Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 10:01:42
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 10:01:30
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
  

Auteur Topic: Profikoppeling  (gelezen 7938 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Profikoppeling
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2016, 22:13:58 »
Dag Henny,

Zou het zin hebben om de wagentjes waar het om gaat eens op een foto te zetten? Allicht dat mede-forumisten dan eens kunnen nagaan of er sowieso exemplaren van diezelfde wagentjes bestaan maar dan van latere datum en bij die gelegenheid door de producent voorzien van  NEM-koppelingshouders. En of die NEM schachten deel uitmaken van een kortkoppelingssysteem. Dat laatste is namelijk niet altijd het geval. Zo zijn vele jaren geleden van Liliput oudere modellen twee-assige goederenwagentjes op de markt gebracht waarbij de oorspronkelijke beugelkoppeling was vervangen door een vastgelijmd schachtje waar - omdat die schachtjes onbewegelijk aan de wagenbodem vastzitten uitsluitend een NEM-beugel- koppeling in kan worden gestoken. Dus geen kortkoppelingen omdat die gekoppeld een onbuigzaam recht stangetje vormen. De wagentjes komen dan niet door een boog.


Gegroet,

Rob van Kooy

« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 22:28:15 door Rob van Kooy. Reden: kleine aanvulling van mijn bericht »

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Profikoppeling
« Reactie #31 Gepost op: 10 February 2016, 10:06:22 »
Voor dat je veel moeite gaat doen om allerlei koppelingen te vervangen, weet je zeker dat de treinen met profikoppelingen zonder problemen door de bochten gaan? De wagens komen met deze koppelingen toch een stukje dichter bij elkaar? Is op het rechte eind meestal geen probleem, maar in bochten, zeker als die een wat kleinere radius hebben, kan het fout gaan.

Heb zelf net gisteren een dergelijk geval gehad. Setje Trix wagens met NEM schachten en KK mechaniek voorzien van de Roco kortkoppelingen (art.no. 40270). Wagens stonden op rechte eind mooi dicht bij elkaar. De eerste de beste krappe bocht (R= 358 mm) liepen een paar wagens uit de rails, omdat de buffers in de binnenbocht tegen elkaar aan drukten en de wagens de krappe bocht niet konden maken. Zou jammer zijn als je veel werk gaat doen en de wagens niet door de bochten gaan.

Ik kon in mijn geval probleem overigens verhelpen door ander type (art.no. 40395) Roco koppeling. Hierdoor afstand tussen wagens net iets groter waardoor spul wel goed door de bochten gaat.

Is het overigens een bewuste keuze om op Fleischmann Profikoppelingen over te gaan? Zelf heb ik zowel Roco kortkoppelingen als Fleischmann Profikoppelingen. Mij valt op dat de Roco koppelingen iets lichter koppelen.(op het rechte eind althans, in een bocht vaak zeuren) Daar staat weer tegenover, vindt ik althans, dat de Fleischmann koppelingen bij ontkoppelde wagens minder ver uitsteken (elk nadeel heb z'n voordeel) Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.

Hoe dan ook, succes.

Groeten,

Bart
Heb het zelfde euvel, in de bocht vliegt mijn oude donderbus eruit, zit te dicht op een andere wagon.
Heb de buffers iets ingekort, en aan de schacht aan de achterzijde iets afgevijld, komt de koppeling wat naar voren.
Scheelt al met al toch weer een 3mm, en het werkt. Geen problemen meer.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Profikoppeling
« Reactie #32 Gepost op: 12 February 2016, 15:14:50 »
Om je wat werk te besparen kun je van een stammetje wagonnetjes alleen de voorste en achterste koppeling vervangen. De koppelingen "in" de stam handhaaf je dan. Je locs krijgen dan wel een profikoppeling en dus de uiteinden van de stam. Ik heb zelf een aantal jaren terug al mijn fleischmann haken vervangen door  Profikoppeling. Paar avonden mee zoet geweest maar het lukte op alle muv een kiepwagentjes. Heb helaas ivm verhuizing nu alles in dozen zitten maar er zijn een 3tal profikoppelingen op de markt. Die met de nemschacht heb je in toekomst nodig voor aanschaf nieuw non-fleischmann materiel, die andere 2( denk ik toch) kun je er een aantal van proberen. Ik heb dat via interhobby nijmegen verkregen, klein en licht wellicht wil hij een paar voorbeelden voor je op de post doen.

Succes jp
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #33 Gepost op: 13 February 2016, 00:38:36 »
Dat zou aardig zijn maar ik denk niet dat hij dat doet. Hoe dan ook, ik heb er inmiddels een aantal besteld met nem schachtjes zoals in een van mijn eerdere boodschappen is vermeld en ik zal eens zien wat ik voor elkaar kan krijgen. Dat van die "stammetjes" is een idee, ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.