:45 »
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.
Nee nee. Was puur bedoelt om even een beeld te schetsen van de baan. En uiteindelijk wat je erop kwijt kan aan gebruikers.

Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
Dan worden het losse boosters als ik voor Digikeijs ga. Want van Uhlenbrock zelf kan ik natuurlijk ook voor Power4 of Power8 kiezen. Alleen dan moet er nog wel een voeding bij.
Ach, ik zie het t.z.t. wel wat ik dan doe, maar heb wel voldoende informatie verkregen over wat wel en wat niet mogelijk is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2016, 10:46:03 »
Zo ver ik weet kan je de twee types boosters wel door elkaar gebruiken maar er kleven inderdaad wel wat haken en ogen aan.

Verder ben ik dus geen fan van boosters zonder gestabiliseerde uitgang. Want zelfs als je twee identieke trafo's gebruikt aan twee identieke boosters (zonder stabilisatie) kan je een aardig spanningsverschil hebben als je de ene booster aardig aan het belasten bent (bijvoorbeeld hoofdbaan, paar rijdende treinen) en de andere amper (schaduwstation, geen rijdende treinen, licht uit). De booster die belast wordt kan dan zomaar 2V (of meer) lager komen te liggen.

Meestal gaat het wel goed maar hier al een paar keer gevallen voorbij zien komen waar die ongestabiliseerde boosters problemen gaven op de scheiding. Toegegeven, vaak waren het dan niet identieke boosters of niet identieke trafo's (maar vaak wel met dezelfde opgegeven uitgangsspanning) maar gegarandeerd probleemvrij ben je daarmee ook niet.

Dus vandaar, stabilisatie. Bij een H-brug booster is dit ook nog makkelijk er voor toe te voegen als deze het niet heeft (omdat deze boosters op DC kunnen werken en common-ground boosters niet).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #19 Gepost op: 19 October 2016, 13:00:56 »
Timo, ik vraag me af of jouw analyse wel correct is.
Het probleem met verschillende spanningen speelt alleen maar als de scheiding tussen de boostergebieden wordt overbrugd door een loc. Bij ongestabiliseerde boosters zullen ze allebei in gelijke mate inkakken, en ieder ongeveer de helft van de stroom voor hun rekening nemen.
Bij gestabiliseerde boosters zul je de spanningen nooit exact gelijk krijgen. De booster met de hoogste spanning gaat dan alle stroom leveren en de andere komt er niet meer aan te pas.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2016, 13:08:55 »
Daar heb je wel een punt Klaas. Maar dat gelijk trekken van de voedingsspanning wanneer er een loc over de scheiding gaat gaat wel gepaard met een grote stroom. Immers, voor de spanning weer gelijk is moeten de condensatoren eerst ontladen/opladen. En hierop kan de kortsluitbeveiliging in werking treden.

En ja, dit zou nog erger kunnen gebeuren bij gereguleerde boosters (omdat deze niet gelijk willen worden) maar deze kan je wel binnen een redelijke marge gelijk maken aan elkaar.

Maar het is weer een interessant vraagstuk zo  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2017, 10:19:16 »
Niet rechtstreeks gerelateerde vraag even als los draadje afgesplitst op verzoek.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)