Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Extra functie in Zimo MS450P22 door Jelmer
Vandaag om 16:41:44
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 16:37:54
19 Toen door R1954
Vandaag om 16:30:00
Lodewickshaven door Ben
Vandaag om 16:20:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Roco AC modellen door Jelmer
Vandaag om 16:03:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Montanbahn
Vandaag om 15:08:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
  

Auteur Topic: Advies gevraagd over inbouw verlichting  (gelezen 2356 keer)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Gepost op: 11 May 2018, 16:16:16 »
Beste medespoorders,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van de Faller kolenkraan.
Deze zal middels een servo een draaibeweging krijgen. Nu zou ik in de cabine ook graag een led aanbrengen. Maar aangezien dit deel draait lijkt mij het aanbrengen van de bedrading hiervoor niet zo gemakkelijk.
Heeft iemand hier inmiddels al een slimme oplossing voor toegepast of denk ik hier gewoon te moeilijk over. Alle ideeën zijn welkom!



Alvast bedankt voor het meedenken.

Hans

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2018, 16:32:24 »
In mijn hoofd worden draaiende dingen pas lastig als er geen ruimte is, of als ze meer dan klokje rond kunnen.

In de kraan lijkt me genoeg ruimte zo op het oog.
En omdat het met een servo bestuurd wordt zal het niet meer dan iets van 120 graden draaien ?
Dan is het volgens mij gewoon een kwestie van lekker dun + soepel draad gebruiken.

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2018, 18:00:53 »
En vooral verbindingen dubbel aanleggen.

De bedrading daarnaast in een spiraal met meerdere 'windingen' leggen, helpt ook enorm om de schade te beperken. Op die manier wordt de beweging zo goed mogelijk over de hele draad verdeeld in plaats van alleen een klein stukje.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6322
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2018, 18:02:15 »
Niet zo'n probleem idd. Komt je servo in de "basis" met een asje omhoog? Dan dicht bij het draaipunt blijven; snoertjes losjes om het asje en je kunt een flinke draai maken.
Geen noodzaak voor gedoe met ringen en slepers.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2018, 18:11:11 »
@Remco_Nzo

@Menno

Waarschijnlijk zie ik bergen die er niet zijn. Ik heb idd heel dun en soepele draad beschikbaar. Dus ik ga dit gewoon proberen.  De uitslag is dd niet zo groot dus zal waarschijnlijk geen probleem geven.

Bedankt voor het meedenken

Groeten

Hans

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2018, 18:25:31 »
Ik heb de grote kolenkraan van Faller en ik heb zo'n stekkertje en chassisdeel gebruikt, zoals deze ook gebruikt worden bij je laptop.
Stekker in bodemplaat kraanhuis en Chassisdeel in de bovenplaat van het onderstuk.
Alles blijft mooi draaien en staat stevig.

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2018, 22:51:49 »
Helaas GertW

Daar is dit model te klein voor
Maar wel een goed idee wanneer de ruimte wel beschikbaar is.

Groeten

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2018, 23:19:03 »
Zo'n laptopstekker werkt eigenlijk als een sleepring.
Het makkelijkst is het als het kraanhuis op een holle as draait. dan kan je de draadjes door de as steken. Een beetje overlengte aan de onderkant en dan kunnen de draden makkelijk de draai volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.