Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16929 keer)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2016, 13:48:37 »
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat.

Ehhhh VIRM door SHM lag iets anders.

ProRail kan (hoofdlijn)loc's vorderen, alleen ligt dat bij museumlijnen even iets gecompliceerder omdat de "gezagsverhouding" wat minder rechttoe rechtaan is. Maar bereidheid tot medewerking maakt het "vorderen" niet echt noodzakelijk. Op het moment dat de aanvraag binnenkwam (einde ochtend) was de 26 onderweg met de diensttram en is er een Sik en Griezel beschikbaar gesteld. Daar de daadwerkelijk inzet ruim na binnenkomst van de diensttram was is er door de SHM voor gekozen om Griezel te vervangen door de 26.

Er was die dag slechts sprake van een trein, dus ook geen sprake van "wachten op de volgende trein".  De betalende SHM bezoekers komen voor een rit achter een stoomlocomotief en het zal ProRail een zorg zijn met wat voor type loc de afsleepdienst gedaan wordt, als het treinstel maar opgehaald wordt. Kortom wanneer de 26 een "volgende trein" had moeten rijden was de ophaaldienst domweg uitgevoerd met Griezel en de sik. Vanuit een aantal opzichten net zo boeiend qua procedure, maar minder PR waardig

HRN = Hoofd Rail Net ;)

Kan, maar ook .......

Historisch Railvervoer Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2016, 14:05:10 »
Stand a pee is een verbastering van stante pede = op staande voet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2016, 14:07:26 »
Ah zo. ik had in eerste instantie een associatie met "Staand plassen".....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #63 Gepost op: 07 January 2016, 20:04:51 »
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.

Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
Foutje Thom,
de Loccen hebben Faiveley stroomafnemers.
Mat'54 en '46 van het NSM BBC stroomafnemers

Henk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #64 Gepost op: 07 January 2016, 23:58:01 »
Stom ja, dat had ik kunnen bedenken dat de 1100 en 1300 uiteraard faiveley's hadden :)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2016, 18:05:33 »
Naar aanleiding van wat PB vragen heb ik de filmpjes wat bewerkt met wat side-info.

Aankoppelen van de sleeploc
https://youtu.be/XHEhjE2ny3M

Stukje vuurwerk door ijs op de bovenleiding:
https://youtu.be/UJnEYFUDmJs

Het aanpikken van het tweede GTW stel:
https://youtu.be/_muBECnOUM0

Lekker stabiele bovenleidingspanning:
https://youtu.be/ljfSHYrYlxk


 
Treinen moeten rijden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2016, 12:45:56 »
Groeten Joop, machinist Lls

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2016, 14:42:43 »
Dat wat mij uit de context ook duidelijk alleen .... bij museummaterieel is mijn eerste associatie bij HRN dus een andere dan Hoofd Rail Net  ;)

Ik heb geen idee welke term / afkorting eerder in gebruik was, maar Historisch Rail Vervoer Nederland / HRN bestaat al sinds 1995. Ik heb geen idee hoe lang de term Hoofd Rail Ned al bestaat / in gebruik is