Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:44:53
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 08:40:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Trix Express: spoelbeveiliging omdat wisselaandrijving defect raakt  (gelezen 4725 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: spoel beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2017, 14:59:11 »
Mm, dat is in ieder geval niet hoe ik het zou ontwerpen ::) Ik heb geen TEE dus even een vraag, hij schakelt niet zijn eigen voeding uit? Zo had ik het ontworpen in ieder geval.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gerard trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Trix Express: spoelbeveiliging omdat wisselaandrijving defect raakt
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2017, 15:35:25 »
goede dag TIMO
nee de lok schakelt de wissel om . Maar af en toe blijft de lok op de puls staan dan ga er een constante stroom door met doorbranden als gevolg Ik moet er ook nog bij vermelden dat bij Trix alles op wisselstroom schakelt en rij op gelijkstroom.
Groeten Gerard
CCM

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: spoel beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2017, 15:54:33 »
Ik heb geen TEE dus even een vraag, hij schakelt niet zijn eigen voeding uit?
Nee, hij schakelt zichzelf niet uit. Het is een relais met 1 spoel, dus hij schakelt door ompoling en de spoel zit bot parallel aan de motor.

Maar goed, dit was even een zijstapje wat niet veel te maken heeft met de oorspronkelijke vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: spoel beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2017, 13:13:40 »
De diodes zijn alleen ter bescherming van de uitgang die ze schakelen.
(...)
Grote verschil met een wisselspoel, het relais kan continue 12V aan, een wisselspoel is niet gebouwd om continue bekrachtigd te zijn.
(...)
De weerstand dient hier om de condensator te ontladen zodra je de spanning er af haalt zodat je opnieuw kunt schakelen. Anders zou er de volgende keer niets gebeuren.
(...)
Ik ben altijd weer blij met de uitleg van Timo.
Ik heb mijn krenten nog even uit zijn pap gevist.

Gerard Trix rijdt Trix, dus rijspanning is gelijkstroom, logica is wisselstroom.

Om stilstand op z'n schakelrail te voorkomen, gebruikte hij een condensator en een weerstand tussen schakelrail en wisselrelais en/of seinrelais.

Een andere oplossing zou zijn: voorkomen dat de trein er stopt door de schakelrail te isoleren en apart van rijspanning te voorzien (maar dat is een zijstapje, en heeft ook weinig te maken met de oorspronkelijke vraag).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trix Express: spoelbeveiliging omdat wisselaandrijving defect raakt
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2017, 16:15:10 »
goede dag TIMO
nee de lok schakelt de wissel om . Maar af en toe blijft de lok op de puls staan dan ga er een constante stroom door met doorbranden als gevolg Ik moet er ook nog bij vermelden dat bij Trix alles op wisselstroom schakelt en rij op gelijkstroom.
Groeten Gerard
Hoi Gerard,
Mijn vraag was dan ook eigenlijk bedoelt tegen Klaas. Standaard op een forum is dan ook dat een vraag bedoelt is voor de post erboven. Zo niet wordt de naam van de persoon genoemd of een quote ernaar. :angel:

Maar goed, je zou dus een CDU (waar Klaas naar verwees) kunnen gebruiken of een condensator en een weerstand. Laatste is denk ik hier het makkelijkste. Voordeel van de CDU is dat (in dat geval) het opladen van de condensator sneller gebeurd waardoor je vrij snel weer kunt schakelen. Je kan daarmee één CDU gebruiken voor meerdere wissels die je direct na elkaar kunt schakelen. Maar aangezien dat niet kan als je (zoal hier) een wissel geschakeld houdt is dezelfde CDU voor meerdere wissels gebruiken toch niet handig. Ook is snel achter elkaar schakelen niet van belang (want daar kan een enkele wisselspoel toch niet tegen) dus lijkt mij de simpele condensator oplossing het eenvoudigst. Wel zou je de condensator weerstand (CRU? Capacitor Resistor Unit  ;D) in de gemeenschappelijke wisselspoeldraad op kunnen nemen. Heb je er maar één nodig om beide kanten op te beveiligen.

En ik zie zo snel even niet of het al een keer gemeld was, maar voor zowel de CDU als de CRU moet je schakelen met gelijkspanning. Het ontwerp voor de CDU heeft hiervoor al een diode. Voor de CDU zou je ook een diode kunnen opnemen (als je nu met wisselspanning schakelt). Maar het is misschien nog makkelijker om gewoon één flinke gelijkrichter op te nemen tussen de trafo die de wissels voedt en de baan.

@Te 2/2, graag gedaan :)

@Klaas Zondervan, dank je! Niet zoals ik het zelf ontworpen zou hebben maar schijnbaar komen ze er mee weg :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox