Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 14:20:53
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 14:14:58
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
  

Auteur Topic: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails  (gelezen 3475 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2016, 16:49:13 »
Stoomloks die staan te roken, verlichting van locs en rijtuigen. Allemaal een beetje nodig om te werken. Merendeels van de verlichting op het spoor zullen led's zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2016, 17:00:26 »
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.

Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2016, 17:06:45 »
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.
Nee nee. Was puur bedoelt om even een beeld te schetsen van de baan. En uiteindelijk wat je erop kwijt kan aan gebruikers.

Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
Dan worden het losse boosters als ik voor Digikeijs ga. Want van Uhlenbrock zelf kan ik natuurlijk ook voor Power4 of Power8 kiezen. Alleen dan moet er nog wel een voeding bij.
Ach, ik zie het t.z.t. wel wat ik dan doe, maar heb wel voldoende informatie verkregen over wat wel en wat niet mogelijk is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2016, 10:46:03 »
Zo ver ik weet kan je de twee types boosters wel door elkaar gebruiken maar er kleven inderdaad wel wat haken en ogen aan.

Verder ben ik dus geen fan van boosters zonder gestabiliseerde uitgang. Want zelfs als je twee identieke trafo's gebruikt aan twee identieke boosters (zonder stabilisatie) kan je een aardig spanningsverschil hebben als je de ene booster aardig aan het belasten bent (bijvoorbeeld hoofdbaan, paar rijdende treinen) en de andere amper (schaduwstation, geen rijdende treinen, licht uit). De booster die belast wordt kan dan zomaar 2V (of meer) lager komen te liggen.

Meestal gaat het wel goed maar hier al een paar keer gevallen voorbij zien komen waar die ongestabiliseerde boosters problemen gaven op de scheiding. Toegegeven, vaak waren het dan niet identieke boosters of niet identieke trafo's (maar vaak wel met dezelfde opgegeven uitgangsspanning) maar gegarandeerd probleemvrij ben je daarmee ook niet.

Dus vandaar, stabilisatie. Bij een H-brug booster is dit ook nog makkelijk er voor toe te voegen als deze het niet heeft (omdat deze boosters op DC kunnen werken en common-ground boosters niet).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #19 Gepost op: 19 October 2016, 13:00:56 »
Timo, ik vraag me af of jouw analyse wel correct is.
Het probleem met verschillende spanningen speelt alleen maar als de scheiding tussen de boostergebieden wordt overbrugd door een loc. Bij ongestabiliseerde boosters zullen ze allebei in gelijke mate inkakken, en ieder ongeveer de helft van de stroom voor hun rekening nemen.
Bij gestabiliseerde boosters zul je de spanningen nooit exact gelijk krijgen. De booster met de hoogste spanning gaat dan alle stroom leveren en de andere komt er niet meer aan te pas.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2016, 13:08:55 »
Daar heb je wel een punt Klaas. Maar dat gelijk trekken van de voedingsspanning wanneer er een loc over de scheiding gaat gaat wel gepaard met een grote stroom. Immers, voor de spanning weer gelijk is moeten de condensatoren eerst ontladen/opladen. En hierop kan de kortsluitbeveiliging in werking treden.

En ja, dit zou nog erger kunnen gebeuren bij gereguleerde boosters (omdat deze niet gelijk willen worden) maar deze kan je wel binnen een redelijke marge gelijk maken aan elkaar.

Maar het is weer een interessant vraagstuk zo  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2017, 10:19:16 »
Niet rechtstreeks gerelateerde vraag even als los draadje afgesplitst op verzoek.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)